zeldzame 2takt uitlaat verrot, hoe te vermaken

Gifkikker

MF veteraan
16 sep 2002
5.174
0
Belgie
het zit namelijk zo, ik heb een "zeldzame" moto staan, en tweedehands is er nergens een uitlaat voor te vinden, moest het viertakt zijn, kon ik gewoon een paar buizen plooien maar nu zit de zaak iets anders in elkaar,

het voorste stuk aan de cilinder van de uitlaat is goed doorgeroest, hoe kan je zoiets vermaken want veronderstel bij tweetakt dat er verschillende aspecten rekening moeten gehouden mee worden.
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
37.152
1.756
www.snelmotoren.nl
Lijkt erg op een DT400 blok op het eerste gezicht. Daarvan liggen nog wel uitlaaten bij de sloop die je kan verbouwen.

 

Gifkikker

MF veteraan
16 sep 2002
5.174
0
Belgie
is niet echt te vergelijken, de uitlaat van een dt400 is redelijk anders opgebouwd, maar is mss nog een idee, van een andere moto een stuk afslijpen
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
37.152
1.756
www.snelmotoren.nl
Het gaat om de aansluiting op de cilinder. Als je die hebt is het simpel. beetje slijpen, stukjes in elkaar puzzellen en lassen maar.
 

Gifkikker

MF veteraan
16 sep 2002
5.174
0
Belgie
Het gaat om de aansluiting op de cilinder. Als je die hebt is het simpel. beetje slijpen, stukjes in elkaar puzzellen en lassen maar.
mijn eerste gedacht was eigenlijk gewoon 2 platen in vorm slaan, aan elkaar lassen, en het koppelstuk aan de cylinder erop lassen

is nu gewoon ideeën dat ik wil opdoen, heb hier nog een er5 staan die moet herspoten worden , en bij men vriendin staat er nog een nc21 waar er ook een paar dingen moeten aan gebeuren :)
 

stiaanke

MF'er
23 dec 2003
62
0
B-3220
Buisje zoeken met dezelfde vorm.
De diameter is aan te passen door het buisje in lengterichting door de slijpen/zagen en wat kleiner te maken, dicht te plooien en darna terug aan elkaar te lassen.
 

Gifkikker

MF veteraan
16 sep 2002
5.174
0
Belgie
heb es enkele fotos genomen van de huidige staat, maar kan ze pas morgen uploaden, ben kabel voor kodak vergeten op men werk
 

DOHC Mike

MF'er
27 jul 2004
64
0
Assen
het zit namelijk zo, ik heb een "zeldzame" moto staan, en tweedehands is er nergens een uitlaat voor te vinden, moest het viertakt zijn, kon ik gewoon een paar buizen plooien maar nu zit de zaak iets anders in elkaar,

het voorste stuk aan de cilinder van de uitlaat is goed doorgeroest, hoe kan je zoiets vermaken want veronderstel bij tweetakt dat er verschillende aspecten rekening moeten gehouden mee worden.
Gewoon een van RVS maken of zoeken, heb ik bij mijn Kawaatje ook gedaan.
Die roest je niet meer door en ziet er hartstikke mooi uit.
Je kunt altijd experimenteren toch? 8-)
 

DOHC Mike

MF'er
27 jul 2004
64
0
Assen
Bij de meest metaalverwerkingsbedrijven zitten altijd wel motorliefhebbers die je wel willen helpen da,s mijn ervaring tenminste.
Ze hebben altijd wel een container met reststukken waar je op verzoek kunt grabbelen en waar wel wat uit te halen valt.Ook op de metaalsloop is vaak wel wat te vinden ,
soms lijken het wel metalen alpen ,zo hoog.
 

mb50tuned

Rookie
8 jan 2002
5
0
Ik zou je oude ''bocht'' opmeten. Vervolgens uit staalplaat maken, rollen en lassen. (Recht)(je hebt dan een cilinder/kegelvorm) En dan doorzagen onder een hoek niet groter dan 7,5 graden, het liefst met een verstekzaag. En dan 1 van de stukken 180 graden draaien. en dan weer vast lassen. Als je een bocht zoekt heb je net een andere lengte/hoek/diameter. Dit is van effect op een 2 trakt motor. Bij 4 takt is een uitlaat niet zo belangrijk, maar 2 takt heeft een veel gecompliceerdere werking....

RVS zal ik persoonlijk niet nemen...
 

buikschuiver

Die hard MF'er
12 feb 2003
940
1
Nijverdal
Je kan een uitlaat laten maken. Uiteindelijk ben je rond de 250 euro kwijt & ze kunnen hem in alle vormen voor je maken, van race tot std-vervanger.
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.709
815
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
dat type uitlaten word gemaakt door de platte uitslag van de bocht dubbel op elkaar te lassen met extra lengte aan beide zijden.
je last dan aan weerszijden een nippel erop.
de ene nippel pomp je vol met olie en door de andere ontlucht je de bocht.
als je doorpompt wordt het geheel min of meer rond en door kloppen met een vlakke hamer (baanhamer) tegen een harde ondergrond kan je hem mooi rond maken.
als hij naar je zin is slijp je de voor- en achter-kant eraf en las je de nieuwe bocht tussen de restanten van je uitlaat.
je spruitstuk is gedraaid en de volgende bocht is apart op dezelfde manier als hiervoor gemaakt.
de meeste mensen zullen niet de beschikking hebben over de spullen en handigheid dus zal dat zal uitbesteden en doneren worden.
helaas ik heb de spullen ook niet '(
 

ambush

Die hard MF'er
21 mrt 2004
285
0
ferwert
hmz als het zo klein is kan je beter het helemaal met een staal borstel roest vrij maken en dan een plaatje knippen en rond slaan en die er op leggen en die vast lassen werkt beter als dicht lassen want dat gaat toch altijd weer lek en anders zou ik een mooie onder langse race pijp laten maken met een mooi knal dempertje