Zelf aanvragen praktijkexamen

rvh

MF veteraan
28 nov 2001
10.381
8.272
Ergens in Zuid-Holland
Heeft iemand wel eens zelf een praktijkexamen aangevraagd bij het CBR?
Wat zijn daar exact de regels voor.

-Is een rij-instructeur verplicht gedurende het examen?
-Mag je afrijden op je eigen motor (als je die al hebt ?
-En hoe zit het dan verzekerings-technisch?

Want waarom moet een examen via de rijschool altijd praktisch het dubbele kosten van wat het CBR kost en moet je ineens motorhuur betalen ipv lesgeld waarbij moter EN instructeur is inbegrepen?

Als het makkelijk te doen is en op niet teveel regels stuit, dan is dat snel verdiend.
 
Ze zullen zich dus wel ingedekt hebben. Monopoly-positie heh :(

Verder zou ik het niet weten.
 
Bij ons bij de rijschool reed er al iemand op zijn eigen motor, dus dat kan zowieso wel, alleen zonder rijschool praktijkexamen regelen is denk ik lastiger.
 
Nee je kan geen examen aanvragen, want als rijschool sta je ingeschreven bij het CBR (met de daarbij behorende bijdrage). En de meeste rijscholen laten je niet op je eigen motor rondrijden en als je dat wilt is het eigen risico en moet je dus ook zelf voor een verzekering zorgen, maar je hebt geen rijbewijs dus dat wordt moeilijk!

Dus gewoon via de rijschool is wel wat praktischer ;)
 
Nee je kan geen examen aanvragen, want als rijschool sta je ingeschreven bij het CBR (met de daarbij behorende bijdrage). En de meeste rijscholen laten je niet op je eigen motor rondrijden en als je dat wilt is het eigen risico en moet je dus ook zelf voor een verzekering zorgen, maar je hebt geen rijbewijs dus dat wordt moeilijk!

Dus gewoon via de rijschool is wel wat praktischer ;)
De verzekering rust toch op het voertuig en niet op de persoon?
 
Dan kan je motor wel verzekerd zijn, maar de verzekering vergoed niks als je zonder rbw op een motor rijdt. Dus je rijdt alsnog onverzekerd rond.

Je bent wel verzekerd als je tijdens de lessen schade rijd met je eigen motor. Maar natuurlijk niet als je buiten de lessen gaat rijden.
 
Ik weet het niet zeker...ik ga het straks ff aan iemand vragen.
stukje polis van unigarant:
full
 
Ik betaalde voor m'n examen alleen
de kosten van 't cbr + de kosten van
één rijles voor 't afrijden...

Wat betaalde jij dan voor een examen?


De kosten voorvan het CBR zijn ongeveer 90 euro. Uurtje lessen kost laten we zeggen 32 euro (wel met z'n tweeen). Een rijexamen totaal (excl EV) kost zo rond de 200 euro. Oftewel 75 euro 'winst/administratiekosten/geef het maar een naampje' voor de rijschool. Das wel een beetje erg veel :?
 
Motorhuur ipv lesgeld tijdens het examen :?
Daar heb ik nog nooit van gehoord, is dat weer nieuw ofzo?
Helaas is dat de normale gang van zaken. Men gaat er van uit dat je examen doet op de lesmotor.
Dat betekend dus dat de instrukteur (normaal gesproken dan) + de motor niet inzetbaar zijn voor een normale rijles. Die instrukteur zit meestal dus bij die examinator in de auto achter je, maar doet daar verdere niets. Alleen daar jij op 'zijn' motor rijdt kan hij niet normaal een ander lesgeven. Vandaar die kosten. Deze truc geldt overigens ook voor het koekblikexamen.
 
Helaas is dat de normale gang van zaken. Men gaat er van uit dat je examen doet op de lesmotor.
Dat betekend dus dat de instrukteur (normaal gesproken dan) + de motor niet inzetbaar zijn voor een normale rijles. Die instrukteur zit meestal dus bij die examinator in de auto achter je, maar doet daar verdere niets. Alleen daar jij op 'zijn' motor rijdt kan hij niet normaal een ander lesgeven. Vandaar die kosten. Deze truc geldt overigens ook voor het koekblikexamen.

Klopt, dus dan zou de prijs hoger mogen zijn, want dat uurtje van de ander loopt ie mis. Maar, als je priveles zou hebben, wat is het verschil dan? Uurtje lessen is dan gewoon een uurtje motor tussen je benen EN datzelfde uur een instructeur die bij de motor hoort. En of je dan gewoon lest of een examen doet, dat maakt niet uit.

Zelfde geld inderdaad ook met autorijden zou er dus geen verschil mogen zijn terwijl het er wel is! Ofwel, afzetterij... GRr, daar heb ik een hekel aan.

Maar daar kan Daisy daar wel wat meer over vertellen. Zij doet toch een opleiding tot rij-instructrice?


Overigens, de site van het CBR geeft aan dat het aanvragen van het praktijkexamen niet door de rijschool hoeft te gebeuren. Toch maar eens vragen aan het regiokantoor.
 
Wat wil je er mee winnen door 't zelf te gaan
lopen regelen...?? Voor die paar knaken haal
je jezelf wel een hoop sores op je nek....

CBR regelen, Verzekering, zo'n stomme L op je
eigen fiets, kosten van de schade mocht je
op je bek gaat..
Dan zit mooi je EIGEN fiets op een dot
ipv zo'n les-ding...
Ik neem aan dat je rij-instructeur je ook wel
kan dooien...

Zelf weten hoor maar ik ben wel benieuwd wat je er
mee wil gaan bereiken..... :?
 
Wat wil je er mee winnen door 't zelf te gaan
lopen regelen...?? Voor die paar knaken haal
je jezelf wel een hoop sores op je nek....

CBR regelen, Verzekering, zo'n stomme L op je
eigen fiets, kosten van de schade mocht je
op je bek gaat..
Dan zit mooi je EIGEN fiets op een dot
ipv zo'n les-ding...
Ik neem aan dat je rij-instructeur je ook wel
kan dooien...

Zelf weten hoor maar ik ben wel benieuwd wat je er
mee wil gaan bereiken..... :?

Besparing van laten we zeggen 100 euro? 'K Vind het gewoon bezopen dat een examen zoveel moet kosten, terwijl datzelfde uurtje solo je een stuk minder kost. (Ikke is een echte Nederlander.)
 
wie rijdt er dan tijdens het examen achter je aan om opdrachten te geven.
Het cbr heeft geen portofoon en oortjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan