Zelf absorptiedempertje maken

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
Dag mensen,
ik denk er over om voor de enfield zelf een absorptiedemper te maken; De oude is erg rot en heeft schotten wat nogal weerstand zal geven, vooral nu er duidelijk (minstens) 1 los zit.

Ja er is een aanbod van dempertjes op aliexpress etc maar de verkopers weten zelf niet hoe de binnenkant er uit ziet(wel/geen absorptie/weerstand) en de verzendkosten zijn bijna net zo hoog als het ding zelf kost.
-vandaar-.

Welnu.
Ik mijmer er wat over om dus zelf een model-deegrol demper te maken die niet zo veel tegendruk geeft.
De aansluitdiameter van de (nog te maken)uitlaatbocht is 38mm.

Ik heb het idee gekregen dat de demper dan zou moeten bestaan uit een geperforeerde buis (van ca 40mm binnendiam.) omwikkeld met dempingsmateriaal (glaswol van de bouwmarkt??) in een 'huis'.

Welnu. Ik heb hier wat vragen over en misschien dat hier iemand is die er verstand van heeft.

De demper moet dus op de enfield diesel komendus het is belangrijk dat het geluid goed word gedempt( :$ 0

Nu lag ik vannacht te mijmeren, als ik in een deegrol-demper nu eens niet 1 40mm geperforeerde buis zet, maar er een 2de met grotere diameter overheen zet(vb 50-55mm.).

Heb ik dan;
1 betere geluidsdemping want het gas kan beter expanderen en word goed geremd.
2 niet doen! door de werverlingen die normaal het dempingswol tegengaat, krijg je nu meer weerstand!

Indien 1, waarom wordt dat dan niet vaker gedaan?

Uw input, verwante tips, zinnige en -want MF- onvermijdelijk onzinnige reacties graag..
 
Gasbuis, het 'normale'2mm wanddikte spul?


Ja.

..Maar/en ik begrijp, als ik de deegrol groter maak, en dus meer dempingsmateriaal(heb je dit ook in meer smaken?) tussenvoegm, de geluidsdemping beter is?

Ja.

Volume en lengte geeft meer demping.

Een korte demper met een kleine diameter heeft bijna geen demping.

Een lange demper met een grote diameter heeft heel veel demping.
 
Wel, klinkt allemaal logisch..
Ik heb geen idee hoe 'dicht'of absorberend dat dempingsmateriaal is(iemand gebruikte er pannensponzen voor in de plaats?) dus meer volume helpt wel.
Dan zal ik een lekker dikke deegrol maken..
eerst een bocht zien te fröbelen.. ben wat aan het zoeken naar uitlaatbochten/ stukken pijp etc. binnendiameter 34mm..
 
Terug
Bovenaan Onderaan