Zelf absorptiedempertje maken

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Dag mensen,
ik denk er over om voor de enfield zelf een absorptiedemper te maken; De oude is erg rot en heeft schotten wat nogal weerstand zal geven, vooral nu er duidelijk (minstens) 1 los zit.

Ja er is een aanbod van dempertjes op aliexpress etc maar de verkopers weten zelf niet hoe de binnenkant er uit ziet(wel/geen absorptie/weerstand) en de verzendkosten zijn bijna net zo hoog als het ding zelf kost.
-vandaar-.

Welnu.
Ik mijmer er wat over om dus zelf een model-deegrol demper te maken die niet zo veel tegendruk geeft.
De aansluitdiameter van de (nog te maken)uitlaatbocht is 38mm.

Ik heb het idee gekregen dat de demper dan zou moeten bestaan uit een geperforeerde buis (van ca 40mm binnendiam.) omwikkeld met dempingsmateriaal (glaswol van de bouwmarkt??) in een 'huis'.

Welnu. Ik heb hier wat vragen over en misschien dat hier iemand is die er verstand van heeft.

De demper moet dus op de enfield diesel komendus het is belangrijk dat het geluid goed word gedempt( :$ 0

Nu lag ik vannacht te mijmeren, als ik in een deegrol-demper nu eens niet 1 40mm geperforeerde buis zet, maar er een 2de met grotere diameter overheen zet(vb 50-55mm.).

Heb ik dan;
1 betere geluidsdemping want het gas kan beter expanderen en word goed geremd.
2 niet doen! door de werverlingen die normaal het dempingswol tegengaat, krijg je nu meer weerstand!

Indien 1, waarom wordt dat dan niet vaker gedaan?

Uw input, verwante tips, zinnige en -want MF- onvermijdelijk onzinnige reacties graag..
 
Zou in jouw geval een 30/32mm perfobuis pakken en daaromheen echte dempingswol(geen bouwmarktwol :+ )en dan een ongeveer 80/100mm diameter buis pakken(lengte ongeveer 25/30cm) en daar het spul inlassen.Dan heb je een een demper die ook nog dempt. ;)
 
Zou in jouw geval een 30/32mm perfobuis pakken en daaromheen echte dempingswol(geen bouwmarktwol :+ )en dan een ongeveer 80/100mm diameter buis pakken(lengte ongeveer 25/30cm) en daar het spul inlassen.Dan heb je een een demper die ook nog dempt. ;)

Dus een dunnere perfobuis dan de bocht/pijpdiam.?? Geeft dat niet erg veel weerstand?
 
type demper wat je zou kunnen gebruiken heet volgens mij een 'cherrybomb'

De absorbtie demper die je linkt van die RVS uitlaatdelen site heeft nogal weinig dempingsmateriaal. (relatie buitendiameter t.o.v. de diameter van de pijp)

Voor een optimale demping; neem een minimaal 2x zo grote buitendiameter als de diameter van de aansluiting.

Je zou eens bij een motorsloop kunnen gaan shoppen. Misschien kun je daar ook wel gelijk wat buizen en bochten voor de rest van je uitlaat bij elkaar zagen...
 
Wel, het begint bij (speciale?) geperforeerde buis (diam. 40mm of nabij) maar heb deze alleenin RVS gevonden;Nadeel; niet 'zomaar' aan ijzer te lassen.
Is hier iemand die ze van 'gewoon'ijzer weet te vinden?
 
RVS kun je gerust aan ijzer lassen hoor, alleen gaat de las roesten maar dat doet het ijzer ook.
Daar zeg je wat.. de flens die nu op de (watte smalle)rvs bocht zit is ook gewoo ijzer..
Ik had wel speciale electroden voor RVS lassen gekocht..
dus ik an zo'n buis gewoon gebruiken..
Die buis sluit dan zo nauw mogelijk aan op de uitlaatpijp.. maar de achterzijde, komt de gepeforeerde buis meteen aan het uiteinde of zit er nog wat 'ruimte tussen zodat je nog een 'kamer'hebt van een paar cm. diep?
 
Heb hier 2 absorptie dempers liggen en daarbij loopt de geperforeerde buis door tot aan de achterkant, dan krijg je het deksel met het eindpijpje wat weer aansluit op de geperforeerde buis.
 
Heb hier 2 absorptie dempers liggen en daarbij loopt de geperforeerde buis door tot aan de achterkant, dan krijg je het deksel met het eindpijpje wat weer aansluit op de geperforeerde buis.
Van voor naar achter alleen de perfo-buis tot aan de tuut zeg maar.. check!
Ik meen dat ik een tekening zag van m'n hierboven genoemd idee.
zou het de demping verbeteren of ander effect hebben?
 
Ik heb ook mijn demper zelfgemaakt, pisbakstaal en pannensponsjes van de action, werkt goed moet ik zeggen.

full

full

full


Geschikt pijp zoeken en zelf geperforeerd maken met een boormachine, in een grotere pijp steken en opvullen met pannensponsjes.

Het bouwverhaal vindt je vanaf hier, ik heb voor een doosvorm gekozen omdat 'ie onder mijn blok moest, maar een kokervorm werkt hetzelfde. let op, meer lengte is meer demping bij een absorptiedemper

Rucarodi in "ander blok inbouwen"

Groet Rucarodi...
 
De uitlaatbocht die ik er nu op heb(met 'eigenlijk't kleine binendiameter'heb ik met speciale eelctroden voor RVS gelast.Ik weet niet of de wannddikte 1,5 of 2mm is maar het kan kennelijk wel.
Ik wil ribbels een oneffenheden aan de binnenzijde van de pijp voorkomen. Wellicht is het beter 'gewone'stalen uitlaatbochten/pijpen te vinden die ik met CO2 apparaat kan lassen?
 
De uitlaatbocht die ik er nu op heb(met 'eigenlijk't kleine binendiameter'heb ik met speciale eelctroden voor RVS gelast.Ik weet niet of de wannddikte 1,5 of 2mm is maar het kan kennelijk wel.
Ik wil ribbels een oneffenheden aan de binnenzijde van de pijp voorkomen. Wellicht is het beter 'gewone'stalen uitlaatbochten/pijpen te vinden die ik met CO2 apparaat kan lassen?


RVS kan ook prima met CO2 gelast worden, wel geldt ook hier weer dat de las zal gaan roesten.

Mooiste gaat het met een overgangs electrode, bijvoorbeeld een nichroma.
RVS aan staal bedoel ik dan.

RVS aan RVS kun je met een RVS elektrode doen, en er bestaat ook RVS draad voor CO2 machines, de invoerrollen moet je dan soms ook wisselen.

Oneffenheden aan de binnenzijde komen niet zozeer door het gebruik van electrode of CO2 maar meer door de voorbereiding van de lasnaad en het amperage waarmee gelast wordt.

CO2 gaat makkelijker bij dunwandig materiaal maar electrode is zeker niet onmogelijk.


Wil je simpel en degelijk materiaal? Gebruik dan gasbuis, dit is redelijk dikwandig en je kan er kant en klare bochten voor kopen die je er zo tussen last.
Nadeel is dat je uitlaat zwaar zal worden, maar goed dat is op een enfield niet zo belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
..Maar/en ik begrijp, als ik de deegrol groter maak, en dus meer dempingsmateriaal(heb je dit ook in meer smaken?) tussenvoegm, de geluidsdemping beter is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan