Zelf banden monteren

Go!!!

Rookie
9 sep 2004
5
0
Wie heeft er ervaring met het zelf omleggen van zijn motorbanden (en er ook weer af halen van de oude). Graag informatie en tips hoe ik dit zelf kan uitvoeren omdat ik graag zo wat kosten wil besparen.

Thanx!

:]
 
1. Laat de band leeglopen
2. Druk de band van de velg (zijkant bandenapparaat)
3. Leg het wiel op het bandenapparaat en klem de velg vast
4. Draai de band van de velg af
5. Leg de nieuwe band (in de verkeerde looprichting) op de velg
6. Spuit de bandrand in met zeep (of ouderwets smeren)
7. Draai de band om en herhaal stap 6
8. Draai de band op de velg
9. Maak de velg los van het bandenapparaat
10. Pomp de band op (bescherm je oren voor de 2 knallen)



Zoiets :?
 
Serge,

Bedankt voor de snelle reactie. Je gaat ervan uit dat ik een bandenapparaat in de schuur heb staan maar dat heb ik en de gemiddelde motorrijder natuurlijk niet beschikbaar (ben ook niet van plan er eentje aan te schaffen want ik wil juist kosten besparen en voordat ik de kosten van een bandenapparaat eruit heb moet ik wel heel veel rondjes rijden cq. banden verslijten. Kan je dus ook een band omleggen en eraf halen zonder een bandenapparaat en met goedkope hulpmiddelen?

:]
 
Hey Serge,


Ik heb het wel eens met de hand gedaan met van die reuze bandenlichters ..maar een 170/180 of 190 is geen pretje. Sta ik er met mijn 100 kg op geeft die nog geen krimp ...we hadden geen banden apparaat en moesten wel.

Dus mijn pa er bij hoppa 190 kg eindelijk zakte die ...

Met de hand zonder apparaat...is geen pretje..

Misschien iets met een krik of zo en steeds een stukje? maar ja dan moet je de boel wel goed kunnen fixeren.

De nieuwe band erom leggen gaat prima ...kwestie van goed glad maken die velgrand of het rubber. Dan druk erop ...PLOP! zegt die

Klaar en toen de ganzendans..


Beetje gescheurd nog op het circuit?

(Ik heb behoorlijk wat gezondheidsproblemen de laatste tijd, vandaar)
 
Wie heeft er ervaring met het zelf omleggen van zijn motorbanden (en er ook weer af halen van de oude). Graag informatie en tips hoe ik dit zelf kan uitvoeren omdat ik graag zo wat kosten wil besparen.

Thanx!

:]
BHR Racing (Brian bedoel ik) ZAC no 41
 
we hebben zo een aparaat gekocht in Den Bosch bij een enduro motorzaak.
Deze heeft 72 euro gekost. Precies dezelfde als op dat plaatje van Ferry.
Daar hebben we ook een pot bandenvet gekocht voor 14 euro (genoeg voor 10000 bandenwissels ), 2x24cm bandenlichters 12 euro, velgbeschermers 6 euro.
De luchtcomressor + luchtgereedschap set kwamen uit Praxis ,110 euro.

Er is geen geld overgebleven voor een set nieuwe banden ;)
 
we hebben zo een aparaat gekocht in Den Bosch bij een enduro motorzaak.
Deze heeft 72 euro gekost. Precies dezelfde als op dat plaatje van Ferry.
Daar hebben we ook een pot bandenvet gekocht voor 14 euro (genoeg voor 10000 bandenwissels ), 2x24cm bandenlichters 12 euro, velgbeschermers 6 euro.
De luchtcomressor + luchtgereedschap set kwamen uit Praxis ,110 euro.

Er is geen geld overgebleven voor een set nieuwe banden ;)

Sta je dan zonder stroom op een circuitdag, ben je nog vergeten: doosje lood verschillende gewichten, rolletje tape om de loodjes netjes af te plakken.....wij gaan altijd naar de Michelinservice wagen, rekent 5 euro per los wiel......wordt het wiel nog op een echt balanceer apparaat gezet ook!
 
Sta je dan zonder stroom op een circuitdag, ben je nog vergeten: doosje lood verschillende gewichten, rolletje tape om de loodjes netjes af te plakken.....wij gaan altijd naar de Michelinservice wagen, rekent 5 euro per los wiel......wordt het wiel nog op een echt balanceer apparaat gezet ook!
Nou die tijd is geweest,in Ales rekende de mich.wagen € 7,00 per los wiel! :+

Was blij dat hij het voor mij wilde doen!

Heb maar gelijk een Balanceerapp. besteld!
 
Laatst bewerkt:
Ik koop er volgende week eentje! Die heb ik er zo uit!

Link doet het niet '(

Zo dan: http://www3.polo-expressversand.com

www.lois.de, en dan onder " auswuchtgeraet" in de aanbieding.

Ik koop het bij: http://www.motorsport-dietrich.de als ie op de Nurburgring staat :)

Ik heb dat apparaat bij polo gekocht een paar weken geleden, met 3 bandelichters.

De eerste keer sta je behoorlijke te kloten. Ik trok zelfs een bandenlichter krom... Maar als je een beetje oefend gaat het steeds makkelijker zonder brute kracht :)

Wat wel handig is, dat apparaat van Polo heeft een pen in het midden die door je wiel steekt waar normaal je as zit. Dat hebben ze niet allemaal heb ik gezien. Maar dat is toch wel heel handig.
 
Sta je dan zonder stroom op een circuitdag, ben je nog vergeten: doosje lood verschillende gewichten, rolletje tape om de loodjes netjes af te plakken.....wij gaan altijd naar de Michelinservice wagen, rekent 5 euro per los wiel......wordt het wiel nog op een echt balanceer apparaat gezet ook!

;)
 
we hebben zo een aparaat gekocht in Den Bosch bij een enduro motorzaak.
Deze heeft 72 euro gekost. Precies dezelfde als op dat plaatje van Ferry.
Daar hebben we ook een pot bandenvet gekocht voor 14 euro (genoeg voor 10000 bandenwissels ), 2x24cm bandenlichters 12 euro, velgbeschermers 6 euro.
De luchtcomressor + luchtgereedschap set kwamen uit Praxis ,110 euro.

Er is geen geld overgebleven voor een set nieuwe banden ;)


heb vorig jaar zelf het spul aangeschafd :+ , moet zeggen wil ze niet meer kwijt

full
 
op een regenwiel hoef je geen lood te plakken, Ferry, behalve natuurlijk als je een topconditie hebt en afgestudeerd bent bij de AA....
 
Ik trap ff een oud onderwerp naar boven, omdat ik overweeg om zelf bandenmonteerspullen te kopen. Zo'n goedkoop apparaat kost 69 euro, paar bandenlichters erbij, balanceerding en voor 140, 150 euro ben je klaar.

Laten monteren kost al snel 20 euro voor twee wielen, en dan moet je ook nog naar zo'n zaak rijden, kan alleen op zaterdag als je werkt, maar dan is het druk en zitten ze zeker niet op je te wachten, gedoe met sjouwen, enz.

Zelf doen heb je er dus snel uit.

Maar is het een beetje te doen voor iemand die niet echt bijzonder handig is (zoals ik)? Wie heeft er nog meer ervaring met zo'n goedkoop apparaat? Of is goedkoop ook in dit geval duurkoop?
 
Hoe werkt zo'n apperaat eigenlijk ??? als het zo simpel werkt als het eruit ziet is zo'n ding wel zelf te maken ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan