Zelf banden vervangen ?

mvd

Die hard MF'er
25 mei 2002
729
3
gouda
Ik zag bij Gericke spullen waarmee je zelf je banden zou kunnen vervangen. Mijn vraag is nu, is dat een beetje te doen ? Het gaat hier om banden lichters zoals voor de fiets (je weet wel, zo'n ding waar je moe van wordt) maar dan wat steviger.
 
Waarom zou je dat zelf willen doen?
Kost zweet en je spaart misschien wel 5 (vijf) euro uit.
Zolang je geen plannen hebt om de Sahara te doorkruisen, zie ik weinig nut.


Omdat ik ze dan kan vervangen als het mij uitkomt. Nu moet ik soms een week wachten voordat ik terecht kan. Met een beetje goede zin rij ik 2000km in één week, met mijn laatste Pilot sport heb ik 6500km kunnen rijden... zie je het probleem ?

Om het iets concreter te maken, ik kan al een week niet echt gaan rijden omdat mijn achterband op is. :(
 
Het kan best goed, maar je moet inderdaad opletten dat je je velg niet beschadigt.
Ik zag laatst een hobbyist die uit een strip aluminium een beschermer had gemaakt.

Ook het zelf balanceren met zo'n U steun gaat prima.
 
Omdat ik ze dan kan vervangen als het mij uitkomt. Nu moet ik soms een week wachten voordat ik terecht kan. Met een beetje goede zin rij ik 2000km in één week, met mijn laatste Pilot sport heb ik 6500km kunnen rijden... zie je het probleem ?

Om het iets concreter te maken, ik kan al een week niet echt gaan rijden omdat mijn achterband op is. :(

dan kom je toch echt bij de verkeerde zaak !
en als je zeker wilt zijn dat ze de band hebben, dan laat je hem toch voor je wegleggen (evt al betaald).
ik heb nog nooit een week op een band gewacht (en ik denk de meeste hier niet )een paar uur komt meer in de buurt.
en idd veel kan je zelf (maar brood koop ik ook)
maar voor die paar euro ga ik echt niet liggen vagineren
 
Gaat best goed, ook bij bredere radiaal banden, alleen je velgen beschadigen wel wat, voor een SM niet erg maar voor de meeste gespoten velgen niet zo leuk denk ik.

Ze verkopen ook "Felgenschützer", die zal ik er dan maar bij kopen. Hoe krijg je de band eigenlijk uit de velg ? Eerst verkochten ze daar van die persjes voor, maar die hebben ze niet meer. Kun je d'r gewoon op gaan staan ofzo ?

Het gaat hier trouwens om radiaal banden (maat 120/60-17 160/60-17).
 
Het kan best goed, maar je moet inderdaad opletten dat je je velg niet beschadigt.
Ik zag laatst een hobbyist die uit een strip aluminium een beschermer had gemaakt.

Ook het zelf balanceren met zo'n U steun gaat prima.

Ah, nog meer positieve geluiden :) Over het balanceren maakte ik me al geen zorgen, zo'n ding als de banden meneer heeft kan ik zo kopen.

Op maandag 23 juni 2003 09:38 schreef F@zertje het volgende:dan kom je toch echt bij de verkeerde zaak !
en als je zeker wilt zijn dat ze de band hebben, dan laat je hem toch voor je wegleggen (evt al betaald).
ik heb nog nooit een week op een band gewacht (en ik denk de meeste hier niet )een paar uur komt meer in de buurt.
en idd veel kan je zelf (maar brood koop ik ook)
maar voor die paar euro ga ik echt niet liggen vagineren

Ik zit er echt niet op te wachten om het zelf te doen. Ik heb dinsdag gebeld en kon vrijdag of zaterdag terecht. Helaas kon ik toen zelf niet en was dinsdag de eerst volgende mogelijkheid. De volgende keer zal ik eens rondbellen of er zaken in de buurt zijn waar ik meteen terecht kan.
 
Vorige week zag ik dat mijn voorband die bijlange niet op was, scheurtjes had op de zijkant en het loopvlak, ouderdomstekenen, ga ik naar de motorzaak, die kijkt op de rekken, zelfs tussen de occasies, geen enkele met die maat, een paar telefoontjes naar bandenboeren in de omtrek, hier mijn sleutels , pak mijn koekblik en je mag die direct afhalen, ikke niet willen met koekblik en als een renner die pas de Tour de France gewonnen heeft met de band rond me }) afgehaald van de bandenboer, direct erop en :] maar.

btw 1 was nog goedkoper gediend dan bij de bandenboer waar ik hem afgehaald had :}

btw 2 die ouderdomstekenen van de band zijn er in een weekje gekomen, elke week kijk ik naar de bandenspanning en de banden, motor staat bijna nooit in de zon :?
 
Ze verkopen ook "Felgenschützer", die zal ik er dan maar bij kopen. Hoe krijg je de band eigenlijk uit de velg ? Eerst verkochten ze daar van die persjes voor, maar die hebben ze niet meer. Kun je d'r gewoon op gaan staan ofzo ?

Het gaat hier trouwens om radiaal banden (maat 120/60-17 160/60-17).

Ik weet welke beschermers je bedoelt, met dat touwtje eraan.. Je kunt alleen niet zien of die van plastic of van metaal zijn..
Je hebt wel een persje nodig, met zo'n rond ding om de band eraf te steken.Alleen op staan is niet genoeg..

27692


Zo'n ding bedoel ik...
 
Laatst bewerkt:
Ik weet welke beschermers je bedoelt, met dat touwtje eraan.. Je kunt alleen niet zien of die van plastic of van metaal zijn..

Die beschermers zijn van plastic.

Je hebt wel een persje nodig, met zo'n rond ding om de band eraf te steken.Alleen op staan is niet genoeg..

(Afbeelding)

Zo'n ding bedoel ik...

Ik dacht al dat zo'n persje nodig was. Die staan echter niet meer in de nieuwe Gericke gids, dus ik dacht "kan het ook zonder ?"

Het is in ieder geval prettig om te horen dat het niet zo'n absurde klus is om zelf te doen (zoals ik in eerste instantie dacht) Ik zie er inmiddels wel wat in om een band te kunnen wisselen als het mij uitkomt.
 
Het is in ieder geval prettig om te horen dat het niet zo'n absurde klus is om zelf te doen (zoals ik in eerste instantie dacht) Ik zie er inmiddels wel wat in om een band te kunnen wisselen als het mij uitkomt.

klopt, ik wilde het zelf doen zodat ik mijn banden met postorder uit duitsland kan laten komen. scheelt veel geld.. een setje 010/020 voor me blade was ex. verzend 274 euro.

Dat persje van de foto is trouwens van Polo motorrad, kost 88 euro... Ze hebben ook een hulpstuk erbij zodat je dat persje kunt gebruiken om de band er weer om te krijgen. Als iemand zo'n ding heeft en er detailfoto's van kan maken....GRAAG :}
 
klopt, ik wilde het zelf doen zodat ik mijn banden met postorder uit duitsland kan laten komen. scheelt veel geld.. een setje 010/020 voor me blade was ex. verzend 274 euro.

Dat persje van de foto is trouwens van Polo motorrad, kost 88 euro... Ze hebben ook een hulpstuk erbij zodat je dat persje kunt gebruiken om de band er weer om te krijgen. Als iemand zo'n ding heeft en er detailfoto's van kan maken....GRAAG :}


Het is misschien een ideetje om naar Münster te rijden en er daar even naar te kijken ? :)
 
Ik monteer banden en kom soms hardnekkige banden tegen die er moeilijk gedemonteerd worden en ook gemonteerd worden.
Dan wil je geen handapparaatje hebben maar een echte met een motor die de boel draait.
Vooral je lichtmetalen velg zal eronder lijden en ook de hiel van de band kan je beschadigen wat de luchtdichtheid niet tengoede komt.
Dus voor die paar euro (ook al is het gratis, zit in de prijs ;) ) laat het doen dan is het risico voor de dealer.
En een week wachten is erg lang trouwens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan