Zelf banden verwisselen

Hoomy

Die hard MF'er
1 jun 2004
466
3
Hoesnbroek
Beste MF'ers,

Ik heb gefietst en brommer gereden. Het verwisselen van banden hiervan was nooit een probleem.
Edoch, hoe verwissel je een motorband en hoe balanceer je deze uit?
 
je kan het heel goed zelf doen met een moker met dikke houten steel, 2 banden lichters en een stevig stuk doek

en veeeeeeeeeeeeeel groene zeep

leg het wiel op een losse autoband, zodat de remschijf mooi vrij blijft. En druk vervolgens met de steel van de moker de hiel van de band los van de velg rand. Doe dit aan beide kanten. Zet de meuk goed in de zeep.

en vervolgens met de bandenlichter de band loshalen, met het doekje ertussen.

beschadigd je velg geen flikker minder dan met een proff montage apparaat.



en ik kan het weten...heb de laatste 5 jaar banden staan monteren met apparaat en doe het thuis gewoon zonder. Werkt ook....je doet alleen 1 band per 15 min ipv 4

LOL
 
Duidelijk.

Maar ik kan toch niet zomaar banden (in Dld) kopen en deze bij een zaak hier in Limburg erop laten leggen.

M.a.w. hoe moet dat dan zelf banden verwisselen. Kan dat eigenlijk wel.
 
je kan het heel goed zelf doen met een moker met dikke houten steel, 2 banden lichters en een stevig stuk doek

en veeeeeeeeeeeeeel groene zeep

leg het wiel op een losse autoband, zodat de remschijf mooi vrij blijft. En druk vervolgens met de steel van de moker de hiel van de band los van de velg rand. Doe dit aan beide kanten. Zet de meuk goed in de zeep.

en vervolgens met de bandenlichter de band loshalen, met het doekje ertussen.

beschadigd je velg geen flikker minder dan met een proff montage apparaat.



en ik kan het weten...heb de laatste 5 jaar banden staan monteren met apparaat en doe het thuis gewoon zonder. Werkt ook....je doet alleen 1 band per 15 min ipv 4

LOL
even een waarschuwing voor die mensen dit dit gaan doen. gebruik nooit geen ( groene) zeep of andere zeepachtige middeltjes.
haal gewoon wat bij een motorzaak of bandenhandel, dat spul is er speciaal voor.
als je dit wel wil doen dan kan het goed fout gaan. let op, je gaat lekker met een gangetje van 230 even je bandje testen, bij een noodstop staat je band stil en de velg blijft gewoon doorgaan. mag jij bepalen wat je gaat doen rem los en vol erin of vasthouden en vol erin.
dat spul van een bandenzaak droogd snel uit en zal daarna NIET gaan glijden, dat doen andere goedjes wel.

maar je kunt je band zelf de-monteren en uitballanceren. dat laatste doe ik vanaf dit jaar en is helemaal niet zo moeilijk. er is al meer over geschreven dus even kijken bij (zoeken) hierboven.
en er zijn bijna geen zaken die je vreemde band weigeren om op te leggen, je rekend tenslotte gewoon af.
 
even een waarschuwing voor die mensen dit dit gaan doen. gebruik nooit geen ( groene) zeep of andere zeepachtige middeltjes.
haal gewoon wat bij een motorzaak of bandenhandel, dat spul is er speciaal voor.
als je dit wel wil doen dan kan het goed fout gaan. let op, je gaat lekker met een gangetje van 230 even je bandje testen, bij een noodstop staat je band stil en de velg blijft gewoon doorgaan. mag jij bepalen wat je gaat doen rem los en vol erin of vasthouden en vol erin.
dat spul van een bandenzaak droogd snel uit en zal daarna NIET gaan glijden, dat doen andere goedjes wel.

maar je kunt je band zelf de-monteren en uitballanceren. dat laatste doe ik vanaf dit jaar en is helemaal niet zo moeilijk. er is al meer over geschreven dus even kijken bij (zoeken) hierboven.
en er zijn bijna geen zaken die je vreemde band weigeren om op te leggen, je rekend tenslotte gewoon af.
[puntjes op de i modus]
Ik neem aan dat je bedoelt dat je wiel stil staat en de band gewoon door blijft draaien. Dan rem je inderdaad niet (of te weinig). Als de band stil staat en het wiel niet, rem je wel.
Bij een (poging tot) burn-out zou het wel kunnen dat je band stil staat en je velg door draait.
[/puntjes op de i modus]
 
En als die band er op zit, hoe ga je je wiel uitbalanceren dan? Daar heb je toch echt wel een apparaat voor nodig lijkt me.

het eenigste wat je nodig hebt is een wiel en een as. dat is de basis. alles kun je daarna verbeteren.
as door het wiel, 2 kratjes waar je de as op laat rusten, en meer is het eigenlijk niet.
het wiel moet zo min mogelijk wrijving hebben.
het wiel lichtjes ronddraaien en aanvoelen waar hij het zwaarste punt heeft, das dus onder.
dan tegenover het lood zetten, hoeveel is ervaring. maar dat is ook simpel, te veel en het lood zal onder hangen, te wienig en het lood zal boven hangen.
het wiel is in balans als het bij iedere draai ergens anders stil staat.
als het wiel niet stil komt te staan zit je over het perfecte heen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan