Zelf bandenwarmers maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gijs

MF veteraan
26 mrt 2012
2.205
0
Ik ben van plan banden warmers te maken.
Het enige wat ik niet kan vinden op internet zijn de tracing leidingen die hier voor geschikt zijn. (230V + Thermostaat)
Hier heb ik jullie hulp even voor nodig.
Zijn deze niet als reserve onderdelen te bestellen bij de fabrikanten?

Lukt het mij om alle benodigdheden te verzamelen zal ik het proces + foto's hier noteren.
 
Niet aan beginnen.
Heb ik ook al een keer gedaan
Maar goed die tracings kun je zo kopen in de electronisch groothandel
Gewoon op de rol

K,maar zou er never nooit aan beginnen.
Of is het voor een speciale maat of project
 
Niet aan beginnen omdat jij het al hebt geprobeerd?
Geef eens aan waar het fout ging dan?

En deze bij de groothandel heeft voldoende warmte afgifte om de band warm te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Zelf warmers maken?? Cool!!! Heb je er een beschrijving van? Ik ben ook wel geintresseerd om ze te maken. Gezien het om electra gaat: al ns gekeken bij conrad? Ik ben benieuwd.
 
Zal het morgen middag even uitwerken.
Ik heb geen voorbeeld, gewoon eigen ideeën.

Zijn eigenlijk maar 2 dingen, de electra en de stoffen.
Electra zoek ik met de hulp van jullie.

Dus nogmaals, Welke tracing is hier geschikt voor?
Kan me voorstellen dat vorstbeveiliging niet genoeg is om een band warm te krijgen. Of zit ik mis?
En de thermostaat afstellen op....? 70 Graden?
 
ik heb indertijd met een maat van mij die op een research lab werkt onderzoek gedaan naar de warmte afgifte en verdeling van bandenwarmers.
Dit hebben we gedaan met oude bandenwarmers waarvan we alleen het omhulsel hebben gebruikt.
Ter vergelijking 2 bandenwarmers van een goedkoop en duur merk getest als referentie .
voor onze homemade warmers hebben we tracing gebruik uit een chickenhawk. en de thermostaat met voelers waren gecalibreerde instrumenten uit het laboratorium.

Lang verhaal kort:
De huidige bandenwarmers zijn dermate goed dat je ze zelf met heeeeeel veel moeite beter kunt maken.

De winst die je kunt halen op de huidige bandenwarmers is een betere thermostaat en een goede plaatsing van de voeler.

Verder viel ons op dat de omgeving zeer veel invloed heeft op het verwarmingsproces.
luchtstromen,omgevingstemperatuur en warmte afvoer via velg enz enz.

Ik heb omdat ik ik geen speciale bandenwarmers nodig heb gekozen voor Chickenhawks met 3 temperatuur instellingen.

Viel ons op toen we de Biketeks gingen testen dat die het best wel goed deden.
maar dat de temperaturen per warmer nog al verschilden.( rommelige plaatsing voeler en het kunnen verschuiven van de voeler in de bandenwarmer)
 
Zal het morgen middag even uitwerken.
Ik heb geen voorbeeld, gewoon eigen ideeën.

Zijn eigenlijk maar 2 dingen, de electra en de stoffen.
Electra zoek ik met de hulp van jullie.

Dus nogmaals, Welke tracing is hier geschikt voor?
Kan me voorstellen dat vorstbeveiliging niet genoeg is om een band warm te krijgen. Of zit ik mis?
En de thermostaat afstellen op....? 70 Graden?
He Gijs als ik je er mee van dienst kan zijn ik heb hier nog 2 voelers + thermostaat liggen geschikt voor 400 a 500 watt tracing.( nodig voor 180/190 achterband 70/80 graden)

Tracing heb ik niet meer liggen.
Je mag ze hebben tegen verzendkosten.

Patrick
 
alleen al om te weten hoe de temperaturen verdeelt waren over de band, hebben we de band opgedeeld in 4 kwadranten en op elk kwadrant zaten 3 gecalibreerde voelers Links/rechts en midden.
dus we kwamen met zeer veel meetgegevens uit de test. en dan Moet je ook nog oppassen dat de voeler niet net onder een tracing ligt.
We zijn uiteindelijk niet verder gegaan met testen.....


Ik denk dat die riceheads daar in het oosten heel aardige warmers bouwen
en dat ik daar dan maar voor kies. En trouwens met mijn 2 min blank op Asseen ben ik ook niet meer nodig :+
 
bandenwarmer.jpg

Dit is het idee.
Even de lagen uitleggen.
Begin vanaf de band.
Zwart = band
Geel = Katoen waar de tracing op vast zit genaaid.
Rood = Tracing. Weet nog niet hoe lang het lint wordt dus maar voor het gemak even 3 getekend.
Groen = Isolatie wol.
Grijs = EHBO isolatie deken
Blauw = Nylon

Aan weerszijde komen elastieken (bruin) zoals rechts getekend.

Wat vinden jullie van het ontwerp?
Mis ik iets, heb ik iets te veel?
 
Ik zou gewoon een goed vuurtje stoken.
Je wielen van de motor af halen, en die er boven hangen zoals een varken aan het spit hangt.
Dan gewoon rond blijven draaien.
 
Big BBQ.................
altijd gezellie _O-


:^

Maar zou je bijvoorbeeld niet een heel eind kunnen komen met
van die vloerverwarmingsmatten bij de bouwmarkt?
Loshalen van het gaas waarmee je ze normaal onder de tegels lijmt,
dan kun je het in elke gewenste vorm modelleren.


Hoe warm worden die banden eigenlijk gestookt :?
 
Van Apple heb ik vernomen dat je deze bouwmarktmatten in je tubeless kun stoppen.
Dat er ook een app beschikbaarbaar is om via de open wifi deze matten op te warmen en dat per circuit te kunnen instellen.
look at my whatsapp.com :W
 
Motivatie is, kopen is te duur voor die paar keer dat ik ze nodig heb.
Maar ik heb misschien een andere optie. Samen met wat mensen een partij kopen, kunnen we wat afdingen.
 
hey Gijs. ...
Zoals jij beschrijft zijn er al wel 200 van....

Koop gewoon een paar biketeks voor weinig en je bent altijd klaar.
ik heb vorig jaar een setje bijna ongebruikte biketeks voor 120 van de hand gedaan.
je maakt ze echt niet zelf voor dat geld

Welgemeend advies.

Patrick
 
Motivatie is, kopen is te duur voor die paar keer dat ik ze nodig heb.
Maar ik heb misschien een andere optie. Samen met wat mensen een partij kopen, kunnen we wat afdingen.

Ik kan niet in je beurs kijken, maar kijk eens op Ebay.de daar kan je vaak voor weinig nog wel een setje warmers scoren!
 
120 euro is wel de moeite waard idd.
Ik had even gekeken en zag alleen bedragen van 300+
 
Gebeld, €175 euro voor nieuwe, merkloze bandenwarmers.
BikeTech was is vanaf gestapt omdat ze te snel kapot gingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan