Zelf demper maken: waar op letten?

humdinger

Rookie
5 mei 2020
10
19
De demper van mijn Mash 250 staat onder een hoek omhoog. Ik wil die graag horizontaal hebben.

Plan is laatste stuk van de bocht afsnijden waar de knik naar boven begint. Dan demper daarop aansluiten. Dan komt de demper dus een cm of 15 naar voren. En hangt een stuk lager. Ik maak een langere beugel om de demper te bevestigen.

Hier een schetsje

Black_Seven_250_01-scaled_jpg__2560×1712_.jpg


Nou vraag ik me af kun je ook een demper maken die qua diameter gelijk blijft aan de bocht? 38mm volgens mij. Even simpel, een pijp met drie DB killers erin zeg maar. En wat staalwol eventueel. Of ben ik nu helamaal van de pot gerukt.

Andere sproeier gaat dan wel nodig zijn, maar dat lukt wel, afstellen van de carburteur ook wel.

Wat denken jullie gaat dat?
 
hmm, Aantal db hetzelfde of lager, bepaalde materialen om te voldoen aan milieu eisen, ook daarim doen. Niet te dik, zodat je nog flink schuin kan met de motor. Materialen gebruik: gebruik je gewoon staal dan heb je kans op doorroesten, maar dat is te voorkomen met een beschermlaag, anders RVS gebruiken?? Wat ik mij afvraag: Een gat ergens waar water uit kan lekken? Is dat nodig? of wordt een uitlaat geheel dicht gehouden, totdat het helemaal de uiteindes waar de rook uitkomt? Dat is mij nog niet duidelijk. Bij mij zit er een klein gaatje, waar vocht uit komt..... ziet er niet uit als een roest gat. (tot zover ik weet)

Strakke motor trouwens
 
Als de pijp rechtdoor gaat heb ik toch niet minder grondspeling dan nu? Als het nieuwe stuk aan de grond komt, komt de pijp van de bocht ook an de grond lijkt me. En de voetjes.Dus die raken eerder de grond als ik schuin ga??

Ik ga RVS gebruiken dus dan wordt de pijp maar een paar mm dikker dan de stalen bocht.. Een gat om te lekken zie ik nu ook niet.

Het aantal DB mag wel wat omhoog, maar hoeft niet a-sociaal te worden. Vandaar dat ik de pijp best wil volduwen met DB killers.
 
Waarsvhijnlijk loopt de uitlaatbocht verder naar binnen dan de (huidige) uitlaatdemper en kun je deze niet gewoon rechtdoor laten lopen. Als dat wel kan heb je geluk.

dB killers werken over het algemeen door reflecties, daar heb je volume voor nodig. In een smalle rechte pijp dB killers stoppem zal vrinwel geen effect leveren behalve veel vermogensverlies.
 
Is me niet opgevallen maar zal vanavond eens kijken of hij verder naar binnen (wielkant?) gaat.

Eigenlijk wil ik dus zo'n shorty of slashcut demper, maar dan zelf maken, en minus de helling: 19" Slash Cut Chrome Demper

Bedankt voor de tip dat DB killers niet veel zullen uitmaken, ik wist niet dat ze volume nodig hadden.
 
Is me niet opgevallen maar zal vanavond eens kijken of hij verder naar binnen (wielkant?) gaat.

Eigenlijk wil ik dus zo'n shorty of slashcut demper, maar dan zelf maken, en minus de helling: 19" Slash Cut Chrome Demper

Bedankt voor de tip dat DB killers niet veel zullen uitmaken, ik wist niet dat ze volume nodig hadden.
Die shorty's of slashcut's zijn knettertje luid.

De opmerking dat DB killers niet werken betekend niet: laat ze weg, maar het betekend dat je een grotere demper moet hebben.
 
Zelfs voor een 250cc motor? Ik vind het geluid nu behoorlijk tam.

Maar mijn pan gaat niet het niet lukken dan of ik moet gewoon een open pijp nemen en accepteren dan er veel herrie wordt gemaakt. Vind het wel mooi maar snap nu waarom je dit niet overal ziet... het dempt niet _O-
 
Zelfs voor een 250cc motor? Ik vind het geluid nu behoorlijk tam.

Maar mijn pan gaat niet het niet lukken dan of ik moet gewoon een open pijp nemen en accepteren dan er veel herrie wordt gemaakt. Vind het wel mooi maar snap nu waarom je dit niet overal ziet... het dempt niet _O-
Zelfs voor een 250cc motor ja. Ik heb zelfs 50cc brommers gehoord die je dan kilometers later nog hoort rijden.

Je kunt je andere plan nog wel doen. Demper zo verbouwen dat het er in elk geval recht onder zit. Ik vrees alleen wel dat je er dan achter komt waarom de demper hangt waarom hij nu hangt.
 
Het is absoluut geen antwoord op je vraag, maar wat zonde om dit project aan te gaan,als je goed kijkt zie je dat er niets horizontaal loopt aan je frame ,maar onder verschillende hoeken/graden, dan vind ik (voor wat het waard is) deze pijp er heel mooi en sportief naast hangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan