zelf doen of laten doen?

Reetje

MF veteraan
4 feb 2002
1.853
37
Landgraaf
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn achterschokdemper geen demper meer is. Nu vraag ik me af of het een beetje te doen is om die zelf te vervangen.
Het gaat over mijn AfricaTwin. Die heeft monoshok. Ik heb een middenbok, dus da's vast handig.

dus heeft iemand nog tips voor als ik het zelf doe of zeg je van laat maar doen.
 
Je hebt een bok dus das al een pluspunt. Als je dan ook nog handig bent en misschien iets van een werkplaatsboek hebt zou ik het lekker zelf doen. Zoek anders even met google om te kijken of er ergens howto's zwerven, zullen dan ook wel de knelpunten zijn beschreven.
 
Is volgens mij wel redelijk eenvoudig om dat zelf te doen, je moet alleen zorgen dat je een stabiele opstelling krijgt waarbij je je achterbrug niet als steunpunt gebruikt.

Verder moet je goed op de volgorde van de onderdelen (ringetjes, moertjes) letten.

Zorg ook dat je weet of er ergens nog speciale aanhaalmomenten voor nodig zijn en als dat het geval is dat je de waarden weet en een momentsleutel in huis hebt.
 
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn achterschokdemper geen demper meer is. Nu vraag ik me af of het een beetje te doen is om die zelf te vervangen.
Het gaat over mijn AfricaTwin. Die heeft monoshok. Ik heb een middenbok, dus da's vast handig.

dus heeft iemand nog tips voor als ik het zelf doe of zeg je van laat maar doen.
Zelf doen als je een bok of een hefbrug oid hebt....
Nullast laten hangen dan kan je zo de bouten loshalen.....

Je bent toch een OBer of niet ;)
 
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn achterschokdemper geen demper meer is. Nu vraag ik me af of het een beetje te doen is om die zelf te vervangen.
Het gaat over mijn AfricaTwin. Die heeft monoshok. Ik heb een middenbok, dus da's vast handig.

dus heeft iemand nog tips voor als ik het zelf doe of zeg je van laat maar doen.
Ik denk dat ie gewoon met 'n paar boutjes vastzit & dat alleen 't 8erwiel er eerst uit moet. Daar zul je ff moment van moeten weten, maar zo'n zware momentsleutel heb je toch niet zelf.

Ik heb iig wel eens een monoshock vervangen zelf, dus roep maar als je assistence braucht. ;)
 
Hoi Reetje,

Dit is geen antwoord op je vraag want ik kan nog geen achterband plakken ;-)

Maar kan je je nieuwe e-mailadres even sturen (of je oude weer in de lucht krijgen) want dan kan jouw uitnodiging eindelijk de deur uit.

Groeten uit Odiliapeel.

De Neus
 
Hee Neus.
E-mail zou het gewoon moeten doen. Mijn hotmail adres dan.

RDZ: Ik heb de schokdemper besteld. Zal maandag/dinsdag binnen zijn. Lijkt me gezellig om samen te gaan klussen. Moet toch in een uurtje lukken. Volgens de monteur is het goed zelf te doen. Alleen ff opletten dat als de shock losgaat je de brug ondersteunt, anders hangt het hele zooitje aan de ketting.
Wanneer heb jij trouwens een monoshock vervangen? van je DT-brommert?

Zaterdag dus OBT2 uitzetten? ik heb al een globale route geplandttd.
 
Het is gelukt!

Beetje pielen met slangetjes om dat externe-dempingsinsteldingetje eruit te krijgen, maar verder was het een kwestie van het losdraaien van de juiste bouten/moeren.
Alles zat weer vast, kom ik tot de conclusie dat het achterwiel nu net niet meer van de grond komt als ie op de bok staat. Nu wordt het ketting smeren weer iets lastiger.

Terug naar huis gereden (was bij RDZ gaan sleutelen) en :} :} :} :}
Kan nu zonder probleem met 60 km/h over een verkeersdrempel rijden en blijven zitten!!!!
De wegligging in de bochten is ook nog veel beter geworden. Maar ja: nieuwe banden en nieuwe veering, wat verwacht je anders.

Kortom: motor loopt weer als een trein en ik ben helemaal klaar voor de Noordkaap.
 
Het is gelukt!

Beetje pielen met slangetjes om dat externe-dempingsinsteldingetje eruit te krijgen, maar verder was het een kwestie van het losdraaien van de juiste bouten/moeren.
Alles zat weer vast, kom ik tot de conclusie dat het achterwiel nu net niet meer van de grond komt als ie op de bok staat. Nu wordt het ketting smeren weer iets lastiger.

Terug naar huis gereden (was bij RDZ gaan sleutelen) en :} :} :} :}
Kan nu zonder probleem met 60 km/h over een verkeersdrempel rijden en blijven zitten!!!!
De wegligging in de bochten is ook nog veel beter geworden. Maar ja: nieuwe banden en nieuwe veering, wat verwacht je anders.

Kortom: motor loopt weer als een trein en ik ben helemaal klaar voor de Noordkaap.

Wanneer ga je weg dan? Ik ga dit jaar ook weer naar Zweden :} :} en we willen ook proberen de Noordkaap te bereiken. Ga alleen niet met de brommert maar met een camper, ook niet onaardig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan