Zelf een proefritje maken, moet dat?

Faithz

MF veteraan
18 mei 2004
1.931
0
Eindhoven
Ik ben denk ik nog een maandje of 2 bezig met lessen en dan mag ik ook op 2 wielen de weg onveilig gaan maken.

Nu heb ik een mooie zx6r gezien van 1995. Mooi ding!
Kleppen gesteld, nieuwe banden, nieuwe ketting + tandwielen, geen schade, geen pekelschade.. verwacht de komende tijd dus geen kosten eraan. En dat voor weinig geld :)

Nu ken ik mensen die met mij willen kijken en ook een proefritje willen maken voor mij. Want ik heb de ervaring niet om te voelen of de motor goed rijdt. Ook geen technische ervaring dus gelukkig hoef ik ook niet alleen te gaan.

Maar!

De grote maar.. Als ik nu al ga kijken dan kan ik zelf geen proefritje maken. Is dat nou echt erg? Want wat weet je als beginner nou? Lekker rijden zal het toch wel? (als je van een lesmotor, er-5, afkomt).
En stel je eens voor, ik heb net mijn rijbewijs en moet een proefritje maken op een motor van iemand anders.. Liever niet eigenlijk. Moet eerlijk zeggen dat ik liever op die motor kruip als ik alleen ben of met een goede vriend erbij. En dan eens leer rijden, eerst wat ervaring opdoen.

Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is.
 
Lijkt me dat je beter zelf gaat proefrijden na het behalen van je rijbewijs en je zeker niet richten op 1 merk.... zodat je de verschillen voelt per merk... :)


kawasaki is vergeleken met andere merken rouw... "daar mot je van houwe"
 
Kijk, iemand anders kan wel voor je zeggen dat het technisch een goede motor is, en dat zal dan ook wel. Maar er is er maar 1 die kan beslissen of die motor voor jouzelf wel lekker rijd. Dus of de houding enzo ook goed is. En dat ben jij zelf. En dat ontdek je volgens mij alleen maar tijdens een proefrit.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je bijna elke motor goed vind zitten. Ikzelf vind ook bijna alle motoren goed zitten. Allemaal anders, maar allemaal goed.
En de motor die jij wil hebben is al door zo ontzettend veel mensen als goed bevonden dat ikzelf de stap eigenlijk wel zou wagen. :X

Maarja ik doe ook niet altijd de verstandigste dingen ;)
succes dermee
 
Ik ben zelf ook bezig met lessen, maar heb al wel een motor gekocht.
Misschien dom, want je kunt natuurlijk niets vergelijken, niet eens voelen hoe de motor zelf rijdt.
Ik heb wel navraag gedaan of het ook een motor is voor een beginner (ZZR 600), ben er zelf ook even op gaan zitten om te kijken of ik gewoon met mijn voeten bij de grond kan komen en overal bij kan.
Iemand anders heeft voor mij een proefrit gemaakt en ik moest dus ook op zijn oordeel afgaan.

Neem dus iig iemand mee die je vertrouwd en weet zeker wat je wil.

Succes!
 
Maar er is er maar 1 die kan beslissen of die motor voor jouzelf wel lekker rijd. Dus of de houding enzo ook goed is. En dat ben jij zelf. En dat ontdek je volgens mij alleen maar tijdens een proefrit.
:^ , als je wilt gaan kopen altijd zelf gaan rijden. Je hebt nota bene je rijbewijs tegen die tijd, ga niet twijfelen aan je rijstijl e.d.

Gewd luck.
 
ga je die van scoop kopen dan??? ;)
nee maar probeer gewoon op ene paar modellen enzo proef te rijden
en als je dan zegt van ja die rijd wel lekker dan laat er nog iemand anders proef op rijden wat die ervan vind

in iedergeval heel veel sterkte met lessen enzo en vooral veel plezier

greetz het menneke
 
ga je die van scoop kopen dan??? ;)
nee maar probeer gewoon op ene paar modellen enzo proef te rijden
en als je dan zegt van ja die rijd wel lekker dan laat er nog iemand anders proef op rijden wat die ervan vind

in iedergeval heel veel sterkte met lessen enzo en vooral veel plezier

greetz het menneke

Nee niet die :)
 
...Maar er is er maar 1 die kan beslissen of die motor voor jouzelf wel lekker rijd. Dus of de houding enzo ook goed is. En dat ben jij zelf. En dat ontdek je volgens mij alleen maar tijdens een proefrit...
:^ Zithouding, rijgedrag, stuurgedrag, het oppakken van de motor etc. dat zijn allemaal persoonlijke dingen en die zou ik altijd willen testen voordat ik een motor zou kopen. Misschien krijg je last van je knieën, rug, polsen, nek. Misschien vindt je het stuurgedrag helemaal niks etc. Ik zou als ik jou was straks lekker zelf gaan proefrijden :)
 
wij hebben vorig jaar gezocht naar een motor voor mn vriendin, na div. motoren te bekijken en in boekjes te kijken leek ons een vt/vlx wel wat.
toen zijn we wat gaan zoeken, en vonden twee leuke.
wat heen er weer gemaild en gebeld, en meteen al aangegeven dat zij nog aan het lessen is, maar wel een kleine proefrit wilde maken.
als dat een probleem zou zijn, zouden we niet eens gaan kijken.
ik vind het toch belangrijk dat zij ook echt goed zit op de motor.
uiteindelijk zijn we op een zaterdag naar beide motoren wezen kijken.
eerst heb ik er een uitgebreide (technische)proefrit op gemaakt, om te kijken of alles in orde is. daarn aheeft mn vriednin op beide motoren een kort proefritje gemaakt, gewoon ff om te voelen of ie goed zit, e.d.
uiteindelijk hebben w eeen van de twee gekocht, en ze is er nog steeds erg blij mee!
 
Hm, nee ik zal niet weten hoe het stuurt. Maar waarmee kan ik het vergelijken? Want ik ken alleen die er-5 en als beginner weet je niet veel beter denk ik.

Ik kan altijd even gaan zitten. Maar rijden wil ik niet zonder rijbewijs, ik wil niet onverzekerd op de motor van iemand anders rijden.

De zx6r is eigenlijk min of meer mijn droom motor :) En in deze prijsklasse kom je ze niet echt tegen.. vandaar dat mijn handen nu een beetje beginnen te jeuken, vooral omdat ik bang ben dat ik hem mis ga lopen.
 
Hm, nee ik zal niet weten hoe het stuurt. Maar waarmee kan ik het vergelijken? Want ik ken alleen die er-5 en als beginner weet je niet veel beter denk ik.

Ik kan altijd even gaan zitten. Maar rijden wil ik niet zonder rijbewijs, ik wil niet onverzekerd op de motor van iemand anders rijden.
Je hebt weinig vergelijkingsmateriaal maar je weet toch of het wat voor je is of niet als je gaat rijden :) En even zitten is echt anders qua zithouding dan een stuk gaan rijden!
 
Je hebt weinig vergelijkingsmateriaal maar je weet toch of het wat voor je is of niet als je gaat rijden :) En even zitten is echt anders qua zithouding dan een stuk gaan rijden!

Ja mevrouw :) Maar dan heb ik elk geval een basis ;)
 
Om maar even een detail te noemen als voorbeeld.

ik vond (en vindt nog steeds) de Honda sevenfifty een mooie motor.
toen ik ging proef rijden merkte ik dat ik problemen had met de schakelpook en de zijstandaard. (misschien wen je eraan?)
de Suzuki die ik nu heb heeft de zijstandaard àchter de versnellingpook zitten -> geen probleem.

Zulk soort kleine dingen merk je alleen zelf tijdens een proefrit.
daarom: zelf rijden. :]
 
Ik heb 4 weken geleden ongeveer een zxr gekocht. Ben bij de verkoper zo'n 45min achterop meegereden en heeft ie alles gedaan wat ik hem vroeg. Dus heb 'm gekocht. 24ste afrijden (vandaag geslaagt voor voertuigbeheersing!!) en dan kan ik meteen op m'n zxr stappen na een telefoontje naar de verzekering en een bezoekje aan de postbank. (Zonder rijbewijs kan je een motor niet verzekeren. Dus je moet 'm laten schorsen en wegzetten, of iemand (bij mij m'n buurman) zo ver krijgen om hem op zijn naam over te zetten en dat hij hem verzekerd en om da week/2 weken erop rijd)

succes
 
Ik heb 4 weken geleden ongeveer een zxr gekocht. Ben bij de verkoper zo'n 45min achterop meegereden en heeft ie alles gedaan wat ik hem vroeg.
etc.

[offtopic] Nog leuke vrouwen die hun motor te koop aanbieden }) [/offtopic]

Waarom niet beide ? Als je particulier koopt kan je dat toch gewoon voorleggen aan de verkoper ?
 
(Zonder rijbewijs kan je een motor niet verzekeren. Dus je moet 'm laten schorsen en wegzetten, of iemand (bij mij m'n buurman) zo ver krijgen om hem op zijn naam over te zetten en dat hij hem verzekerd en om da week/2 weken erop rijd)

succes

GELUL.

je kan een motor gewoon op naam zetten en verzekeren zonder rijbewijs!
heb het destijds zelfs nagevraagd bij de rdw en verschillende assurantiekantoren.
GEEN ENKEL PROBLEEM.
 
mijn verzekering weigerde de motor te verzekeren zonder een motorrijbewijs, ze zeiden dat het niet mocht volgens de wet. Ik had 'm inderdaad op m'n naam staan, dat was geen probleem ...

Je hebt het nagevraagt, maar heb je het ook daadwerkelijk gedaan? Misschien heeft degene die je aan de telefoon had wel een foutje gemaakt
 
jazekers, (het gaat dan wel niet om mijn eigen fiets, maar om de shadow van mn vriendin.
maar deze was op haar naam verzekerd meer dan een half jaar voordat zij haar rijbewijs had!
 
GELUL.

je kan een motor gewoon op naam zetten en verzekeren zonder rijbewijs!
heb het destijds zelfs nagevraagd bij de rdw en verschillende assurantiekantoren.
GEEN ENKEL PROBLEEM.


en wat heb je eraan? de motor is verzekerd, maar niet gedekt als JIJ er zonder rijbewijs mee rijdt. die verzekering is lachende derde: wel premie opstrijken, maar geen risico.
 
als je een motor op naam hebt, moet hij ook verzekerd zijn of geschort.
Het kan dan goedkoper zijn om m te verzekeren, in plaats van te schorsen.

daarbij had zij haar rijbewijs niet, maar ik WEL.
en de motor moest toch naar huis gereden worden.
 
Ik heb de motor ook gewoon op naam maar iemand met rbw als regelmatige bestuurder.
Moest de motor ook in de verzekering doen ivm het naar huis rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan