zelf een span bouwen voor een yamaha SR250

SoloMotard

MF veteraan
20 apr 2004
5.553
19
Mechelen (Vlaanderen)
:) Wel ja de titel zegt het al een beetje ik wil een span bouwen voor aan mijn 250 mono te hangen. Eigenlijk met als doel een hele betrouwbare fiets te hebben voor mee naar het elephant treffen te rijden volgend jaar. Nu wou ik eigenlijk een origineel achterwiel + veerwegen en rem te pakken zien te krijgen omdat als '3de' wiel te gebruiken. http://motoronderdelen.ruilen.nl/advertentie_4567.html <- bijvoorbeeld.

Dit is mijn yamaha zoals hij er nu bijstaat. Zou het gaan om met de originele voorvork te rijden of moet ik een speciale sidecarvoorvork gaan zoeken. Ik wou eigenlijk een buizen frame in alu solderen en daarond een hoofdzakelijk polyesteren kuip zetten. Tips en ideeën zijn zeker welkom :)

full
 
ik zou niet iets zelf bouwen. dat wordt eigenlijk altijd te zwaar.
zo'n fietsje is uitermate geschikt om een velorex of MZ bak aan te hangen.
verwacht er dan niet teveel meer van. je kruissnelheid zal dan rond de 80 km/u komen te liggen, met een top van misschien 100.
voorvorkaanpassing is zonde van het geld en de moeite, een stevige vorkbrug zou voldoende moeten zijn.
je moet ook een groter achtertandwiel, iets tussen de 5 en 10% groter.

dan heb je een leuke combinatie voor in de buurt, het elefantentreffen vind ik dan een wereldreis.

volgens mij heeft mzintruder nog een MZ bak in de verkoop.

natuurlijk zit halflive weer onder de verkeerde naam te posten |( |(
 
Laatst bewerkt:
ik zou niet iets zelf bouwen. dat wordt eigenlijk altijd te zwaar.
zo'n fietsje is uitermate geschikt om een velorex of MZ bak aan te hangen.
verwacht er dan niet teveel meer van. je kruissnelheid zal dan rond de 80 km/u komen te liggen, met een top van misschien 100.
voorvorkaanpassing is zonde van het geld en de moeite, een stevige vorkbrug zou voldoende moeten zijn.
je moet ook een groter achtertandwiel, iets tussen de 5 en 10% groter.

dan heb je een leuke combinatie voor in de buurt, het elefantentreffen vind ik dan een wereldreis.

volgens mij heeft mzintruder nog een MZ bak in de verkoop.

natuurlijk zit halflive weer onder de verkeerde naam te posten |( |(

Een groter tandwiel is sowieso een goei idee :) Trekt voor geen meter :)

Wat bedoel je met een 'vorkbrug'? Ik zal al eens naar die bak van mzintruder gaan kijken als ik'm vind
 
een vorkbrug is een stuk metaal dat de onderpoten van de voorvork stevig met elkaar verbindt. als je met het standaard voorvorkje gaat rijden buig je het namelijk de voorvork elke bocht krom, dat vinden je keerringen niet zo fijn.

mzintruder is de nickname van een van de vaste gasten hier, die heb je zo gevonden.
 
een vorkbrug is een stuk metaal dat de onderpoten van de voorvork stevig met elkaar verbindt. als je met het standaard voorvorkje gaat rijden buig je het namelijk de voorvork elke bocht krom, dat vinden je keerringen niet zo fijn.

mzintruder is de nickname van een van de vaste gasten hier, die heb je zo gevonden.

Ja hem wel maar die span die hij verkoopt niet ;) Dat is inderdaad logisch zal mijn handboek statica al maar terug boven halen.
 
Laatst bewerkt:
Goh ja 't is dat enkel een span wil hebben om naar het elephant treffen te rijden :) Anders zou ik het wel aan mijn CBR 1000 F hangen ;)


Zoals halflive al zei , dat wordt een hele Reis op jou 2enhalfje.
Jij moet natuurlijk zelf weten wat je doet, voor een Rondje om de Kerk is het ok.
 
20pk, dat is net zoveel als een es250/2 en 3 kp minder als een jawa oilmaster.
helaas levert deze yamaha dat bij 7600 toeren.
met een velorexje rijdt je dan inderdaad 900 km met 80 km/u.

begin dan maar vast te bidden om heel slecht weer, volgende winter.
 
In de sneeuw is een lichte combi helemaal te gek! dan ga je al die zware tourbuffels gewoon lachend voorbij. Op de snelweg is zo'n combi niet echt fijn, maar ja voor een keertje....
zelf bouwen is denk ik goed te doen, gewoon een frame van 30mm pijp staal en een lichte bagagebak erop. Een motorwiel op et span en veder niet te veel moeilijke toestanden, geen rem erop ...gewoon simpel houden.
 
In de sneeuw is een lichte combi helemaal te gek! dan ga je al die zware tourbuffels gewoon lachend voorbij. Op de snelweg is zo'n combi niet echt fijn, maar ja voor een keertje....
zelf bouwen is denk ik goed te doen, gewoon een frame van 30mm pijp staal en een lichte bagagebak erop. Een motorwiel op et span en veder niet te veel moeilijke toestanden, geen rem erop ...gewoon simpel houden.

Helemaal mee eens

Voor de gein altijd doen
 
Met zo'n lichte motor is een zijspan bijna niet te doen.
Het gewicht en luchtwrijving van de bak heeft veel invloed op de combinatie.
Voor een rondje rond de kerk maakt het niet zoveel uit maar als je een beetje snelheid wil maken, en houden, op de autowegen dan moet je toch wel een zwaardere motor hebben. Richting 500 cc om te beginnen.

Als je het zijspan superlicht maakt, bijv. van carbonvezels dan zou bij elke rechterbocht je span omhoogkomen. Maak je hem zwaarder dan heeft dat weer veel invloed op de combinatie.

Het zelf bouwen is een uitdaging, iets dat je wil doen omdat het er niet is of te duur is om te kopen.
Neem dan wel een motor waarbij het de moeite loont. Het zou zonde zijn na al die moeite om een zijspancombinatie te hebben waar je eigenlijk niet met plezier mee kan rijden.
 
nou, kwk, die mening is nogal subjectief.
in de jaren '50 reed de halve wereld met spannetjes aan 250cc fietsjes
nsu max, BMW R26, matchless g3l. door de weeks reed vader woon werk en in het weekend of voor de vakantie werd er een bakje aan gehangen.
achter het ijzeren gordijn is dat nog even langer doorgegaan.
daar werden ook speciale bakjes als de Steib LS200 voor gemaakt.
alleen een reis van 800km ondernemen voor een lang weekend met zo'n licht spulletje is een heldendaad.
tenminste, ik ben er tot nu toe van uit gegaan dat het over het elefantentreffen in beieren gaat, niet over de nurnburgring.
 
nou, kwk, die mening is nogal subjectief.
in de jaren '50 reed de halve wereld met spannetjes aan 250cc fietsjes
nsu max, BMW R26, matchless g3l. door de weeks reed vader woon werk en in het weekend of voor de vakantie werd er een bakje aan gehangen.
achter het ijzeren gordijn is dat nog even langer doorgegaan.
daar werden ook speciale bakjes als de Steib LS200 voor gemaakt.
alleen een reis van 800km ondernemen voor een lang weekend met zo'n licht spulletje is een heldendaad.
tenminste, ik ben er tot nu toe van uit gegaan dat het over het elefantentreffen in beieren gaat, niet over de nurnburgring.

In de jaren 50 . Toen lag de kruissnelheid een stuk lager. Niet vergelijkbaar met de huidige omstandigheden.
En ik zei nog, een rondje rond de kerk.

Ik heb jaren met een Dnepr rondgereden en die kwam met zijn pakweg 36Pk al behoorlijk te kort, kruissnelheid 90/uur.
Trekkracht was redelijk maar topsnelheid absoluut niet voldoende en dat is alleen maar erger geworden. Je moet tenslotte met het verkeer mee kunnen en niet door elke vrachtwagencombinatie worden ingehaald. Om mee te komen moet je toch wel 110 kunnen rijden en dat moet dan niet volgas zijn.

Maar het is een tip voor Solomotard. Het is niet verboden om met te weinig vermogen te rijden. En als je alleen secundaire wegen neemt gaat het ook nog wel.
Het is alleen jammer dat Solomotard niet krijgt wat hij misschien had verwacht van zijn project.
 
Maar het is een tip voor Solomotard. Het is niet verboden om met te weinig vermogen te rijden. En als je alleen secundaire wegen neemt gaat het ook nog wel.
Het is alleen jammer dat Solomotard niet krijgt wat hij misschien had verwacht van zijn project.
ik denk dat we hem daar uitgebreid voor gewaarschuwd hebben. ik ga het hem alleen niet afraden, als je bereid bent 800 km secundaire wegen te rijden is het best te doen.
jammer dat die duitsers je voor elke scheet de autobahn op sturen, wegnummers hebben ze nog nooit van gehoord |( hoewel het bij voldoende sneeuw ook op de autobahn niet opschiet _O-
 
Zo een Bakje moet je aan jou Fietsje hangen.

[afbeelding]

dit is een GS 250 N.


Als je zonder passagier gaat rijden, zou je mooi een ultra-laag zelfbouw bakje op je frame kunnen schroeven. Centimetertje of 40 hoog ofzo & dan liefst nog beetje gestroomlijnd. (afgeronde voorkant & gesloten bovenkant, met deksel)

In mijn ervaring met mijn 3wielertje gaat het zonder raampje & zonder passagier een hele boel makkelijk op de snelweg. Verbazend makkelijk zelfs.

Wat betreft gewicht zit je dan ook een stuk makkelijker, aangezien je geen 60 tot 100kg hoeft te rekenen voor een mogelijke passagier. Aangezien je zelf met je pak & helm & benzine & olie aan de zijde van de motor zit (die ook waarschijnlijk gewoon ongeveer 150kg zal zijn, ook al heeft ie geen 500+ cc), kun je een behoorlijk stevig frame maken & heb je nog makkelijk de mogelijkheid voor 40kg aan bagage in je bak.




Tot slot, urenlang 7000rpm vinden dit soort machientjes niet zo erg. Zolag het rode gebied maar niet alle te kort boven die 7000 zit. :]



Ik zou zeggen lekker doen. :Y



edit:
Ik heb de fiets even nagezocht op specificaties. Top is 115kmu en gewicht incl sapjes in 135kg.
Dan lijkt me een kruissnelheid van 90-95kmu haalbaar, met een zeer gestroomlijnde bak.
Zijspannetje kan dan rond de 70kg wegen wat met een ijzeren buizenframe en een motorwiel redelijk normaal is. (vergelijkbaar met velorex eindje hierboven)

Alleen als je dan op een gegeven moment met 105kmu ergens lichtjes bergaf aan het rijden bent ergens op een Duitse autobaan, moet je wel ongeveer anderhalve kilometer vooruit anticiperen met die trommelremmetjes. :X
 
Laatst bewerkt:
velorexje zonder ruit, liefst met een hard deksel of een strak zeiltje over het gat.
liefst de steunen onder de bak weggezaagd en de bak direct op het frame gemonteerd.

ik ga het steeds leuker vinden, wanneer beginnen we met aanbouwen?
 
Momenteel staat de yamaha te koop :) Ik wou wel een passagier meepakken zodus. Nu ik wil gerust iets bouwen maar dan toch aan een moto met schijfremmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan