Zelf een wielas maken ??

sanderkroom

Die hard MF'er
21 dec 2007
272
0
zevenhoven
Hallo Medeforumers,

Ik moet een as draaien voor mijn voorwiel weet iemand welk materiaal
ik daarvoor moet mag of kan gebruiken ??

alvast bedankt
Groet Sander
 
:^ of C45, maakt denk ik weinig uit.

Bij een 'moderne' racer is de as van Alu, met een groot gat er doorheen.
Denk dat je materiaalkeuze weinig uitmaakt..
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat t best wel belangrijk is...als je een as draait van pisbakken alu lig je binnen de korste keren met je gezicht op straat -O-
 
Sander , ik zeg hallo.
Long time no ......
Wat voor wiel/fiets/vork en zo?
Misschien heeft iemand wel .........
Groet , Fred.
 
Als je een aluminium as wil maken zou ik minimaal wel een 6000 serie aluminium nemen, liefst 7000. :Y
Hoe bedoel je minimaal 6000? Het eerste cijfer in de serie staat voor het belangrijkste legeringselement. Bij 6xxx is dat magnesium en silicium. Voor de 7xxx serie is dat zink. Het is niet zo dat hoe hoger het eerste cijfer hoe 'beter' de legering. De legering 2024 heeft bijvoorbeeld een veel hogere treksterkte dan zo'n beetje alle legeringen uit de 6xxx serie.
 
Sander , ik zeg hallo.
Long time no ......
Wat voor wiel/fiets/vork en zo?
Misschien heeft iemand wel .........
Groet , Fred.

T
Hoi Fred , :W hoe is het met jou ?? eindelijk een Harley??

ik moet een as hebben voor een wp 50mm extreme vork maar hij gaat in me
TLR met originele platen dus de poten komen verder uit elkaar te staan vandaar de originele as niet past die is te kort .
de dikste maat is ongeveer 23mm dus ik ga op zoek naar die eerder genoemde
legeringen denk ik
 
Hoe bedoel je minimaal 6000? Het eerste cijfer in de serie staat voor het belangrijkste legeringselement. Bij 6xxx is dat magnesium en silicium. Voor de 7xxx serie is dat zink. Het is niet zo dat hoe hoger het eerste cijfer hoe 'beter' de legering. De legering 2024 heeft bijvoorbeeld een veel hogere treksterkte dan zo'n beetje alle legeringen uit de 6xxx serie.
Oke thanks, dat wist ik dus niet.
Wel intressand. :Y
 
Ben voor me blade op zoek geweest voor kroon platen, nou heb ik de 4800, maar voor de 50mm heeft HK suspension nog platen liggen voor weinig.....
misschien heb je er wat aan.
Volgens Bakker (nico) gaat alu alleen in die grote lagergaten met keramische lagers.
en dan nog alleen uit 7075, kortom alu is NIET geschikt.
suc6


T
Hoi Fred , :W hoe is het met jou ?? eindelijk een Harley??

ik moet een as hebben voor een wp 50mm extreme vork maar hij gaat in me
TLR met originele platen dus de poten komen verder uit elkaar te staan vandaar de originele as niet past die is te kort .
de dikste maat is ongeveer 23mm dus ik ga op zoek naar die eerder genoemde
legeringen denk ik
 
Typisch Motorforum dit weer.... B|

Iemand vraagt wat voor materiaalsoort hij voor z'n voorwiel-as moet hebben en binnen 4 reacties wordt er weer over de meest exotische aluminiumsoorten geouwehoert.

En omdat sommige motorfabrikanten op die plaatsen alu gebruiken kan je dat als hobbyist natuurlijk ook volkomen veilig doen. Dat die motorfabrikanten dat ding helemaal doorgerekend hebben, precies weten wat voor krachten erop komen en tot in detail weten welke soort alu van de 100.000 mogelijkheden het beste is met de juiste warmtebehandelingen, DAT vergeten we maar even voor het gemak.

Waar heb je het nou eigenlijk over? Over een mogelijke gewichtsbesparing van een half ons? Zou je daar al die onzekerheden voor willen hebben terwijl elk stuk normaal assenstaal van 5 euro inkoop meer dan sterk zat is? Je hebt het over een voorwiel-as, niet over een beugeltje om je rempotje aan op te hangen... |(

Ga 1 keer flink schijten voordat je gaat rijden en dat gewichtsnadeel van een stalen as heb je zojuist door de plee gespoeld. :9
 
Laatst bewerkt:
Ga 1 keer flink schijten voordat je gaat rijden en dat gewichtsnadeel van een stalen as heb je zojuist door de plee gespoeld. :9

_O- _O- _O-

Maar wel weer een waarheid als een koe.
Voor dat klein beetje gewicht zou ik ook niet moeilijk doen en gewoon een goed geschikt goedkoop stukje assenstaal nemen.
Wel het makkelijkst en het veiligst lijkt mij.
 
Typisch Motorforum dit weer.... B|

Iemand vraagt wat voor staalsoort hij voor z'n voorwiel-as moet hebben en binnen 4 reacties wordt er weer over de meest exotische aluminiumsoorten geouwehoert.

En omdat sommige motorfabrikanten op die plaatsen alu gebruiken kan je dat als hobbyist natuurlijk ook volkomen veilig doen. Dat die motorfabrikanten dat ding helemaal doorgerekend hebben, precies weten wat voor krachten erop komen en tot in detail weten welke soort alu van de 100.000 mogelijkheden het beste is met de juiste warmtebehandelingen, DAT vergeten we maar even voor het gemak.

Waar heb je het nou eigenlijk over? Over een mogelijke gewichtsbesparing van een half ons? Zou je daar al die onzekerheden voor willen hebben terwijl elk stuk normaal assenstaal van 5 euro inkoop meer dan sterk zat is? Je hebt het over een voorwiel-as, niet over een beugeltje om je rempotje aan op te hangen... |(

Ga 1 keer flink schijten voordat je gaat rijden en dat gewichtsnadeel van een stalen as heb je zojuist door de plee gespoeld. :9
Als je nou eerst gaat schijten EN die as doet.......pure winst ;)
 
'Zelf een wiellas maken ??' > 'Zelf een wielas maken ??'
 
het gaat om niet afgveerd gewicht en dat is zeer zeker wel merkbaar ook al is dat maar 1 onsje minder

Geloof je het zelf?

Wat zal het gewichtsverschil zijn als je een mooie dunwandige stalen as laat draaien of je neemt er 1 van aluminium die dan wel dikker moet zijn omdat 99 van de 100 soorten behoorlijk zwakker zijn dan staal.

Denk je nou echt serieus dat dat merkbaar is op een straatfiets? Als het nou nog draaiend gewicht was en we een gyroscoop effect mee moesten gaan nemen zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen, maar een stilstaand asje..... :N
 
Geloof je het zelf?

Wat zal het gewichtsverschil zijn als je een mooie dunwandige stalen as laat draaien of je neemt er 1 van aluminium die dan wel dikker moet zijn omdat 99 van de 100 soorten behoorlijk zwakker zijn dan staal.

Denk je nou echt serieus dat dat merkbaar is op een straatfiets? Als het nou nog draaiend gewicht was en we een gyroscoop effect mee moesten gaan nemen zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen, maar een stilstaand asje..... :N
Ik zou hem niet zo scherp inzetten, maar ik ben het wel met je eens ;)
 
Denk je nou echt serieus dat dat merkbaar is op een straatfiets?

Wie zegt ...

_O-

Ben het helemaal met je eens hoor, maar enkel in het geval dat het idd gewoon gaat om een straatfiets.. wat we wel kunnen aannemen in het SF-gedeelte ;)
 
'Zelf een wiellas maken ??' > 'Zelf een wielas maken ??'

bedankt zag het te laat !!

Weet iemand waar as staal uit bestaat en waar ik het kan krijgen ???

Gaat mij niet om het lichte maar om dat mijn wiel past al, is ie 3 kilo hij moet sterk zijn
dus welk STAAL ;)
 
Waarom stel je deze vraag wederom terwijl hij al 2 keer beantwoord is?

Normaal koolstofstaal als C35 of C45 zal zeker voldoen, en een iets mooier veredelstaal als 42CrMo4 is helemaal prima, zelfs in normale toestand (niet veredeld ofzo) sterk zat en lekker te verspanen, heb er al diverse assen uit vervaardigd.

En waar je dat kan kopen? Geen flauw idee.

Ik werk in een machinefabriek voor tandwielkasten en wij verwerken tonnen van dat spul, dus als je een stukje wil hebben kijk ik wel effe in de afvalbak voor je, geen probleem. Wat wij weggooien daar kan een ander een complete motorfiets uit vervaardigen :9
 
hallo Rene

Bedankt voor je aanbod maar nu blijkt dat mijn buurman het staal gewoon in zijn bedrijf heeft dus dat is wel erg makkelijk !!

toch bedankt voor je reactie

als de vork erin zit zal ik foto's plaatsen :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan