Zelf een zandstraalkabine maken?

2 dec 2010
35
0
Gent___Belgie
Hallo mensen, na wat rondkijken op internet en forums ben ik tot de conclusie gekomen om zelf een zandstraalkabine te gaan maken met hout en tranenplaten.
Lijkt me niet zo moeilijk en vrij goedkoop.

Heeft iemand hier ervaring mee?

:)

Traanplaatvoorzandstraalkabine.jpg

Dit is de tranenplaat

Houtvoorstraalkabine.jpg

Dit is het hout dat ik zou gebruiken

Kadervoorzandstraalkabine-1.jpg

Dit is een voorbeeld van het kader
 
Laatst bewerkt:
Als ik kijk naar hoe die van mij in elkaar zit, is het heel goed zelf te maken.

Tip: zorg dat alles dicht zit. Alle naadjes driehonderd keer dichtkitten :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga de tranenplaten proberen plooien en elkaar laten overlappen met zo'n 5cm , en de platen aan mekaar vastzetten met klinknagels(poprevetten).

Ik zou er wel eerst een laagje bisson kit kunnen opleggen, is tegelijkertijd ook een goeie lijm.

Van zodra ik er aan begin zal ik wel wat foto's posten.
:)

:? Wat moet een mens anders doen als er sneeuw ligt é

:)
 
Laatst bewerkt:
Als werktafel zou je een stuk fijnmazig gaas kunnen gebruiken op een rooster zodat het straalmiddel in de bak daaronder valt. Je krijgt anders zo'n berg in de cabine. Eventueel met lade zodat je simpel het grit eruit kan halen alvorens te zeven.

Boven de cabine , het dak van de cabine, zou je een stuk fijngeweven stof /doek kunnen hangen om de straallucht te laten ontsnappen. De honderden liters lucht/min. moeten ergens heen kunnen terwijl de straalkorrels tegengehouden worden.
 
Ik ga de tranenplaten proberen plooien en elkaar laten overlappen met zo'n 5cm , en de platen aan mekaar vastzetten met klinknagels(poprevetten).

Ik zou er wel eerst een laagje bisson kit kunnen opleggen, is tegelijkertijd ook een goeie lijm.

Van zodra ik er aan begin zal ik wel wat foto's posten.
:)

:? Wat moet een mens anders doen als er sneeuw ligt é

:)
Ik zou geen bisonkit gebruiken maar een polymeerkit als bijvoorbeeld Sikaflex of Hercuseal. Leuk plan trouwens, ik loop ook al een poosje rond met plannen. Zal dit volgen.
 
Laatst bewerkt:
gras is altijd groe..........

kijk gewoon op een dood mementje op me werk of de cabine vrij is. kan ik automatisch of handmatig stralen hehe.

maar succes en goed idee trouwens met dit weer om de dag door te komen
 
Waarom las je je traanplaten niet aan elkaar? Traanplaat is (vaak) gewoon verzinkt staalplaat en is goed te lassen.... die zinklaag straal je toch wel weer weg/stuk aan de binnenzijde van je cabine :+

In geval van Alu traanplaat.... ook dat is goed te lassen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou geen bisonkit gebruiken maar een polymeerkit als bijvoorbeeld Sikaflex of Hercuseal. Leuk plan trouwens, ik loop ook al een poosje rond met plannen. Zal dit volgen.

Ja leuk plan vooral voor mijn dikke portefeuille waar veel papier in zit...maar niet tgoeie soort papier :?

Ik ken sikaflex heb ik nog gebruikt voor de afwerking van ramen en deuren.

Het is ook nog maar een gedacht om dit te doen kben wel al veel ideeën aan het opdoen.
:)
 
Laatst bewerkt:
Als werktafel zou je een stuk fijnmazig gaas kunnen gebruiken op een rooster zodat het straalmiddel in de bak daaronder valt. Je krijgt anders zo'n berg in de cabine. Eventueel met lade zodat je simpel het grit eruit kan halen alvorens te zeven.

Boven de cabine , het dak van de cabine, zou je een stuk fijngeweven stof /doek kunnen hangen om de straallucht te laten ontsnappen. De honderden liters lucht/min. moeten ergens heen kunnen terwijl de straalkorrels tegengehouden worden.

Ja ik denk ook aan een soort kippengaas en als ik kleine stukjes doe een fijn rooster leggen ofzoiets.

Kheb er idd nog niet aan gedacht dat die 200lper min moet wegkunnen ik had een plafond met een tl verlichting in mijn gedachten.Kga da ne keer bekijken in de professionele kabines

Ik moet nog iets vinden om het grind te filteren of ik gebruik goedkoop wit zand om direct weg te werpen daarachter...maar hoeveel zand verbruikt zo'n pistool ?heb ik echt geen gedacht van.kben nog aan het zoeken naar een goed pistool een zware compressor heb ik reeds 3PK :) ik ben van plan om met glasparels te werken maar die zijn te duur om achter eenmalig gebruik weg te werpen.
Om het middel terug op te vangen dacht ik om een soort trechter te maken maar dan wel in een V vorm om het simpel te houden.

Ik heb nog een oude lederen vest waarvan ik de mouwen ga gebruiken, daaraan ga ik een paar lederen handschoenen naaien. :)

Ik ga er een plexi ruitje in plaatsen om iets te kunnen zien, en daarop kan je speciale folie kleven. :)
 
Laatst bewerkt:
Tl-verlichting onder het geweven plafond hangen kan ook maar zal snel vervuilen inwendig als je er geen doorzichtege plaat onder hangt.

Ik zeef gewoon in een huis/tuin en keukenzeef mazen van 1 mm schat ik zo.
Dat is om lasslakken uit te zeven ,die wil je niet in je straalketel.


Bij mij was het een probleem om het straalmiddel en de luchtstroom te reguleren. Dat is nog vrij ingewikkeld opgelost.
 
Hallo mensen, na wat rondkijken op internet en forums ben ik tot de conclusie gekomen om zelf een zandstraalkabine te gaan maken met hout en tranenplaten.
Lijkt me niet zo moeilijk en vrij goedkoop.

Heeft iemand hier ervaring mee?

:)

[afbeelding]
Dit is de tranenplaat

[afbeelding]
Dit is het hout dat ik zou gebruiken

[afbeelding]
Dit is een voorbeeld van het kader

Stralen met zand :? :? :? (hoogovenslak of glas is beter)

Zorg er in ieder geval voor dat als je gaat stralen met welke stof den ook, dat het niet tegen de wanden terug kan kaatsen en zorg voor een trechterbodem zodat het gebruikte straalmiddel opgevangen wordt en eventueel hergebruikt kan worden.
 
Tl-verlichting onder het geweven plafond hangen kan ook maar zal snel vervuilen inwendig als je er geen doorzichtege plaat onder hangt.

Ik zeef gewoon in een huis/tuin en keukenzeef mazen van 1 mm schat ik zo.
Dat is om lasslakken uit te zeven ,die wil je niet in je straalketel.


Bij mij was het een probleem om het straalmiddel en de luchtstroom te reguleren. Dat is nog vrij ingewikkeld opgelost.
Ja een gewone keukenzeef lijkt me voldoende.

Ben ik verplicht om een ketel te gebruiken?...ik dacht gewoon een zandstraalpistool met een slang naar de emmer. :')

Kheb al gezien dat je zo ketels kan kopen maar weet nu niet of ik dit echt nodig heb en wat voor nut heeft een ketel?mss het mengen van de lucht en het straalmiddel?dat gebeurt toch in het pistool zelf?
 
Stralen met zand :? :? :? (hoogovenslak of glas is beter)

Zorg er in ieder geval voor dat als je gaat stralen met welke stof den ook, dat het niet tegen de wanden terug kan kaatsen en zorg voor een trechterbodem zodat het gebruikte straalmiddel opgevangen wordt en eventueel hergebruikt kan worden.

Ik ga allezins een trechterbodem maken in de vorm van een V

Weet jij niet van het nut is van een straalketel?

thx
 
Ik ga allezins een trechterbodem maken in de vorm van een V

Weet jij niet van het nut is van een straalketel?

thx

Heb er vroeger wel mee te maken gehad, maar hou mij ten goede. Een straalketel is net als een verfspuit, je kunt met de ketel het straalprodukt regelen. Een slang in een emmer stoppen zal niet lukken mijn inziens of de onderdruk van het straal pistool moet heel erg zijn. Er bestaan hobby stralers, maar zoals al beschreven ben ik er al heel lang uit deze materie en eigenlijk kocht ik alleen straalwerk in. Ff googelen brengt je wel verder op weg.

;)
 
We hebben ook zelf een kast gemaakt, is niet zo moeilijk. Probleem bij zelf stralen is vaak de capaciteit van de compressor, deze moet van een vrij groot kaliber zijn om de druk
op peil te houden, anders moet je steeds wachten tot er weer voldoende druk is.
Compressor op krachtstroom is zeker nodig bij grotere onderdelen.
En glasparel geeft het mooiste resultaat op aluminium, op staal kun je ook gewoon droog zand gebruiken.
Poosje binnen voor de kachel zetten in een emmer of zo.
 
Laatst bewerkt:
We hebben ook zelf een kast gemaakt, is niet zo moeilijk. Probleem bij zelf stralen is vaak de capaciteit van de compressor, deze moet van een vrij groot kaliber zijn om de druk
op peil te houden, anders moet je steeds wachten tot er weer voldoende druk is.
Compressor op krachtstroom is zeker nodig bij grotere onderdelen.
En glasparel geeft het mooiste resultaat op aluminium, op staal kun je ook gewoon droog zand gebruiken.
Poosje binnen voor de kachel zetten in een emmer of zo.

Mijn compressor is 3PK zwaar genoeg om te zandstralen.
Heb daar rekening met gehouden toen ik hem kocht.

Bedankt voor de tips.

:)
 
Met zand stralen is verboden.
De reden is dat als je redelijk veel straalt ,het zand als hele fijne deeltjes in je longen terecht komt en dat je dan longaandoeningen kan krijgen.
Blijkbaar gebeurd dat niet als je met glasparel , hoogovenslak of aluminiumoxide straalt.
 
Hier kan je de handschoenen kopen 7,50 Euro, en daar heb je ook een pistool voor 15 Euro. Dan heb je de lastigste onderdelen al. Verder moet je gewoon afkijken. Bij die van mij valt het grid gewoon onderin en word dan gewoon weer opgezogen.
Ik zou hem gewoon popnagelen en dan aan de binnenkant afkitten. een kleine ventilator met een filter van bv een afzuigkap er voor, je moet namalijk wel je druk kwijt kunnen. Succes :W

http://www.tools.vocor.nl/N_frame.html?http://www.tools.vocor.nl/
 
Hier kan je de handschoenen kopen 7,50 Euro, en daar heb je ook een pistool voor 15 Euro. Dan heb je de lastigste onderdelen al. Verder moet je gewoon afkijken. Bij die van mij valt het grid gewoon onderin en word dan gewoon weer opgezogen.
Ik zou hem gewoon popnagelen en dan aan de binnenkant afkitten. een kleine ventilator met een filter van bv een afzuigkap er voor, je moet namalijk wel je druk kwijt kunnen. Succes :W

http://www.tools.vocor.nl/N_frame.html?http://www.tools.vocor.nl/

Goeie site :)
 
zelf klussen is best leuk maar voor €199,-
haal ik toch maar een kant en klare[afbeelding]

Het is niet zo veel voor een kant&klare maar als je die groter wil loopt de prijs vlug op.

Ik zou er toch wel beetje meer plaats willen in de kast niet te groot ook natuurlijk

Ik vraag me wel af hoe die kast de lucht kwijt geraakt? zit daar aan de achterkant een
filterrooster in?

Dat zou ik wel kunnen doen met een oude dampkap dan ik ook daar af en toe een nieuwe filter in plaatsen net zoals in een dampkap en ik kan die volledige dampkap installeren op de achterkant. :)

De hele kast zal me ook wel eens 50-100euro kunnen kosten maar kheb wel een grote dan.

We zien wel, kga er nog eens over nadenken. ;)

Bedankt iedereen voor de tips

:)
 
De kast die we op het werk hebben heeft een flinke afzuiging met daarop een groot filter.We hebben dat filter onlangs vervangen, er bleek gewoon een luchtfiter uit een auto in te zitten. Bij stralen komt veel stof vrij en het is zaak dat dat direct wordt wewggezogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan