Zelf gemaakte boordcomputer! ARDUINO?

Luckieluuk

Rookie
19 feb 2016
8
0
Beste MF'ers!

Ik ben op het gestoorde idee gekomen om mijn motor (BMW F650) uit '94 een boordcomputer te geven. :')

Lijkt me erg leuk/handig om een systeem erin te hebben wat de volgende dingen logt en doorstuurt naar mijn telefoon/tablet (Bluetooth) of zelf opslaat op een SD kaartje.

- Toerental
- Temperatuur
- Accu (laad)spanning
- Snelheid
- Versnelling
- Acceleratie en hoe schuin de motor is.

De eerste twee/drie vind ik echter het belangrijkste.

Ik zat zelf te denken dit met een arduino te regelen.

Temperatuur zou ik zelf kunnen uitvogelen
Maar het toerental vraag ik me het een en ander over af. :?

Kan ik de draad tussen CDI en Bobine plukken en meten, of een zelfgemaakte spoel om de bougiekabel wikkelen en wat zal de orde grote van meetbare spanning/stroom zijn?

Iemand die hier ervaring mee heeft en weet of dit te doen is of gewoon gekken werk? :+
 
pulspakker_zpsf9ask2hq.jpg


Dit is het schema van mijn toerentellerpulskastje. Aan de input kun je een puls van 2 tot 30 volt, of -2 tot -30 volt hangen. De zener diode beschermt de schakeling tegen nog sterkere pulsen, maar doordat de zener dan in geleiding raakt wordt de bron van de puls wel zwaarder belast (er gaan hogere stromen lopen). Normaal gezien is de ingangsweerstand van deze schakeling vrij hoog (1Meg), en loopt er dus praktisch geen stroom.

De mosfet (die overigens niet per sé een 2n7002 hoeft te zijn, deze mosfet heeft mooie eigenschappen voor deze toepassing) maakt van de puls een 5 volt puls. De NE555 zorgt er daarna voor dat de puls een mooie vierkante puls wordt van 2.5ms lang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan