Zelf importeren

Vice

MF veteraan
22 jan 2005
1.494
1
Zeewolde
Hallo,

Stel ik wil zelf een motor uit Duitsland halen...

Dan moet je hem laten keuren bij de rdw, en invoerrechten betalen bij de belastingdienst. Zijn er verder nog (administratieve) zaken die ik ben vergeten?

En hoe werkt het invoeren? Kun je gewoon de belastingdienst opbellen en je verhaal doen, of moet je bij een aparte instantie zijn?

Ik hoor het graag (aub alleen serieuze reacties) als iemand tips & trics heeft.

Groeten,
 
Ga ik zeker doen.

Het kan een hele hoop geld schelen en (moet je wel goed opletten natuurlijk) je hebt vaak nog een betere motor ook *O*
 
jij snapt blijkbaar niet waar het forum voor is....

zeg dan niks als je geen bijdrage kunt leveren.

:X
 
Je kan ook een tijdelijk kenteken aanvragen bij de ADAC (duitse ANWB), zodat je de motor gewoon naar huis kan rijden... kan je meteen achter mankementen komen... of je moet zin hebben om met een aanhanger de motor op te halen ?
 
Wat een gedoe allemaal.
Als je geen haast hebt en rustig op zoek gaat, kun je in NL. bij een particulier (in mijn geval) of bij een handelaar/dealer ook erg goedkoop terecht. De markt is niet zo geweldig op dit moment dus ze willen maar wat graag van hun voorraad af. Het verschil is dan echt niet zo groot meer.

't is maar een tip.

Jerlup
 
Bedankt voor de tip.

Het is ook maar net een afweging die ik moet maken als ik 2 vergelijkbare motoren te koop zie staan.

Particulier ben ik (na slechte ervaring met de aankoop van een auto) echter niet zo happig (meer) op...
 
Laat je niet afschrikken door de admninistratieve rompslomp want die valt namelijk heel erg mee. Een groot verschil maakt uit waar je de motor laat keuren. Tussen de verschillende RdW vestigingen zit nogal verschil qua wachttijd. Sommige doen 1 x per maand motoren, de anderen elke week.

Ik heb mijn eerste motor ook ingevoerd, probleemloos. En bedenk dat in Duitsland een TUV keuring geldt, deze brief vragen bij aanschaf en overleggen bij de RDW.
 
Vraag een 1dagkenteken aan daar mag je mee naar de rdw en douane
rijden zorg voor zo min mogelijk uitlaat geluid en ik weet niet hoe oud hij is misschien restwaarde.
Zorg voor een 1 dagsverzekering indien je er op de motor heen gaat.
Uit duitsland is geen probleem,na 3 dagen heb je je kenteken.
Zorg dat je motor perfect is alles moet werken,een lekkend kraantje is al
afkeur.
Zorg voor een reflector op acterspadboord alle ventieldopjes,geen oranje reflectie aan zijkant,klopt dit geen probleem.
Ze testen op geluid jij moet de motor 3500/4000 toeren laten draaien in stilstand
en zorg voor de koplamp lichtstraal,neem een sleuteltje mee,komt goed.
 
Heeft iemand misschien een lijst/overzicht met de technische eisen waaraan je motor moet voldoen bij de RDW keuring?

Dat zou erg helpen...

_O-
 
Bij de RDW in zwolle hebben ze op vrijdag meestal keuren zonder afspraak. Heb je wel kans dat je 1 a 2 uur moet wachten. Maar i.i.g. geen weken wachten.

Ik heb ook net een motor geimporteerd. Helemaal zonder problemen. Stelt eigenlijk niks voor. Je moet gewoon zorgen dat je motor technisch voor elkaar is. :9 :9
 
jij snapt blijkbaar niet waar het forum voor is....

zeg dan niks als je geen bijdrage kunt leveren.

:X


okee, een beter onderbouwde bijdragedan maar?

Ik heb eind vorig jaar mijn motor gekocht in belgië, alles wat ik nodig had stond toen ook al op dit forum, dus ik denk dat ik wel ergens een heel klein beetje snap waar het forum voor is, daar kun je namelijk dingen op vinden die handig zijn voor motorrijders.

Motoren in belgië zijn overigens ook prettig geprijsd ten opzichte van nederlandse motoren. Als je motor technisch in orde is, en voldoet aan de punten die op het kentekenbewijs staan komt het wel goed. ik ben zelf voor een motor gegaan die helemaal standaard was, zodat ik geen gezeur kon krijgen. Als je een 1 dagsketeken haalt om naar de keuring te gaan, zorg dan ook ff dat je motor die dag verzekerd is, en dat je genoeg geld hebt om de BPM te betalen, dat moet je namelijk meteen na de keuring ook nog betalen.
 
Laatst bewerkt:
petsch, maakt allemaal niet uit ;) . En bedankt voor je info!

Is het importeren uit Belgie anders dan uit Duitsland?
Heb je nog bijzondere Belgische papieren nodig en hoe is de staat van de gemiddelde Belgische motor??

groeten,
 
Terug
Bovenaan Onderaan