Zelf ketting/tandwielen vervangen (XT600)

TheAceOfSpades

MF veteraan
23 aug 2002
1.603
0
De tijd is gekomen om mijn ketting en tandwielen te vervangen.. als beginnend sleutelaar lijkt me het een mooie klus om het zelf te doen. In mn werkplaatshandboek is hier alleen niets over te vinden :?

Ik kan bij kedo.de een setje bestellen voor mijn type XT (43F), dit is een 'endlos' O-Ring ketting. Deze is dus gesloten? ze bieden daar de optie aan om em voor 5 euro te breken..

Is het beter om mijn achterbrug te demonteren en de ketting heel te monteren, of moet ik de ketting breken en deze dan weer herstellen? en moet ik dit dan klinken of kan dat door een visje?

Verder zijn alle tips&trucs welkom :)
 
Laatst bewerkt:
De tijd is gekomen om mijn ketting en tandwielen te vervangen.. als beginnend sleutelaar lijkt me het een mooie klus om het zelf te doen. In mn werkplaatshandboek is hier alleen niets over te vinden :?

Ik kan bij kedo.de een setje bestellen voor mijn type XT (43F), dit is een 'endlos' O-Ring ketting. Deze is dus gesloten? ze bieden daar de optie aan om em voor 5 euro te breken..

Is het beter om mijn achterbrug te demonteren en de ketting heel te monteren, of moet ik de ketting breken en deze dan weer herstellen? en moet ik dit dan klinken of kan dat door een visje?

Verder zijn alle tips&trucs welkom :)

Persoonlijk zou ik de ketting doorslijpen en met een visje of klinkschakel werken. Het is heel eenvoudig om zelf de ketting door te slijpen met een haakse slijper. Je slijp de nokkies aan de zijkant van een schakel door en wip met een schroevendraaier het schakeltje los. Je kan zo ook heel mooi zelf de lenkte van je ketting bepalen. Ook is het op deze manier zo gebeurt. Wil je liever een klinkschakel er tussen, vraag dan of de motorhandel waar je de ketting heb gekocht dit voor je wil doen. Zo'n stukkie gereedschap hier voor kost namelijk nog al duur.

suc6 er mee. gr, Look.
 
ik zou de kerring aan een stuk laten en de brug demonteren.
Dan kan je meteen je lagers reinigen en opnieuw invetten.
 
ik zou de kerring aan een stuk laten en de brug demonteren.
Dan kan je meteen je lagers reinigen en opnieuw invetten.

Daar heb je een punt, waarschijnlijk zitten die lagers er ook al 23 jaar in. Daarbij vind ik het wel een prettig idee om die ketting in tact te houden..

Is een zo'n visje trouwens veel zwakker dan een klinkschakel?
 
Een visje is minder betrouwbaar.
Een takje ertussen en je visje kan eraf gaan.
 
Hmm dat zijn risico's die ik toch liever niet loop..

Maargoed, ik heb de ketting en tandwielen net besteld. Hopelijk kan ik volgend weekend aan de slag dus.. het word toch de achterbrug eruit
 
Een visje is minder betrouwbaar.
Een takje ertussen en je visje kan eraf gaan.

Nou da's behoorlijk overdreven, hele volksstammen rijden met een visje en ik heb in mijn directe omgeving nog nooit gehoord van een afgeschoten visje. Natuurlijk wel af en toe eens bekijken zeker als je flinke kettinggeleider bij je achterwiel hebt en niet te vaak hergebruiken.
 
Nou da's behoorlijk overdreven, hele volksstammen rijden met een visje en ik heb in mijn directe omgeving nog nooit gehoord van een afgeschoten visje. Natuurlijk wel af en toe eens bekijken zeker als je flinke kettinggeleider bij je achterwiel hebt en niet te vaak hergebruiken.
Dan heb jij andere ervaringen dan ik.
Bij mij heeft de ketting vast tussen de brug en het tandwiel gezeten doordat de brak los kwam
ook 2 maten van me zijn zo een ketting kwijt geraakt.
En ja, ik weet hoe je een visje monteerd.
Ik zie alleen nadelen van een visje.
 
OK ik ben alvast begonnen..

PA150636a.jpg

(altijd leuk, foto's :))

Ik kijk er eerlijk gezegd toch een beetje tegen op om die monoshock achterbrug eruit te halen.. In hoeverre staat er nog spanning op die veer? en is het weer eenvoudig terug te monteren? Of denk ik te moeilijk en kan ik gewoon effe die as eruit halen..

Mn andere optie wordt dan; doorslijpen, visje erop, en naar een garage om em te laten klinken.. De ketting is gister verstuurd vanuit duitsland
 
Laatst bewerkt:
met visje 1 keer een gevalletje gehad, mn automatische kettingspanner was ver ingesleten en toen een nieuwe ketting en tandwielen erop.
ik moet eerst een stuk achteruit en toen is waarschijnlijk het visje in het uitgesleten kettingspanner blokje eraf gegaan omdat ie klem zat (niets van gemerkt).
toen na 10 meter ineens VROEM en me ketting eraf (gelukkig niet in mn blok geslagen maar erlangs gelopen) toen tochmaar geklonken..

en je veer staat alshetgoedis geen spanning meer op als je achterbrug niks te tillen heeft (helemaal uitgeveerd) dus die kan je zo losmaken.
 
Hij zit weer in elkaar *O*

De achterbrug was toch nog vrij makkelijk demonteerbaar (en terug te plaatsen), en de ketting heb ik er in zn geheel om weten te krijgen.. bedankt voor de tips etc!
 
Leuk topic, zal bij mij over een tijdje ook wel gaan spelen.

ps. ik heb nog geen flame tandwiel........ :)

Begreep van een vriend (heeft een TTR600) dat het redelijk hard gaat met tandwielen, max. 10K kilometers. Ligt er ook aan dat we af en toe zandpaden, etc. nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan