Zelf leren rijden voor rijbewijs

MauRits

MF veteraan
9 nov 2003
3.388
0
Over een paar maandjes wordt ik eindelijk 18 en wil ik
gelijk beginnen aan mijn motor rijbewijs. :]
Zou het handig zijn om een schakelbrommer tekopen en mezelf
al een beetje proberen te laten schakelen enzv..
Kan er namelijk 1 krijgen voor 150 euro.

Maar als ik dat doe kan ik mezelf dan geen raren dingen
aanleren die je bijvoorbeeld echt niet moet doen,
het lijkt mij als je al kan schakelen
dat het je een hoop lessen bespaard.

Zou dit verstandig zijn?

mvg

Zonde van je geld!. Gewoon gaan lessen.
Geld kan je beter besteden aan het kopen van al wat leuke motoruitrusting (handschoenen, eigen helm).

Gewoon goed motorpak, handschoenen, laarzen en helm kopen die vieze zooi van de rijschool |(

Ik vrees dat dit alles lastig wordt voor €150, maar voor iets meer heb je bijvoorbeeld al een leuke helm

gewoon helmpie en handschoenen kopen, jas/broek hebben ze op de school wel, en schoenen heb je ook wel (het moet de enkels beschermen, ik les op bergschoenen, gaat zonder problemen)

Brommerrijden helpt niet echt veel qua gevoel, dus zoals de anderen ook al zeggen, gewoon lessen... voor die 150 euri kun je ook extra lessen nemen, en daarmee leer je veel meer.

dat schakelen heb je vrij snel door hoor.

in het begin had ik wel steeds iets van 'ik wil weten in welke versnelling ik rij' maar op een gegeven moment krijg je ook daar wel feeling voor.

Niet doen,...
Ik rij (weer) sinds oktober dan Schakelbrommer
en het aantal slechte gewoontes wat ik nu moet afleren is al verdomd veel
motor = geen brommer

Het schakelen is echt simpel! dat heb je zo door (ik had ook geen ervaring op brommer ofzo, maar dat is echt helemaal niet moeilijk)
En inderdaad, je moet ff feeling ontwikkelen voor de juiste versnelling, maja ook dat heb je op een gegeven moment wel door, denk ook niet dat dat echt vergelijkbaar is met een brommer, zit toch iets meer vermogen in een motor......

Ik zou die 150 besteden aan uitrusting.

dat schakelen stelt idd erg weinig voor, wat wel helpt is als je je autorijbewijs al hebt, maar goed dat gaat een beetje moeilijk als je nog geen 18 bent. Maar de optie van de brommer zal je denk ik niks opleveren, dus besteed het zoals hier al enkele malen verteld is aan kleding etc, succes nog

Ik heb overlaatst mijn RBW gedaan, en ik ben blij dat ik al reeds schakelervaring had. Want na 4 lesuren moest ik de baan al op. Alles verliep vlotjes.
Maar je bent bijna 18 denk ik. Dan is het beter om ineens te investeren in motorkledij en dergelijke.
Suc6

je kan op de brommer wel al leren speigelen en over je schouder kijken knipperlichten en bijzondere verrichtingen, check voor de onderdelen bijzondere verrichtingen op www.defilevoorbij.nl
en schakelen is altijd handig, weet je tenminste waar de koppeling zit en de achterrem, ik zou het doen. als je je rijbewijs bijna hebt verkoop je hem voor 200 en heb je nog 50 euro meer voor je kleding en helm.
later van marvin

je kan op de brommer wel al leren speigelen en over je schouder kijken knipperlichten en bijzondere verrichtingen, check voor de onderdelen bijzondere verrichtingen op www.defilevoorbij.nl
en schakelen is altijd handig, weet je tenminste waar de koppeling zit en de achterrem, ik zou het doen. als je je rijbewijs bijna hebt verkoop je hem voor 200 en heb je nog 50 euro meer voor je kleding en helm.
later van marvin

Ik vrees dat er op een schakelbrommer van €150 geen spiegels en knippers zitten!!! :N ik denk dat je ook beter kan investeren in lessen en/of motorkleren! *D

helaas denk ik dat veel van jullie het fout hebben. schakelen is een makkie dat is waar maar doordat ik nu 1,5 jaar schakel brommer rijd, weet ik zeker dat ik echt al wel meer rij inzicht heb dan een leek die zo de eerste keer op een motor stapt. tuurlijk het vermogen is minder van een brommer, maar het principe is hetzelfde met dat van een motor, verdedigend rijden en je hebt ook maar twee spiegels waar je ook al leert in te kijken.

maar om het voor een paar maandjes te doen, en dan denken dat je er beter van word denk ik niet. dus bespaar je het geld. en je kan zowiezo niks veiligs en fatsoenlijks kopen voor 150,- euro.

fanatieke brommer rijder,
hessel

@Hessel:
Zoals al is gezegd: motor = geen brommer. Zelfs ik had al de rare gewoonte om 2 vingers continu op mijn voorrem te laten liggen als soort beveiliging, mocht ik ook weer afleren tijdens het echte werk: rijlessen!

Mijn advies: laat die brommer staan, schakelen kun je zo. Het wegrijden is moeilijker maar dat aangrijpingspunt v/d koppeling verschilt bij iedere motor/brommer. Dus daar heb je weinig aan in zo'n korte tijd.

Kortom: te weinig tijd om iets zinnigs er van te maken.

Succes met lessen in ieder geval!

ik geloof graag dat er dingen zijn die mij nog afgeleerd moeten worden (ja ook die twee vingers op de voorrem) maar je leert al wel op een machine te rijden met twee wielen die het meest kwetsbaar is in het verkeer. dus ik heb al 1,5 jaar verdedigend gereden en dat betekend echt wel iets!!

groeten,

Ik heb nooit op een schakelbrommer gereden, en had het wegrijden/schakelen met een motor binnen 10 minuten door. Ik heb wel 7 jaar auto-ervaring, dus dan weet je wat koppelen, schakelen en gas geven inhoudt... Dat maakt volgens mij wel uit...

Nou Hessel, ik rij inmiddels al ongeveer een jaar of 10 op schakelbrommers (stuk of wat MT5's, MTX, MTX-SH, Aprilia RS50, Rieju RS2), 'k heb er dik een ton opzitten op die dingen, maar met motorrijles heb je daar meer last dan lol van. Er slijten zo van die gewoontes in: mijn kijkgedrag bijvoorbeeld. De behoefte om continu te schakelen. Overal langsschieten. Plaats op de weg. Teveel met het lijf sturen ipv vanuit de heupen (op een RS50 kun je makkelijk een achtje maken zonder je heupen ook maar een millimeter te bewegen). En nog duizenden andere dingen.

En oh ja, natuurlijk doe je het zoals de instructeur zegt. Totdat het druk word en je op andere dingen moet letten. Dan kruipen die brommergewoontes weer terug.

Niet fijn dus. Ik hoor vaak genoeg in m'n oortje: 'Tsjongejone, het is geen brommer!'

Aan de topicstarter: schakelen op de schakelbrommer had ik na een uurtje wel door. Tuurlijk ging het toen nog wel eens mis, maar dat word snel beter. Heel snel.

En dat staat in geen verhouding tot de gewoontes die je af moet leren als je gaat lessen. Ook de plaats op de weg is anders en de omgang met een 50cc is heel anders dan met een 500cc. Je zit dus 'anders' in het verkeer, wat verkeerservaring op de brommer niet te vergelijken maakt met verkeerservaring op de motor. En dan doel ik niet op snelheid, want het is lang geleden dat ik een brommer had die minder dan 80 liep.

Niet doen,...
Ik rij (weer) sinds oktober dan Schakelbrommer
en het aantal slechte gewoontes wat ik nu moet afleren is al verdomd veel
motor = geen brommer
Gelul, ik heb een MT5 en een MTX gehad, waardoor ik dus al kon schakelen. Die slechte gewoontes is waarschijnlijk het asociaal rijgedrag van de jeugd waar hij het over heeft. Het schakelen op een MT5/X gaat het zelfde als op een motor, dus daar heb ik alleen maar profijt van gehad.
Maar ik zou het als ik jou was niet doen, want schakelen heb je zo geleerd. Dus bewaar je geld maar voor lessen (of kleding waar een hoop het over hebben. Ik weet niet wat wat zij kopen, want voor dat geld heb je alleen een paar goede handschoenen, haha).

Ik zou binnen een paar maanden ook voor m'n rijbewijs willen gaan. Nu, ik kan reeds schakelen, over schouder kijken,... want ik rij al een jaartje rond met een honda monkey.

Is het eigelijk verplicht lessen te volgen? Aangezien dat mij vrij nutteloos lijkt en een hele hoop poen kost.

Bedankt,

Toon

Mijn bescheiden mening is dat je er wel van leert.
Ik heb zelf ongeveer twee jaar diverse schakelbrommers gereden (voornamelijk Zundapp en Aprilia). Je leert je zo mee te gaan in het snellere verkeer. Met sneller bedoel ik sneller dan je fietsie...

Voor mijn idee heb ik er zeker profijt van gehad, na 5 lessen op de motor liep ik met mijn roze papiertje de deur uit. Nou vindt ik mijzelf heus niet bijzonder goed, maar ik kan me haast niet voorstellen dat er veel mensen zijn die nog nooit op een motor of brommer gezeten hebben en zo weinig lessen nodig hebben.
Overigens had ik enkele maanden ervoor mijn autorijbewijs gehaald, dus bijzonder veel verkeersinzicht had ik op dat moment nog niet ontwikkeld.

Ik wens je alvast succes met de lessen!

Ik zou binnen een paar maanden ook voor m'n rijbewijs willen gaan. Nu, ik kan reeds schakelen, over schouder kijken,... want ik rij al een jaartje rond met een honda monkey.

Is het eigelijk verplicht lessen te volgen? Aangezien dat mij vrij nutteloos lijkt en een hele hoop poen kost.

Bedankt,

Toon
De bijzondere handelingen hoef je ook niet te oefenen hoor :?

Ga jij maar lekker gelijk examen doen en 300+ euro over de balk gooien

Over een paar maandjes wordt ik eindelijk 18 en wil ik
gelijk beginnen aan mijn motor rijbewijs. :]
Zou het handig zijn om een schakelbrommer tekopen en mezelf
al een beetje proberen te laten schakelen enzv..
Kan er namelijk 1 krijgen voor 150 euro.

Maar als ik dat doe kan ik mezelf dan geen raren dingen
aanleren die je bijvoorbeeld echt niet moet doen,
het lijkt mij als je al kan schakelen
dat het je een hoop lessen bespaard.

Zou dit verstandig zijn?

mvg

Als je les neemt zonder wat voor ervaring dan ook, krijg je alles geleerd zoals het moet en hoort.
Niks is zo moeilijk als iets wat je zelf hebt aangeleerd af te leren.
De 1e 10 lessen op de motor schreeuwde mijn rij instructeur continu: "Martijn, haal je VINGER van de koppeling" :+

(tik van schakelbrommer)

Als je les neemt zonder wat voor ervaring dan ook, krijg je alles geleerd zoals het moet en hoort.
Niks is zo moeilijk als iets wat je zelf hebt aangeleerd af te leren.
De 1e 10 lessen op de motor schreeuwde mijn rij instructeur continu: "Martijn, haal je VINGER van de koppeling" :+

(tik van schakelbrommer)

-1 vinger bij de koppeling, 1 bij de rem en niet verder kijken als 1 zijstraat...-
A.k.a: "De BBK-Rijder"
welkom als brommerrijder in de wereld van de motorrijder

Terug
Bovenaan Onderaan