Zelf meegebrachte banden laten monteren

Duke Nukem

MF veteraan
8 dec 2007
3.867
2.409
Weet iemand een bedrijf in de buurt van Utrecht waar ze zelf meegebrachte banden willen monteren en balanceren?
 
En al helemaal die zielige facebook plaatjes "steun je lokale ondernemer". Hier in de wijk hebben we de Bandenbus. Ondernemer welke aan is gesloten bij diverse grote bandenverkoopsites. Kan ze bij hem laten bezorgen en hij voert de oude af. Montage 15 euro en gas erop. Bij motoport vragen ze 35 euro omdat ik de band daar niet heb gekocht. (Losse velg aangeleverd).
 
Naar de Hornbach doorrijden omdat ze goedkopere hamertjes hebben, is heel wat anders dan de Karwei afzeiken omdat hun hamer in jouw optiek te duur is. Dat is exact wat hier gebeurt met dat oeverloze banden gezemel.

Ga naar de Bandenbus, top! Doe het zelf, top! Betaal er flink voor maar krijg topkwaliteit, top! Laat je velgranden verneuken bij de goedkoopste "montagepartner", ook top! Maar ga niet de droeftoeter uithangen omdat een bedrijf eigenlijk geen zin heeft om jouw loempia voor je te frituren en daarom hoge frituurkosten rekent. Je moet helemaal niks.
 
Als de kwaliteit goed is moet je niet meer betalen dan nodig is. Als beiden dezelfde kwaliteit bieden voor diezelfde opdracht en 1 is goedkoper kies ik niet vd duurdere. Het gaat niet over loempia s of hamers. Ook de professionele motorzaak maakt fouten. Maar helaas word het vaak gegooid op dat die bandewisselboeren prullers zijn en alles slopen. Dat word vaak geroepen voor eigen gewin heb ik het idee.
 
Wij hebben in noord Holland ook een ondernemer waar je een band kan laten leveren die hij er voor 40 euro op perst en balanceerd.
Dat is wel wat goedkoper dan wanneer we naar de lokale motorzaak gaan om het te laten doen.
Prima oplossing om voor een vriendelijk bedrag en nieuw bandje onder je motor te krijgen. maar ik hoef voor kleppen stellen niet bij hem aan te kloppen, en dan vind ik het wel prettig dat er nog een specialist bij me in de buurt zit.

Deze specialist kan simpelweg niet blijven bestaan als hij alleen maar druk is met bandjes monteren van klanten die hun eigen band meenemen omdat hij ze niet voor die prijzen kan leveren.
Ik heb per toeval gezien dat de motorzaak de banden voor ongeveer de zelfde prijs krijgt als dat ik ze van internet kan kopen bij een online bandendealer.
Dit komt omdat zo een online winkel zulke grote aantallen afneemt en verhandeld dat ze daarop hun winst kunnen maken.
een motorzaak neemt er per maand niet zo veel af dat ze de banden voor de zelfde prijs kunnen krijgen als de online schop.

Dus om te kunnen blijven bestaan en hun tijd te kunnen besteden aan klanten die het onderhoud graag aan hun uitbesteden, snap ik heel goed dat motorzaken weigeren om zelf meegeleverde bandjes te monteren en dan op de montage ook nog een niks te mogen verdienen.
Er is geen motorzaak die zo kan overleven.

Nog een voordeel als je het laat doen door een specialist is dat hij je over de rest van je motor ook nog advies wil geven.
Niet per zee om er op te verdienen maar meer omdat zij op meer dingen letten.
Niet iedereen is even goed in het onderhouden van zijn/ haar motor en zien bepaalde slijtage niet.
Dus als je er voor kiest om je banden toch te laten leveren en vervangen door de motorzaak is het wel fijn dat ze je er op wijzen dat de ketting op is of de voorvork kering lek is en deze olie over je remklauw lekt. of dat er een lampje stuk is of dat er speling op je lager zit.
dat zijn dingetjes waar een beetje monteur automatisch op let. en als hij dan toch op de brug staat kunnen ze gelijk even de olie verversen en afvoeren voor een prima bedrag..
 
Als de kwaliteit goed is moet je niet meer betalen dan nodig is. Als beiden dezelfde kwaliteit bieden voor diezelfde opdracht en 1 is goedkoper kies ik niet vd duurdere. Het gaat niet over loempia s of hamers. Ook de professionele motorzaak maakt fouten. Maar helaas word het vaak gegooid op dat die bandewisselboeren prullers zijn en alles slopen. Dat word vaak geroepen voor eigen gewin heb ik het idee.
De dure tent is duurder dan een goedkopere tent, niemand houdt wie dan ook tegen. Maak een afweging: De kans dat er minder goed werk geleverd wordt bij de goedkoopste aanbieder, is altijd iets groter (dat geldt voor alle diensten en goederen). Maar "groter" is een zeer relatief begrip, dus als je die kans verwaarloosbaar vindt ga je naar de goedkopere tent en wellicht leveren ze een prima dienst.

Het gaat mij er om dat mensen echt eens moeten stoppen met verongelijkt (online) zeuren om de duurdere tent in dit voorbeeld, zeker omdat de gemiddelde klant het prijsverschil absoluut niet kan duiden. Wat kost een top balanceerapparaat t.o.v een Trye Balancer? Prijsverschil is een factor 10. En moet het bedrijf dat voor kwaliteit kiest daar dan verantwoording voor afleggen? De wereld op zijn kop.
 
De winkel die goedkoop een meegebracht bandje omlegt zal het uit service doen in de hoop dat je meer komt besteden. Die zit echt niet te wachten op 10 van die grappenmakers per dag. Mijn winkeltje moet al ongeveer €400,00 bruto winst draaien per dag. Met een glimmend pand, voorraad en wat mensen ga je al snel richting €1500,00. Dikke kans dat je een “lul met band” wordt genoemd zodra je ophangt
 
De dure tent is duurder dan een goedkopere tent, niemand houdt wie dan ook tegen. Maak een afweging: De kans dat er minder goed werk geleverd wordt bij de goedkoopste aanbieder, is altijd iets groter (dat geldt voor alle diensten en goederen). Maar "groter" is een zeer relatief begrip, dus als je die kans verwaarloosbaar vindt ga je naar de goedkopere tent en wellicht leveren ze een prima dienst.

Het gaat mij er om dat mensen echt eens moeten stoppen met verongelijkt (online) zeuren om de duurdere tent in dit voorbeeld, zeker omdat de gemiddelde klant het prijsverschil absoluut niet kan duiden. Wat kost een top balanceerapparaat t.o.v een Trye Balancer? Prijsverschil is een factor 10. En moet het bedrijf dat voor kwaliteit kiest daar dan verantwoording voor afleggen? De wereld op zijn kop.

Maar dat gaat 2 kanten op. Ondernemers moeten ook niet janken dat het niet uit kan oid. DAN MOET JE MEER VRAGEN! Klant mag dan kiezen of het wel of niet acceptabel is en dan daarheen gaan wat hij wil betalen.
 
Mijn vaste (auto) garage zegt zelf dat ik voor losse bandjes goedkoper naar de bandenboer kan gaan, voor de overige reparaties staat hij altijd voor mij klaar.
Blijkt bij de apk dat er nieuwe bandjes om moeten , laat ik het hem regelen. Zijn de banden opeens 20 euro duurder.... tja, logisch vind ik, doe ik niet moeilijk over.

Heb ik opeens een probleem van lopen op 3 cylinders? zet maar neer, kijk er zo tussendoor wel even naar.... doet hij weer niet moeilijk over...
 
Het is ook een stukje klantenbinding. Als ik bel en ze vragen een normale prijs en ik ben goed geholpen dan zal ik daar vaker terugkomen, niet alleen voor banden maar zo heb ik ook meteen een setje voor een beurt meegenomen en voorvorkolie. Ook daar zit marge op en omdat ik er een goed gevoel aan over hou is dat voor mij ook wat waard.

Zo zijn er ook zaken waar ik dus gewoon niet meer kom voor wat dan ook.
 
Mijn vaste (auto) garage zegt zelf dat ik voor losse bandjes goedkoper naar de bandenboer kan gaan, voor de overige reparaties staat hij altijd voor mij klaar.
Blijkt bij de apk dat er nieuwe bandjes om moeten , laat ik het hem regelen. Zijn de banden opeens 20 euro duurder.... tja, logisch vind ik, doe ik niet moeilijk over.

Heb ik opeens een probleem van lopen op 3 cylinders? zet maar neer, kijk er zo tussendoor wel even naar.... doet hij weer niet moeilijk over...
Scheelt hem een ritje naar dezelfde bandenboer.
 
Blijkt bij de apk dat er nieuwe bandjes om moeten , laat ik het hem regelen. Zijn de banden opeens 20 euro duurder.....
Voor APK en ik twijfel over de profieldiepte, dan zet ik midden-zomer even zelf de winterbandjes eronder.
Ik bepaal liever zelf wanneer en waar dat ik bandjes ga vervangen.
Beter dan dat je tijdens APK hoort dat er is afkeur voor een slechte band. Dan ben je bijna gedwongen!

Zo lang ik op de auto, maar ook op de motor nog geen draden zie, maak ik me nergens zorgen over.
O ja, toch wel..............Voor een over-ijverige agent die zijn bonnen-quotum nog niet heeft bereikt!

Vroeger korte periode in de banden gewerkt. Mensen worden veel te bang gemaakt.
De klant kreeg te horen: 'Levens-gevaarlijk'! Wat denk je...enkele dagen later zat zijn band bij ons zelf onder de auto :X
En nog bedankt hè !!
Bedenk: Verstappen rijdt ook 320 met 'gladde banden'.
 
Zo lang ik op de auto, maar ook op de motor nog geen draden zie, maak ik me nergens zorgen over.
O ja, toch wel..............Voor een over-ijverige agent die zijn bonnen-quotum nog niet heeft bereikt!

Vroeger korte periode in de banden gewerkt.


Ik hoop jou onderweg nooit tegen te komen in een regenbui |(

Als jij in de banden branche hebt gewerkt hoor je ook te weten wanneer de waterafvoer beduidend minder word.

Vanaf nieuw (+/-7 a 8mm) tot 3mm gaat dit met een licht dalende lijn naar beneden. Echter bij 3mm daalt die lijn opeens heel hard. En onder de 2mm kan het met heftige regenval zelfs gevaarlijk worden omdat de kans op aquaplaning vele malen groter is.

Bedenk even dat de wettelijke minimale profieldiepte 1,6mm is, wat al onder die gevaarlijke 2mm ligt. 1,6 t/m 2,5mm is een adviespunt op het apk rapport, dat is niet voor niks zo.

Onder de 3mm gaan de zomerbanden er hier af, 4 seizoenen en winterbanden bij 4mm. Zowel prive als op de zaak bij klanten auto's.

Af en toe heb je er een eigenwijze/domme klant tussen zitten die nog met versleten banden door wil rijden. Dan vermelden wij dit ook op de factuur, gevaarlijk, eigen risico.

Banden zijn het enige contact met het wegdek, en als jij deelneemt aan het verkeer ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van jouw medeweggebruikers.

Bangmakerij....

Op de verkeerde dingen bezuinigen heet dat.
 
Voor APK en ik twijfel over de profieldiepte, dan zet ik midden-zomer even zelf de winterbandjes eronder.
Ik bepaal liever zelf wanneer en waar dat ik bandjes ga vervangen.
Beter dan dat je tijdens APK hoort dat er is afkeur voor een slechte band. Dan ben je bijna gedwongen!

Zo lang ik op de auto, maar ook op de motor nog geen draden zie, maak ik me nergens zorgen over.
O ja, toch wel..............Voor een over-ijverige agent die zijn bonnen-quotum nog niet heeft bereikt!

Vroeger korte periode in de banden gewerkt. Mensen worden veel te bang gemaakt.
De klant kreeg te horen: 'Levens-gevaarlijk'! Wat denk je...enkele dagen later zat zijn band bij ons zelf onder de auto :X
En nog bedankt hè !!
Bedenk: Verstappen rijdt ook 320 met 'gladde banden'.


Glad, maar niet kaal... en op droog asfalt!!!!
 
Glad, maar niet kaal... en op droog asfalt!!!!

Die banden zijn niet glad, het zijn slicks. Die banden zijn er voor gemaakt om geen afwatering groeven te hebben, dat zegt dus niet dat ze glad zijn, er zit meer dan genoeg rubber op.

Bij een personenwagen band dus niet, als je hiermee door je profiel heen bent zit je direct op het canvas/ijzerdraad.
 
Voor APK en ik twijfel over de profieldiepte, dan zet ik midden-zomer even zelf de winterbandjes eronder.
Ik bepaal liever zelf wanneer en waar dat ik bandjes ga vervangen.
Beter dan dat je tijdens APK hoort dat er is afkeur voor een slechte band. Dan ben je bijna gedwongen!

Zo lang ik op de auto, maar ook op de motor nog geen draden zie, maak ik me nergens zorgen over.
O ja, toch wel..............Voor een over-ijverige agent die zijn bonnen-quotum nog niet heeft bereikt!

Vroeger korte periode in de banden gewerkt. Mensen worden veel te bang gemaakt.
De klant kreeg te horen: 'Levens-gevaarlijk'! Wat denk je...enkele dagen later zat zijn band bij ons zelf onder de auto :X
En nog bedankt hè !!
Bedenk: Verstappen rijdt ook 320 met 'gladde banden'.
En met dit onzin verhaal is gelijk het “nut” vd apk weer bewezen.
Vóór de apk even de winterbandjes eronder voor de vorm en vervolgens de kale zomerbandjes er weer onder... Ik zeg :t
 
30 euro per wiel is dik verdienen als je de hele dag werk hebt.

tja als je uitgaat van een motorzaak, dan misschien wel.
ik doe alles zelf dus ook het antwoorden op een email, inmiddels een compleet verhaal wat ik kan knippen en plakken inc binnenbanden en haakse ventielen en of men met een losse velg komt.
dan heeft men nog allerlei extra vragen en mag je het inplannen in de agenda, denk niet dat als men om 10 uur s'ochtends komt en men om 3 uur smiddags pas weg gaat dat dat wenselijk is, de kappen, pedicure en het kinderdag verblijf hebben uiteraard ook een agenda...

inderdaad zou ik er geen probleem mee hebbben als men met alleen maar losse wielen kwam , achter elkaar aan en ik niks anders hoef te doen dan banden te monteren en balanceren, maar alles daarom heen en je zit weer op het tarief van een motorzaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan