Zelf mij motor spuiten. Do's en Dont's

Wimmah1985

Rookie
4 jan 2015
4
0
Beste forumleden,

Na wat wikken en wegen de knoop doorgehakt: ik ga zelf mijn motor spuiten. Onlangs heb ik voor mijn Honda Hawk 650 GT een Honda NTV tank op de kop getikt (jeap met een beetje modificatie past die) maar uiteraard heeft de tank een andere kleur. Dus... waarom het hele beestje niet een mooie nieuwe look geven?


Nu ben ik in Amsterdam in contact gekomen met de Openbare Werkplaats. Een top-initiatief waar ik voor een schappelijke prijs gebruik mag maken van een spuitcabine, compressor en straalmachine. Met degelijke apparaten wil ik een zo degelijk mogelijk resultaat bereiken. Hoe te werk te gaan?

Wat info:
Ik wil het voorspatbord, de tail en de tank spuiten.
Mijn oog is gevallen op deze kleur


1. Hoe fijn dienen de verschillende onderdelen opgeschuurd en/of gestraald te worden (enkel de tank is metaal, de rest polyester)
2. Wat voor verschillende lak en grondlag(en) dienen gebruikt te worden voor een eindresultaat dat in de buurt van de foto komt
3. Er is nogal wat discussie met hoeveel bar je de compressor moet leveren. Ben benieuwd naar de meningen hier (en wellicht dat de door mij gekozen kleur hier ook nog een rol in speelt)
4. Iemand een adres in omgeving Amsterdam waar ze deze kleur lak verkopen/kunnen mengen?
5. Ik wil de kappen en tank ook weer bestickeren met originele Hawk Stickers maar ze niet domweg OP de lak plakken, tips om stickers mooi onder een transparante toplaag te verwerken?

Alle inzichten en tips zijn welkom. En ik zal het eindresultaat uiteraard delen :}
 
Laatst bewerkt:
elke goede verfzaak zou dat voor je moeten kunnen regelen ander kun je ook je neus even om de hoek steken bij en autoschade hersteller. die mengen ook allemaal hun eigen kleuren uit basis bestanddelen. en die willen voor een vergoeding vast ook wel een paar blikken voor je mengen. harder zal je dan zelf moeten bijmengen op het moment dat je gaat spuiten want zit die er bij dan heb je nog maar weinig tijd om te spuiten.
en stralen doe je alleen maar als de lak los zit of weg moet omdat je de onderliggende laag (staal polyester) moet bewerken / herstellen. lak die niet los zit en waar geen schade of roest onder zit hoeft er niet af.
 
Als je 2 pagina's verder bladert kom je dit topic tegen:

HET GROTE SPUITEN EN LATEN SPUITEN TOPIC.... DEEL 3

Als je dat nou ff doorleest samen met deel 1 en 2 zijn al je vragen beantwoordt.

En dan heb je ook meteen wat meer verstand van spuiten zodat je nuttige tips en onzin-antwoorden zoals degene hierboven van elkaar kunt onderscheiden.
 
Laatst bewerkt:
Maar goed, ik verveel me dus ik zal je op weg helpen:

Je wilt de kleur van dat voorbeeld, dat is een metallic kleur, iets van diarree-bruin ofzo.

Dat is dus een 2-laags systeem of 2-stage lak.

Betekend dat dit een metallic basiskleur is, de basecoat, 1 component kleurlak, droogt mat op.

Hieroverheen gaat een 2K blanke lak of clearcoat, geeft glans en bescherming tegen zonlicht, benzine etc. Lak en verharder in de juiste verhouding.

Dan je onderdelen, die zijn niet van polyester maar van ABS en dat is compleet wat anders en vraagt een andere voorbewerking. Is de lak intact dan lichtjes opschuren. Ben je er doorheen op het kale plastic dan eerst een plasticprimer en dan pas gewone primer. Stalen tank kan meteen in de normale primer. Ik gebruik alleen epoxy 2k primer maar dat hoeft niet perse.

Spuiten is een vak en leer je niet van youtube ofzo maar om een richtwaarde te geven qua druk denk aan 1.7-1.9 bar aan de spuit, dus niet op de compressor met nog 5 meter slang ertussen. Verder is belangrijk hoeveel liter per minuut de compressor kan leveren maar voor zulk klein grut moet dat wel lukken.

Mijn lakken koop ik in Roosendaal bij JP Carcolor en overige materialen bestel ik online bij www.nonpaints.com. Deze zaak (CROP) levert vrijwel alles dus ook lak en clearcoat. Zoek een leuk voorbeeld op op internet, zoek de kleurnaam erbij op en bestel een blik bij nonpaints.com ofzo. Half litertje onverdund is zat voor die Hawk, ik heb er pas geleden ook 1 gespoten.

Stickers onder de blanke lak: gewoon je stickers plakken, voorzichtig opruwen met Scotchbrite grijs, 2 dikke lagen onverdunde blanke lak erover en gladschuren met 1000 nat. Dan nog 1 a 2 lagen blanke lak eroverheen en klaar.
 
Laatst bewerkt:
Maar goed, ik verveel me dus ik zal je op weg helpen:

Je wilt de kleur van dat voorbeeld, dat is een metallic kleur, iets van diarree-bruin ofzo.

Dat is dus een 2-laags systeem of 2-stage lak.

Betekend dat dit een metallic basiskleur is, de basecoat, 1 component kleurlak, droogt mat op.

Hieroverheen gaat een 2K blanke lak of clearcoat, geeft glans en bescherming tegen zonlicht, benzine etc. Lak en verharder in de juiste verhouding.

Dan je onderdelen, die zijn niet van polyester maar van ABS en dat is compleet wat anders en vraagt een andere voorbewerking. Is de lak intact dan lichtjes opschuren. Ben je er doorheen op het kale plastic dan eerst een plasticprimer en dan pas gewone primer. Stalen tank kan meteen in de normale primer. Ik gebruik alleen epoxy 2k primer maar dat hoeft niet perse.

Spuiten is een vak en leer je niet van youtube ofzo maar om een richtwaarde te geven qua druk denk aan 1.7-1.9 bar aan de spuit, dus niet op de compressor met nog 5 meter slang ertussen. Verder is belangrijk hoeveel liter per minuut de compressor kan leveren maar voor zulk klein grut moet dat wel lukken.

Mijn lakken koop ik in Roosendaal bij JP Carcolor en overige materialen bestel ik online bij www.nonpaints.com. Deze zaak (CROP) levert vrijwel alles dus ook lak en clearcoat. Zoek een leuk voorbeeld op op internet, zoek de kleurnaam erbij op en bestel een blik bij nonpaints.com ofzo. Half litertje onverdund is zat voor die Hawk, ik heb er pas geleden ook 1 gespoten.

Stickers onder de blanke lak: gewoon je stickers plakken, voorzichtig opruwen met Scotchbrite grijs, 2 dikke lagen onverdunde blanke lak erover en gladschuren met 1000 nat. Dan nog 1 a 2 lagen blanke lak eroverheen en klaar.

Ik ben bang dat TS na dit (duidelijke) verhaal afhaakt _O-
 
SDC11097_zps9063ab0b.jpg


Houd er rekening mee dat lak niet goedkoop is. Deze lak heb ik laten maken, is de originele fabriekskleur uit 1957 en dat kostte mij iets van 125 euro voor een liter. Daar komt nog de blanke lak bij en de primers.

Rene heeft het mooi beschreven, het is niet vreselijk moeilijk, maar schaatsen en zwemmen is ook niet echt moeilijk als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:
- Ga voor 2 compenenten lak.
- Compressor op ongeveer 30 PSI. Zorg er voor dat als je spuit, je compressor deze druk kan blijven houden, kan ie dat niet, dan druk iets omhoog.
- Zorg dat je genoeg verf hebt, je gooit liever iets weg dan dat je bij moet laten mengen, want je zult niet dezelfde kleur krijgen.
- Spuit MINIMAAL 5 lagen verf.

Schuren, het bestaande schuren kan met grit 240.
tussen lagen kan ook met 240, dit even vluchtig om de "toppen" er af te schuren.

Als je gaat spuiten en het voelt als schuurpapier, of het lijkt of je verschillende tinten er in hebt, raak niet in paniek, dat komt later goed, daarom moeten er minimaal 5 lagen verf op.

Als je blanke lak wilt, wat ik sowieso zou doen, gewoon even vlug met waterproof 400 te toppen er af, misschien een beetje netter, en dan kan de blanke lak er op.

Blanke lak verbergt aardig wat ongerechtigheden.
Ook met de blanke lak, minimaal 5 lagen!!

Als alles gespoten is ga je met waterproof 400 of 600 (even uitvogelen wat het best gaat)de lak glad schuren,hou het schuurpapier nat, veeg het iedere keer droog met een doek en kijk of het mooi egaal is. Hierom moeten er minimaal 5 lagen op.

Als alles glad is ga je met waterproof met een korrel van minimaal 1200 nog eens schuren.

Als dit klaar is poets je het op met gewone poets, en het glanst.
 
niet om het een of ander, maar waarom zou ik in godsnaam tussen de lagen of na het spuiten de boel gaan lopen verzieken met schuurpapier..
Ik heb nog nooit geschuurd na het lakken/spuiten, je moet gewoon leren de spuit zo te bewegen, en de lak zo dik op te brengen, dat je een mooie egale dekking hebt, en de lak mooi vloeit..

Pas als je een runner/druiper hebt, kun je die wegwerken met schuurpapier, maar nogmaals alles gewoon goed opbrengen in de juiste conditié, en je lak hoeft niet meer nabewerkt te worden
 
Mijn ervaring, is ondertussen wel 30 jaar geleden dat ik serieus een spuit vasthield, is dat je de metallic absoluut niet schuurde.
Je veegt de metallic dan 1 richting op, ook moest de ondergrond absoluut egaal zijn, elk krasje kon je door de lak heen zien.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, tussen de lagen door schuur je niet want dan krijg je alleen maar schuurkrassen in de lak en zeker metallic is daar zeer gevoelig voor. Als je moet schuren tussendoor heb je het niet goed gespoten of er zit rotzooi in je lak.

Ook opmerkingen als: "Neem dan 2 componenten lak" vindt ik een beetje misleidend, of op zijn minst niet duidelijk.

Een standaard metallic is een 2-laags systeem, dus een basecoat en een clearcoat.

De basecoat is de kleurlak, de clearcoat de blanke lak.

Base is 1 componentenlak, clear is 2 componenten (dus clear + verharder).

Er bestaan ook 3-laags systemen maar begin daar voorlopig nog maar even niet aan...


Alhoewel ik aangaf dat je van Youtube kijken geen goede spuiter wordt moet ik wel zeggen dat ik geabonneerd ben op het Youtube kanaal van "The Gunman", een spuiter uit Australie die veel van zijn werk op internet zet en dat zijn zo af en toe best informatieve filmpjes, ik heb er nog al eens wat handige tips & tricks uitgehaald.
 
Laatst bewerkt:
De lak lijkt me eerder een tri coat... een HOK kleur. als je ziet hoe hij op de hoge hoeken anders van kleur is dan in de diepe vouwen.

Ik zie dat er niet in terug, maar ik beoordeel een kleur niet van een foto. Het lijkt mij gewoon een normale two-stage metallic, niks bijzonders verder.

Wel knap van je trouwens dat je aan een foto op internet het merk van de lak kunt aflezen. (HOK: House of Kolor?)

Dat is mij nog nooit gelukt namelijk....... :?

En als ik dan lees dat je een tri-coat in één adem interpreteert als een HOK kleur (wat een merk special effects lak is en helemaal geen standaard automotive metallics maakt) dan heb ik wel een vermoeden hoeveel je er vanaf weet.

Klok/klepel enzo.
 
Laatst bewerkt:
Tussenn de lagen door schuren hoeft inderdaad niet. Ik heb het er wat ongelukkig neer gezet..
Ik bedoelde als je alle lagen gedaan hebt.
Alle lagen primer, alle lagen lak.


Ik heb problemen met horizontale vlakken, dar voelde na tijd als schuurpapier. Geen idee wat ik fout deed...
 
Laatst bewerkt:
5 lagen kleurlak en 5 lagen clearcoat? Heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb me wel door een pro laten vertellen dat je het niet te dik moet spuiten, wordt alleen lelijker van.

Met die Norton tank heb ik 1 laag kleurlak en twee lagen clear gespoten en die is loeistrak en hoeft niets meer aan gedaan te worden. En zeker niet schuren tussendoor.
 
Heren,

Dank voor jullie reactie. Die verder gaandeweg steeds serieuzer. En ja, ik heb het ook aan mezelf te dank dat ik niet eest alle andere topics over spuiten heb doorgespit.

Uit alle reactie heb ik het volgende protocol samengesteld:

Voorbereiding:
Lak
Voor kleur een 2-stage lak aanbrengen (metallic basiskleur en component kleurlak 'diarreebruin' ;) ) Bijvoorbeeld te bestellen bij www.nonpaints.com (halve liter onverdunt is genoeg)
Bescherming 2-k blanke lak

Onderdelen:
Oude lak is nog in tact dus licht opschuren met grit 240
Vervolgens bewerken met gewone primer (evt epoxy 2k primer)

Spuiten:
Eerst 2-stage lak aanbrengen, vooral niet te dik. 5 lagen wellicht wat overdreven
Compressor 30 psi ( 1.7-1.9 bar aan de spuit)
Dan stickers plakken (Scotchbrite grijs voor opruwen gebruiken)
2 lagen onverdunde 2k lak over stickers en daarna gladschuren met 1000 nat

Vervolgens alle onderdelen minimaal 5 keer met blanke 2k lak af spuiten (dit eveneens met 30 psi ( 1.7-1.9 bar) aan de spuit?


Resten mij nog 2 vragen
er wordt gesproken over Lak en verharder in de juiste verhouding.
Nu weet ik dat je verharder er pas los bij doet wanneer je gaat spuiten. Maar wat is een juiste verhouding?

Daarnaast wordt er gesproken over het onverdund aanbrengen van blanke lak op de stickers. Wordt hiermee geïmpliceerd dat je de blanke lak voor de algehele afwerking verdunt aanbrengt? En zo ja, in welke verhouding?
 
Terug
Bovenaan Onderaan