zelf olie verversen

inferno

MF'er
10 feb 2003
104
0
Ik heb een zzr600 en zag net dat de olie een beetje erg zwart uitzag.
Is het makkelijk om de olie zelf te verversen, of kan ik hem beter effe naar de dealer brengen. En wat kost dat dan ongeveer?
Ik zag onder het motorblok een dikke bout zitten, kan ik het blok daarmee leeg laten lopen? En dan gewoon nieuwe olie erin?
 
gokje... zoekfunctie... staat bij techniek.
simpel klusje hoor..

motor warm, bout eruit (olie netjes opvangen en afvoeren... )
oude oliefilter eraf, nieuwe erop (ring iets insmeren met olie voor een goeie afdichting)
Koperen ring van de bout evt vervangen, bout er weer in...
olie bijvullen tot het juiste peil...
garagevloer/gereedschap en jezelf schoonmaken :+
 
olie verversen is één van de meest eenvoudige klusjes. De dikke bout onderaan het motorblijk is vrijwel zeker de aftapbout voor de olie. Je gaat als volgt tewerk:
- laat je motor warmdraaien (dan wordt de olie mooi vloeibaar en komt ze er gemakkelijk uit)
- draai de aftapbout los en laat de olie weglopen
- laat nog een uurtje uitlekken
- als je wil kan je ook de oliefilter vervangen. Dat is een zwart blikje dat meestel vooraan aan de onderkant op je motoblok zit. Deze filter kan je losdraaien met een speciale sleutel te verkrijgen in elke auto/moto handel
- nieuwe filter: eerst de pakking inwrijven met wat verse olie en dan handvast draaien
- nu de aftapbout terug in je blok zetten. Pas goed op, blok is van aluminium. Zorg dus dat je de bout niet te vast draait, want dan draai je de schroefdraad eruit.
- vul olie bij tot het gewenste niveau.

Klaar is kees. Sommigen laten alvorens te starten de olie nog eventjes rondgaan met behulp van de starter maar met afgekoppelde bougies zodat de motor niet aanslaat.
 
Ik heb een zzr600 en zag net dat de olie een beetje erg zwart uitzag.
Is het makkelijk om de olie zelf te verversen, of kan ik hem beter effe naar de dealer brengen. En wat kost dat dan ongeveer?
Ik zag onder het motorblok een dikke bout zitten, kan ik het blok daarmee leeg laten lopen? En dan gewoon nieuwe olie erin?

Olie verversen is prima zelf te doen. Je hebt qua gereedschap alleen een Oliefiltersleutel nodig voor het vervangen van de oliefilter. Verder een afvangbak onder de motor om de olie op te vangen en een moersleutel maat ...

Qua nieuwe onderdelen heb je nodig:
Nieuwe Olie
Nieuwe oliefilter
Nieuw afsluitringetje voor je aftapplug
(=waarschijnlijk de grote moer die je bedoeld).

Stappenplan olie verversen:
1 Motor een minuutje of 5 laten lopen.
Dan wordt de olie warm (NIET HEET!!)en loopt het soepeler uit je blok omdat het vloeibaarder is.
2 Vulopening van oliereservoir verwijderen en daarna de Aftapplug. na een minuut of 4 ook de oliefilter eraf draaien. Gewoon een halfuurtje laten lekken.
3 Vervolgens aftapplug met nieuwe afdichtring vastmaken
4 Nieuwe oliefilter erop schroeven (rubberen ring insmeren met olie)
5 Nieuwe olie erin

en klaar is inferno!

Succes ermee.
 
Een beetje aparte manier om te concluderen dat je nieuwe olie nodig hebt, maar vooruit. Meestal doe je dat om een vast aantal kilometers. Ennuh, dat oliefilter hoef je niet persee te vervangen hoor. Ligt er maar weer net aan hoelang die er al onder zit.

Suc6 ermee, is makkelijk zelf te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan