Zelf onderdelen spuiten (tank ,zijdeksels , spatb)

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Ik zou graag onderdelen willen spuiten.
Wil er even mee experimenteren. Moet ooit een eerste keer zijn he.
Waar moet ik opletten ?
De lak die ik heb is van spies-hecker ,

Het gaat over een metalen tank , plastic zijdekseltjes en een plastic spatbord.
Deze zou ik oranje willen spuiten.
De tank was wat geblutst en die deuken heb ik eruit geplamuurd. Plastic heb ik lichtjes opgeschuurd.
Ik heb spuitplamuur, lak( is reeds verdund ) plasticprimer

Wat is jullie werkwijze en wat is de volgorde die jullie aan houden ?

Hoeveel lagen , wanneer schuren , met hoeveel schuren ?

En hoe maken jullie je pistool en beker zuiver ? Thinner .?
 
Als er prijs op wordt gesteld zal ik morgen ff wat foto's posten van de door mij gebruikte apparatuur...

Lijkt me ook wel 's interressant om te zien wat een prof gebruikt.

Dat zal ik hier ook 's een paar fotootjes neerzetten van een door mij gespoten Thundercat. Gewoon in de garage gespoten met wat goede voorzorgmaatregelen en goede materialen.

Dit om een idee te geven van wat er met zelfkliederen te bereiken is. Niet dat het beter is dan professioneel spuiten maar het komt aardig in de buurt denk ik. (En dat voor 150 euro aan materiaal *O* )
 
Laatst bewerkt:
Een paar van de verfpuiten, Sata HVLP.

full
 
Vraag aan MotorXtra. Ik heb nu twee spuitbekers, een boven- en onderbeker. Beide zijn van eenvoudige kwaliteit. Alleen de bovenbeker heb ik nu nog maar gebruikt. Ondanks het resultaat wat ermee bereikt is zit ik er sterk aan te denken om deze twee weg te doen en er een betere bovenbeker voor terug te halen. Heb je enig idee wat een goede spuitbeker is en wat zo'n grapje kost? Het hoeft geen profi spuit te zijn, als het maar een degelijk ding is.

De huidige spuiten:
full


Edit: Als een beter spuit te duur is ben ik van plan om de huidige te verbouwen. De spuit van de onderbeker is beter. Metalen stelschroeven e.d. Maar heeft een onderbeker. Dus overweeg ik de bovenbeker over te plaatsen naar de ander spuit. En vice versa. Dan houd ik een beter bovenbeker over en een eenvoudigere onderbeker als reserve. Maar als er een interessante nieuwe spuit te vinden is gana deze twee de deur uit.
 
Laatst bewerkt:
Vraag aan MotorXtra. Ik heb nu twee spuitbekers, een boven- en onderbeker. Beide zijn van eenvoudige kwaliteit. Alleen de bovenbeker heb ik nu nog maar gebruikt. Ondanks het resultaat wat ermee bereikt is zit ik er sterk aan te denken om deze twee weg te doen en er een betere bovenbeker voor terug te halen. Heb je enig idee wat een goede spuitbeker is en wat zo'n grapje kost? Het hoeft geen profi spuit te zijn, als het maar een degelijk ding is.

De huidige spuiten:
(Afbeelding)

Edit: Als een beter spuit te duur is ben ik van plan om de huidige te verbouwen. De spuit van de onderbeker is beter. Metalen stelschroeven e.d. Maar heeft een onderbeker. Dus overweeg ik de bovenbeker over te plaatsen naar de ander spuit. En vice versa. Dan houd ik een beter bovenbeker over en een eenvoudigere onderbeker als reserve. Maar als er een interessante nieuwe spuit te vinden is gana deze twee de deur uit.

Bij mijn weten is er niets te vinden tussen de spuiten op de foto en een achte professionele spuit.
Een Sata of Devillbiss kost volgens mij rond de 350 Euro.
Je hebt dan een heuse HVLP spuit welke een heel hoog rendement heeft en dus erg weinig nevel produceert. Dit merk je in je materiaal verbruik en in de mist die aanmerkelijk minder wordt.
 
Spuiten doe ik vooral op kleine schaal. Dus rendement zal niet acht significant zijn. Maar de huidige spuitbeker heeft kunststoffen stelschroeven. En daar ben ik niet kapot van. Vooral met het reinigen door chemicalien. Dus liever metalen stelschroeven. De huidige lekt ook wat lucht. En er blijft soms een druppen aan de neus hangen. En dan hoef ik je het resultaat niet te vertellen denk ik. Dus het werkt wel. Maar ideaal is anders. Dus een profi spuit is al gauw te duur voor de hoeveelheid ik het gebruik. Maar een iets betere is geen overbodige luxe... Mocht je ooit een betaalbare spuit weten die beter is dan gamma kwaliteit hoor ik het graag. Maar in ieder geval bednakt voor de info.
 
ziet er inderdaad professioneel uit.
Ik neem aan dat je als je voor je beroep dag in dag uit spuit je een serieuze cabine moet hebben. Maar ik ga het ook niet elke dag doen. Ik heb een mooi plaatsje waar ik proper en zonder stof kan spuiten.
Ik heb een spuitpistool met onderbeker en een goede compressor die constant 2,5 bar draait. In deze ruimte heb ik een autoventilator gehangen die al heel veel van de nevel wegneemt. Ook heb ik een verwarmingselement gehangen om de boel een beetje op te warmen. Stofmasker met filter heb ik ook dus moet ik me niet teveel zorgen maken.
Mijn vraag is alleen tot hoeveel graden moet het zijn om goed te spuiten en met wat schuur je het best de spuitplamuur ?
 
Spuiten doe ik vooral op kleine schaal. Dus rendement zal niet acht significant zijn. Maar de huidige spuitbeker heeft kunststoffen stelschroeven. En daar ben ik niet kapot van. Vooral met het reinigen door chemicalien. Dus liever metalen stelschroeven. De huidige lekt ook wat lucht. En er blijft soms een druppen aan de neus hangen. En dan hoef ik je het resultaat niet te vertellen denk ik. Dus het werkt wel. Maar ideaal is anders. Dus een profi spuit is al gauw te duur voor de hoeveelheid ik het gebruik. Maar een iets betere is geen overbodige luxe... Mocht je ooit een betaalbare spuit weten die beter is dan gamma kwaliteit hoor ik het graag. Maar in ieder geval bednakt voor de info.


Misschien is dit wat voor je: Een decoratiespuit van het merk GAV, kleiner dan een normale bovenbekerspuit, maar duidelijk groter dan b.v. een airbrush. Heel geschikt voor het wat kleinere werk.

full



http://www.gav.it/p_pr_01.asp?ID_Cat=990
 
Laatst bewerkt:
ziet er inderdaad professioneel uit.
Ik neem aan dat je als je voor je beroep dag in dag uit spuit je een serieuze cabine moet hebben. Maar ik ga het ook niet elke dag doen. Ik heb een mooi plaatsje waar ik proper en zonder stof kan spuiten.
Ik heb een spuitpistool met onderbeker en een goede compressor die constant 2,5 bar draait. In deze ruimte heb ik een autoventilator gehangen die al heel veel van de nevel wegneemt. Ook heb ik een verwarmingselement gehangen om de boel een beetje op te warmen. Stofmasker met filter heb ik ook dus moet ik me niet teveel zorgen maken.
Mijn vraag is alleen tot hoeveel graden moet het zijn om goed te spuiten en met wat schuur je het best de spuitplamuur ?

Ik schuur alles voor de grondverf met P240, dan twee vloeiende lagen grondverf.
Na uitharding schuren met P400 en dan goed reinigen met siliconen verwijderaar en een alcohol achtige vloeistof.
Dan spuiten en opnieuw uitharden.
Alles schuurgangen is met droog schuurpapier en de temepratuur in mijn spuitcabine is rond de 20 graden voor het spuiten en 60 graden om te drogen.
Maar, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die menen dat het anders moet....
 
Ik schuur alles voor de grondverf met P240, dan twee vloeiende lagen grondverf.
Na uitharding schuren met P400 en dan goed reinigen met siliconen verwijderaar en een alcohol achtige vloeistof.
Dan spuiten en opnieuw uitharden.
Alles schuurgangen is met droog schuurpapier en de temepratuur in mijn spuitcabine is rond de 20 graden voor het spuiten en 60 graden om te drogen.
Maar, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die menen dat het anders moet....


Zal me er ook ff lekker eigenwijs mee bemoeien :P
In grote lijn volg ik dezelfde weg die je aangeeft. Ik ga idd ook niet veel verder dan P400 droog, behalve het tussentijds opschuren van de blanke lak wil ik nog wel es fijner doen, dit hoeft evenwel niet, een bevriende spuiter ging ook nooit verder dan 400 droog. Toch nog een kleine tip voor het spuiten van de kleinere delen (alles van een motorfiets dus :P ); houd een verfstripper/fohn bij de hand als je gewoon in de schuur spuit. Als je ff fout zit door de inconsequente spuitkegel van je spuitbus of goedkope spuitbeker en je vermoed dat de lak ergens gaat lopen, knal dan gauw ff de warme lucht van de verfstripper erop. Zorg er wel voor dat je een SCHONE verfstripper gebruikt, anders blaas je een partij stof in je natte lak. Dewarmte kan je soms helpen een loper te voorkomen. Persoonlijk gebruik ik de verfstripper alstijd om tussen de lagen in het voorwerp en dus ook de nieuwe lak lekker warm te stoken en zo de droogtijd te bekorten. Lak kan een behoorlijke hitte verdragen, meer dan je , wees dus niet al te bang dat je de lak eraf brand, dit gebeurt je echt niet met autolak. Zorg wel voor een goed geventileerde ruimte /afzuiging, dit vanwege de roodgloeiende warmtebron van een verfstripper.
Pas gespoten delen hang/leg ik altijd voor een klein elektrisch kacheltje (plastic badkamerkacheltje van 1000/2000 watt) te drogen. Dit is deels omdat ik nu eenmaal geen moffelcabine heb en deels omdat dit "curen" (tussentijds verwarmen) wat veel gebruikt wordt in de airbrushwereld, je erg veel tijd bespaart als je meerdere lagen moet zetten.

Kortom, als je echt kwaliteit wil, moet je het laten doen bij iemand als Motorextra, ben je evenwel geintereseert en wil je hetzelf eens proberen, gewoon omdat je het leuk vind en er vantevoren al vanuitgaat dat de kwaliteit minder zal zijn, ga dan rustig je gang in een schuurtje of buiten in de schaduw.
 
Kortom, als je echt kwaliteit wil, moet je het laten doen bij iemand als Motorextra, ben je evenwel geintereseert en wil je hetzelf eens proberen, gewoon omdat je het leuk vind en er vantevoren al vanuitgaat dat de kwaliteit minder zal zijn, ga dan rustig je gang in een schuurtje of buiten in de schaduw.

Het is MotorXtra en geen MotoreXtra :X
 
klopt, maar zie het als een grote airbrush, onder dat genre wordt hij ook door de fabrikant geplaatst. De gemiddelde airbrush kent geen vlakstraalinrichting.
En voor de grotere onderdelen, pak ik toch mijn normale grote spuitpistool,
overigens geilen heel veel mensen op allemaal knopjes en instelmogelijkheden die ze helemaal niet gebruiken, of als ze hem wel gebruiken, doen ze het verkeerd. Als ik maar kan kiezen voor rond of vlakstraal vind ik het ruim voldoende, bij een dergelijk klein apparaat.
 
Even een vraagje. Je ziet weleens dat ze van die prachtige poser vlammen op hotrods spuiten. Daarna doen ze lijntjes om die vlammen trekken met een penceeltje. Ik vroeg me af of dit kan met modelbouwverf (in die kleine potjes)?
Als je hier blanke lak overheen spuit maakt dat toch niet uit?
 
Even een vraagje. Je ziet weleens dat ze van die prachtige poser vlammen op hotrods spuiten. Daarna doen ze lijntjes om die vlammen trekken met een penceeltje. Ik vroeg me af of dit kan met modelbouwverf (in die kleine potjes)?
Als je hier blanke lak overheen spuit maakt dat toch niet uit?

Van belang is dat je de juiste verf gebruikt, anders gaat het opbranden en da's heel wat anders dan vlammen -O-
 
vraag altijd bij de leverancier of bepaalde laksoorten elkaar niet bijten, want je zal niet de eerste zijn die merkt, dat bepaalde laksoorten elkaar niet verdragen. De nieuwe laag die je dan opspuit of de blanke laklaag reageert dan met de onderliggende laag en alles kan er dan uitzien als een verschrompelde hoop ellende
 
Terug
Bovenaan Onderaan