Zelf onderhoud slechter dan dealeronderhoud?

macferdi

Die hard MF'er
7 feb 2011
671
0
In het het topic:
Nieuw of tweedehands?????
Werd een uitspraak gedaan dat zelf onderhoud doen per definitie slechter is als dat de dealer het onderhoud zou doen.

Is het zelf onderhouden van je motor slechter voor je motor/restwaarde etc, etc dan het onderhoud door een dealer uit te laten voeren?
 
Laatst bewerkt:
Ik dagt datter iemand waarleik was neergedaalt met een brandende bramenstruik ofzow, maar ok Pol dus :)

@ rvh, dat d8 ik dus ook al.

4420032+_e09cd70909cd919be9f53602b241ae91.jpg
 
Laatst bewerkt:
@RVH.... sorry...verkeerd gelinkt...ff aanpassen

Pas dan gewoon even de hele OpeningsPost aan als je zou willen, liefst zonder geenstyl taalgebruik ;)
Als ik een suggestie mag doen :

In het het topic:
Nieuw of tweedehands?????
Werd een uitspraak gedaan dat zelf onderhoud doen per definitie slechter is als dat de dealer het onderhoud zou doen.

Volgens een van de reaguurders zou dit een leuke stelling zijn voor een topic.
Bij deze:


Is het zelf onderhouden van je motor slechter voor de restwaarde dan het onderhoud door een dealer uit te laten voeren?

Er even vanuitgaand dat er geen fatsoenlijke reacties te verwachten zijn of het zelf onderhouden slechter is dan... daar zijn al een paar topics over.

De post die je bedoelde was : Redline Rider in "Nieuw of tweedehands?????"

Succes, anders :

2419359-2458054072-32794.jpg
 
Laatst bewerkt:
In het het topic:
"Nieuw of tweedehands?????"
Werd een uitspraak gedaan dat zelf onderhoud doen per definitie slechter is als dat de dealer het onderhoud zou doen.

Volgens een van de reaguurders zou dit een leuke stelling zijn voor een topic.
Bij deze:

Is het zelf onderhouden van je motor slechter voor je motor/restwaarde etc, etc dan het onderhoud door een dealer uit te laten voeren?
Is doe het zelf onderhoud slechter dan dealeronderhoud?

Ik weet het niet. Ik doe zelf het onderhoud omdat ik er extra aandacht aan wil besteden. Als ik roest op een achterbrug zie, maak ik de hele achterbrug schoon en ik zet hem opnieuw in de verf voordat ik hem weer monteer. Een vastgelopen remklauw gaat bij mij de ultrasoon in en daarna krijgt hij nieuwe verf, nieuw vet en verse rubbers. Een bout die wat roestig wordt, wordt direct vervangen.

Toch, ik sleutel ook aan mijn auto's en dat doe ik in de professionele werkplaats van een vriend van mij. Een automonteur met dertig jaar ervaring en de nodige relevante papieren.
Wat opvalt is dat hij dingen veel handiger en sneller doet dan ik. Even een distributiesnaar vervangen kost mij een flinke dag werk, hij doet het in een paar uur - als ik de neiging kan onderdrukken om alle deksels goed schoon te maken en alle schroefdraad schoon te spuiten en in te vetten. En die ervaring zorgt dat hij precies weet waar hij mee bezig is en ik moet over iedere stap nadenken.
Maar is het nodig om al die dekseltjes te poetsen? In die vier ton die mijn voertuig rijdt, maak ik drie keer het distributiedekseltje schoon, hij nooit. De klant vindt dat ook niet leuk als hij drie dagen met een grote beurt bezig is en een rekening in elkaar fietst die tien keer zo hoog is als die van de concurrent. Maar ik denk dat mijn onderhoud gemiddeld genomen gelijkwaardig of beter is.
Met de opmerking dat ik er wel rekening mee hou dat sommige werkzaamheden speciaal gereedschap nodig hebben. Bandjes, maar ook de nintendo die het motortje bestuurt.

Toch, er is een groep doehetzelvers die doehetzelft omdat het zo goeiekoop is. De mensen die weten dat Aldi olie eigenlijk niet geschikt is voor hun machine maar het er toch inflikkert. De mensen die net als klein duimpje een spoor achterlaten, maar dan wel een benzine-lucht-spoor. De mensen die het voertuig snel verpatsen als er kwaaltjes aan komen.

Voor de technisch niet onderlegde koper van een motor staan er grofweg twee soorten motoren te koop. De dealer onderhouden beestjes waarvan je denkt dat er alleen gekwalificeerde monteurs aan hebben gesleuteld. En de beestjes die door doehetzelvers onderhouden zijn waarvan je niet weet of je van een extreme poetser of een extreme vrek koopt.

Ik zou zelf dus minder geld uitgeven aan een doehetzelver-fiets. Gewoon een stukje meer risico voor een kleinere uitgave.

Risico versus geld, zoals het zo vaak het geval is.
 
Pas dan gewoon even de hele OpeningsPost aan als je zou willen, liefst zonder geenstyl taalgebruik ;)
Als ik een suggestie mag doen :Er even vanuitgaand dat er geen fatsoenlijke reacties te verwachten zijn of het zelf onderhouden slechter is dan... daar zijn al een paar topics over.

De post die je bedoelde was : Nieuw of tweedehands?????

Succes, anders :

[afbeelding]

geregeld...
 
Over het algemeen is het antwoord ja. Dealeronderhoud wordt beter gedaan dan eigen onderhoud.

Beide kanten hebben uiteraard ook hun uitzonderingen. Zo zijn er motorzaken waar prutsers werken en zijn er ook mensen die hun eigen onderhoud perfect doen, en er daarbij ook nog wat extra aandacht aan kunnen schenken omdat hun eigen uren niet betaald hoeven te worden (verhaal van sav).
 
Ik doe al het onderhoud waarvan ik weet dat ik het zelf kan. Dat wil zeggen, luchtfilter, olie bougies, ketting/tandwielen dat werk.

Dealers vragen hier schrikbarende bedragen voor, echter als de dealer het doet wordt er nog niet gepoetst op plekken die anders niet bereikbaar zijn. Als ik alles los heb dan maak ik ieder hoekje en gaatje schoon.

Het onderhoud bij de dealer gebeurt dan dus niet beter. Waar ik wel achter ben gekomen is dat dealers bij 20k al de kleppen willen stellen / controleren. Toen ik mijn service manual erbij pakte stond daar omschreven dat dit pas bij de 40k hoefte te gebeuren. Het beurtje wat bij de dealer al snel 400 euro koste kon ik zelf uitvoeren voor 150 euro :')
 
Laatst bewerkt:
Ik doe al het onderhoud waarvan ik weet dat ik het zelf kan. Dat wil zeggen, luchtfilter, olie bougies, ketting/tandwielen dat werk.

Dealers vragen hier schrikbarende bedragen voor, echter als de dealer het doet wordt er nog niet gepoetst op plekken die anders niet bereikbaar zijn. Als ik alles los heb dan maak ik ieder hoekje en gaatje schoon.

Het onderhoud bij de dealer gebeurt dan dus niet beter.
Tenzij je opdracht geeft voor het schoonmaken.
 
Ik doe al het onderhoud waarvan ik weet dat ik het zelf kan. Dat wil zeggen, luchtfilter, olie bougies, ketting/tandwielen dat werk.

Dealers vragen hier kapitalen voor echter als de dealer het doet wordt er nog niet gepoetst op plekken die anders niet bereikbaar zijn. Als ik alles los heb dan maak ik ieder hoekje en gaatje schoon.

Het onderhoud bij de dealer gebeurt dan dus niet beter.

Dat het eindresultaat schoner is wil niet per definitie zeggen dat het werk kwalitatief beter is gedaan...
 
Dat het eindresultaat schoner is wil niet per definitie zeggen dat het werk kwalitatief beter is gedaan...

Als ik een geoxideerd of beschadigd schroefje heb vervang ik die :X. Dat doet de dealer niet. Verder draai ik alles op moment aan. Mag je mij vertellen wat er kwalitatief beter zou kunnen bij een kleine beurt.

Tenzij je opdracht geeft voor het schoonmaken.


Als je dat doet mag je voor een kleine beurt een 3 cijferig bedrag betalen :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan