Zelf onderhoud slechter dan dealeronderhoud?

macferdi

Die hard MF'er
7 feb 2011
671
0
In het het topic:
Nieuw of tweedehands?????
Werd een uitspraak gedaan dat zelf onderhoud doen per definitie slechter is als dat de dealer het onderhoud zou doen.

Is het zelf onderhouden van je motor slechter voor je motor/restwaarde etc, etc dan het onderhoud door een dealer uit te laten voeren?
 
Laatst bewerkt:
Om te reageren op het start topic Das persoonlijk denk ik.

Ik vervang me olie om de 4000 km tjah of het nuttig is geen idee ,altijd volsynteet .
Dealers doen meestal half en vaak nog een onbekend merk ook. ( ik zeg niet dat dat slecht is ) maar wil zelf alleen het beste gemoeds- rust noem ik dat maar
En het is onzin, ook dat nog.
Je doet een uitspraak over dingen waar je niet precies weet hoe het zit.
een dealer of motorzaak zal er doorgaans in doen wat er in hoort. Als dat half-synth moet zijn, gaat dat er in. Dat jij het zelf fout doet, heeft er niks mee te maken.
Daarnaast weet jij echt niet welke olie men gebruikt. Echt, je weet het niet :)
Van wat ik weet uit mijn ervaringen met motorzaken in en om Tilburg, wordt er op één na, merk-olie gebruikt. Castrol, Motul, Bel-Ray en Motorex. Die categorie. Van één weet ik dat daar een onbekender merk wordt gebruikt, met accorderende prijs overigens.

Prima dat je ergens iets van vindt hoor, maar doe niet net alsof je van anderen weet hoe het zit. Laat staan dat je het als voldongen feit zomaar kan presenteren :)
ik doe alles netjes elk jaar zelf, en als ik het niet weet of het gedaan is ververs/vervang ik de boel preventief.
Ook is het net als velen hier mijn hobby en passie !
Bedoel je netjes qua schema, of netjes qua werkzaamheden. Want je kunt het wel zeggen, maar wie garandeert dat het ook zo is :?
Alle keuringen zijn ook altijd toegestaan als ik me motor verkoop ze gaan toch niks vinden :)
ik wil alles in topstaat hebben het is tenslotte je eigen veiligheid en behoud van je fiets .
Behalve dan die dingen die je vergeten bent, over het hoofd hebt gezien, waarvan je niet weet dat je er iets aan moest doen, etc.
Ik denk dat er wel wat te vinden is hoor :Y Net als eigenlijk bij elke motor wel wat te vinden is :)
Ook zo als sommige zeggen en uit eigen ervaring heb ik bij vrienden vaak dingen gezien die niet goed gedaan waren bij dealers zo als afleveren met losse remklauw/ versleten koppeling / banden nog 5 % profiel speling op lagers , vast zittende remmen.

ik doe het fijn zelf en dat gaat al een motor of 10 goed dus
Kan dan ook alles vertellen wat en wanneer er aan gedaan is als ik de fiets verkoop.

Dat zegt meer dan een lullig stempeltje in mijn ogen.

Gr
Is zie dergelijke dingen bij mensen die zeggen dat ze hun motor zelf 100% in orde houden :)

Alles is relatief ;)

edit:
Maar liever goed onderhoud, dan een discussie over wie en waar.
Een motorfiets hoort gewoon in orde te zijn. Veiligheid en onbezorgde beleving.

Er zijn zat mensen die onderhoud goed zelf kunnen. Ook zat bedrijven die dat kunnen. Er zijn ook zat thuis-prutsers. En helaas ook zat bedrijven waar het niet goed gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En het is onzin, ook dat nog.
Je doet een uitspraak over dingen waar je niet precies weet hoe het zit.
een dealer of motorzaak zal er doorgaans in doen wat er in hoort. Als dat half-synth moet zijn, gaat dat er in. Dat jij het zelf fout doet, heeft er niks mee te maken.
Daarnaast weet jij echt niet welke olie men gebruikt. Echt, je weet het niet :)
Van wat ik weet uit mijn ervaringen met motorzaken in en om Tilburg, wordt er op één na, merk-olie gebruikt. Castrol, Motul, Bel-Ray en Motorex. Die categorie. Van één weet ik dat daar een onbekender merk wordt gebruikt, met accorderende prijs overigens.

Prima dat je ergens iets van vindt hoor, maar doe niet net alsof je van anderen weet hoe het zit. Laat staan dat je het als voldongen feit zomaar kan presenteren :)Bedoel je netjes qua schema, of netjes qua werkzaamheden. Want je kunt het wel zeggen, maar wie garandeert dat het ook zo is :?Behalve dan die dingen die je vergeten bent, over het hoofd hebt gezien, waarvan je niet weet dat je er iets aan moest doen, etc.
Ik denk dat er wel wat te vinden is hoor :Y Net als eigenlijk bij elke motor wel wat te vinden is :)Is zie dergelijke dingen bij mensen die zeggen dat ze hun motor zelf 100% in orde houden :)

Alles is relatief ;)

edit:
Maar liever goed onderhoud, dan een discussie over wie en waar.
Een motorfiets hoort gewoon in orde te zijn. Veiligheid en onbezorgde beleving.

Er zijn zat mensen die onderhoud goed zelf kunnen. Ook zat bedrijven die dat kunnen. Er zijn ook zat thuis-prutsers. En helaas ook zat bedrijven waar het niet goed gaat.
jonge, Dakar is bezig.
 
Om te reageren op het start topic Das persoonlijk denk ik.

Ik vervang me olie om de 4000 km tjah of het nuttig is geen idee ,altijd volsynteet .
Dealers doen meestal half en vaak nog een onbekend merk ook. ( ik zeg niet dat dat slecht is ) maar wil zelf alleen het beste gemoeds- rust noem ik dat maar

ik doe alles netjes elk jaar zelf, en als ik het niet weet of het gedaan is ververs/vervang ik de boel preventief.
Ook is het net als velen hier mijn hobby en passie !

Alle keuringen zijn ook altijd toegestaan als ik me motor verkoop ze gaan toch niks vinden :)
ik wil alles in topstaat hebben het is tenslotte je eigen veiligheid en behoud van je fiets .

Ook zo als sommige zeggen en uit eigen ervaring heb ik bij vrienden vaak dingen gezien die niet goed gedaan waren bij dealers zo als afleveren met losse remklauw/ versleten koppeling / banden nog 5 % profiel speling op lagers , vast zittende remmen.

ik doe het fijn zelf en dat gaat al een motor of 10 goed dus
Kan dan ook alles vertellen wat en wanneer er aan gedaan is als ik de fiets verkoop.

Dat zegt meer dan een lullig stempeltje in mijn ogen.

Gr

En waarom denk je dat dat beter is....
Olie gebruiken die voorgeschreven is, niet anders....
olie kan ook TE GOED zijn voor een blok waardoor er b.v. minder "film"achter blijft dan gewenst
 
LEES DIT ROOD "ZEG GAAT HET HIER NOG ONTOPIC OFWAH ?" NU NIET MEER

en niet onverdienstelijk :
zeepkist_leuk.jpg
 
ik kijk het niet op tv
Net zoals Netflix soms ook beter is dan kabel tv, om maar eens een analogie op het topic te gebruiken.

Ik vind het zelf prima om een maandelijks bedrag te betalen, en dan sonder reclame te kunnen kijken wanneer ik wil. Pauze wanneer ik wil. Aanbod mag groter.

Terug naar dit topic dan:
Wat mensen zelf aan een motor doen, is in principe ok. Liever iemand die tijd en aandacht aan de motor besteed, dan te weinig.
Er in verdiepen, interesse tonen en leren is nog beter.
weten wat NIET te doen, wanneer te stoppen, dat is het belangrijkste.

En dat geldt ook voor een motorzaak.
 
Ik doe geen onderhoud zelf omdat:
- de dealer dat beter kan;
- de dealer goedkoper is (in die tijd kan ik werk doen dat ik leuk vindt en meer oplevert dan wat ik aan de dealer uitgeef);
- de dealer aansprakelijk is c.q. garantie geeft op onderhoud;
- de restwaarde van mijn motor er positief door wordt beïnvloed.
 
En het is onzin, ook dat nog.
Je doet een uitspraak over dingen waar je niet precies weet hoe het zit.
een dealer of motorzaak zal er doorgaans in doen wat er in hoort. Als dat half-synth moet zijn, gaat dat er in. Dat jij het zelf fout doet, heeft er niks mee te maken.
Daarnaast weet jij echt niet welke olie men gebruikt. Echt, je weet het niet :)
Van wat ik weet uit mijn ervaringen met motorzaken in en om Tilburg, wordt er op één na, merk-olie gebruikt. Castrol, Motul, Bel-Ray en Motorex. Die categorie. Van één weet ik dat daar een onbekender merk wordt gebruikt, met accorderende prijs overigens.

Prima dat je ergens iets van vindt hoor, maar doe niet net alsof je van anderen weet hoe het zit. Laat staan dat je het als voldongen feit zomaar kan presenteren :)Bedoel je netjes qua schema, of netjes qua werkzaamheden. Want je kunt het wel zeggen, maar wie garandeert dat het ook zo is :?Behalve dan die dingen die je vergeten bent, over het hoofd hebt gezien, waarvan je niet weet dat je er iets aan moest doen, etc.
Ik denk dat er wel wat te vinden is hoor :Y Net als eigenlijk bij elke motor wel wat te vinden is :)Is zie dergelijke dingen bij mensen die zeggen dat ze hun motor zelf 100% in orde houden :)

Alles is relatief ;)

edit:
Maar liever goed onderhoud, dan een discussie over wie en waar.
Een motorfiets hoort gewoon in orde te zijn. Veiligheid en onbezorgde beleving.

Er zijn zat mensen die onderhoud goed zelf kunnen. Ook zat bedrijven die dat kunnen. Er zijn ook zat thuis-prutsers. En helaas ook zat bedrijven waar het niet goed gaat.

beiden uiteraard huur er speciaal een garage voor en koop het nodige gereedschap

en wie garandeert dat de dealer alles doet ? zo kan je door blijven gaan ;)

ik heb slechte ervaring met de dealer waar ik zat vandaar ( die gebruikte overgens b merk olie )
ook de auto garage waar ik mijn auto gekocht had toen lulde maar wat aan bleek niks gedaan te zijn kwa beurtje.
ik laat nu alleen nog me banden doen bij een 1 mans zaakje waar ik een er naast sta als het gebeurd. want zelfs dat kan fout gaan lood dat los laat als je in duitsland bent B| tot 2x toe .

maar ik nodig je uit om iets aan mijn fietsen te vinden hoor
durf er wel een wedje om te leggen *D
 
Laatst bewerkt:
doe alles zelf. Heb teveel ellende met auto dealers mee gemaakt dat ik mijn motor niet eens durf te brengen. Heb ook 5 jaar als bijbaan bij een auto garage gewerkt (merk dealer).....man man man wat je daar af en toe zag. Van die gruwelijk 8-5 mentaliteit. Om 5 uur of voor de pauze lieten ze allemaal het gereedschap vallen en na een half uur hadden ze geen idee meer waar ze mee bezig waren. Van 2x olievullen, verdraaide distibutie riemen, bouten dubbel aanhalen, radiators lek prikken, tot het eruit rijden van automatische garage deuren omdat de remmen nog niet op druk waren....kan er een middag over vol lullen.
Ik doe het dus niet om het geld, puur voor mijn eigen veiligheid. Vind het al erg genoeg dat ik mijn lease auto door 3en moet laten onderhouden.

Lijkt ook wel of echt monteurs met liefde voor het vak bijna niet meer bestaan. Ik ga iig niet proberen een dealer te vinden waar ze nog wel lopen.
 
Lijkt ook wel of echt monteurs met liefde voor het vak bijna niet meer bestaan. Ik ga iig niet proberen een dealer te vinden waar ze nog wel lopen.

die lijken dan ook bijna niet aanwezig te zijn bij de gemiddelde dealer, daarvoor zul je naar een "specialist" of allround moeten.
waarmee ik niet wil zeggen dat het werk wat daar gedaan word altijd beter is, wel dat daar over het algemeen meer liefde voor het vak te vinden is en er nog een heuze klantenbinding is :Y

met specialist bedoel ik mensen welke 1 merk boven al het andere verkiezen en hiervoor ook vele apparatuur en gereedschappen hebben zonder daar officieel dealer van te zijn. zo zijn er BMW (auto)garage's welke geen dealer zijn maar wel de dure computer hebben staan die in verbinding staat met de fabriek (voor updates enz.)

ik ken zat mensen voor wie die opmerking geld, die zouden namelijk meer slopen dan onderhouden. en dan is naar de dealer brengen toch echt beter voor de rest waarde :P
 
Laatst bewerkt:
die lijken dan ook bijna niet aanwezig te zijn bij de gemiddelde dealer, daarvoor zul je naar een "specialist" of allround moeten.
waarmee ik niet wil zeggen dat het werk wat daar gedaan word altijd beter is, wel dat daar over het algemeen meer liefde voor het vak te vinden is en er nog een heuze klantenbinding is :Y

met specialist bedoel ik mensen welke 1 merk boven al het andere verkiezen en hiervoor ook vele apparatuur en gereedschappen hebben zonder daar officieel dealer van te zijn. zo zijn er BMW (auto)garage's welke geen dealer zijn maar wel de dure computer hebben staan die in verbinding staat met de fabriek (voor updates enz.)ik ken zat mensen voor wie die opmerking geld, die zouden namelijk meer slopen dan onderhouden. en dan is naar de dealer brengen toch echt beter voor de rest waarde :P

Uiteraard, maar het staat er alsof het een voldongen feit is.
 
Een goede monteur bewijst zijn kunnen pas als er een pittige diagnose gesteld moet worden, of als er een onbekend probleem opgelost moet worden. In mijn beleving zijn het dan weer die echt goede monteurs, die vaker in een kleiner (eigen) bedrijf eindigen dan bij een merk dealer.

Denken dat je als hobbyist alles door hebt omdat je zelf je olie beurtje en je remblokken doet? Hoogmoed komt voor de val....(met of zonder momentsleutel). Het is makkelijk om "dealer kwaliteit" onderhoud te leveren zo lang er niks bijzonders gebeuren moet.
 
Een goede monteur bewijst zijn kunnen pas als er een pittige diagnose gesteld moet worden, of als er een onbekend probleem opgelost moet worden. In mijn beleving zijn het dan weer die echt goede monteurs, die vaker in een kleiner (eigen) bedrijf eindigen dan bij een merk dealer.

Denken dat je als hobbyist alles door hebt omdat je zelf je olie beurtje en je remblokken doet? Hoogmoed komt voor de val....(met of zonder momentsleutel). Het is makkelijk om "dealer kwaliteit" onderhoud te leveren zo lang er niks bijzonders gebeuren moet.

Tot dusver is men niet zo tevreden over dealeronderhoud lijkt het. Dus waar zie jij de kwaliteit dan ?
 
Afgebroken inbus-geleideas in remklauw voor

gewoon een heel recent voorbeeld en ik zou daar uren mee door kunnen gaan.

imho is 50 % van de pro's een prakker en 95 % van de zelfsleutelaars


Dit zijn inderdaad van die typische klusjes die voor een pro dagelijks werk zijn en dus veel minder snel de boel vernaggelen dan een zelfsleutelaar, die meteen met de handen in het haar zit als er iets is vastgeroest met alle gevolgen van dien.
 
Een goede monteur bewijst zijn kunnen pas als er een pittige diagnose gesteld moet worden, of als er een onbekend probleem opgelost moet worden. In mijn beleving zijn het dan weer die echt goede monteurs, die vaker in een kleiner (eigen) bedrijf eindigen dan bij een merk dealer.

Denken dat je als hobbyist alles door hebt omdat je zelf je olie beurtje en je remblokken doet? Hoogmoed komt voor de val....(met of zonder momentsleutel). Het is makkelijk om "dealer kwaliteit" onderhoud te leveren zo lang er niks bijzonders gebeuren moet.

:^

:^

Ik kwam ook altijd bij een garage, eenmansbedrijfje, die zich toegelegd had op 1 merk.
Dealer zat daar vlakbij.
Met enige regelmaat ging er via de achterdeur van de dealer een auto naar hem toe als ze er zelf niet uitkwamen |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan