Zelf onderhoud slechter dan dealeronderhoud?

macferdi

Die hard MF'er
7 feb 2011
671
0
In het het topic:
Nieuw of tweedehands?????
Werd een uitspraak gedaan dat zelf onderhoud doen per definitie slechter is als dat de dealer het onderhoud zou doen.

Is het zelf onderhouden van je motor slechter voor je motor/restwaarde etc, etc dan het onderhoud door een dealer uit te laten voeren?
 
Laatst bewerkt:

He getver dan vind ik het wel zo netjes weer een normaal antwoord te geven.

Per definitie is bijna nooit van toepassing op een vraag die afhangt van zoveel verschillende factoren waaronder de opvatting van mensen en hun beeld van wat kwaliteit is en goed onderhoud al dan niet gekoppeld aan hun gevoel of iets (on)terecht waar voor hun geld is.

wut

zoveel mensen zoveel wensen.

Overigens was de post van Redline racer een reactie op kiril en daar zoouuuuuuu net een vleugje sarcasme in gezeten kunnen hebben, gokje hoor ;)

Redline Rider in "Nieuw of tweedehands?????"

De restwaarde van veel motoren word bepaald door wat het is en niet hoe die is.
Dit vind ik zelf vaak onterecht maar gebeurt veel.
Een populair model verkoopt sneller dan een niet populair model die misschien wel veel beter onderhouden kan zijn.

Kan wel allerlei voorbeelden gaan geven maar die zijn al geweest en komen vast nog wel ;)

Ik blijf erbij dat de vraagstelling niet juist is en doordat deze op meerdere manieren uit te leggen is zullen de daaropvolgende antwoorden en meningen niet bepaald opheldering geven.

Als dat niet de bedoeling was heb ik overgens niks gezegd :)

bloemetje%5B1%5D.gif


Een bloemetje ;)
 
Als ik een geoxideerd of beschadigd schroefje heb vervang ik die
ik hoop door een origineel boutje, maar meestal zie ik het gebruik van net de verkeerde boutjes. Verder vraag ik me af hoe je bij zo'n perfect onderhouden motorfiets aan beschadigde boutjes komt.
Als je dat doet mag je voor een kleine beurt een 3 cijferig bedrag betalen :')
we hebben het over kwaliteit, niet over prijs.
 
Tenzij je opdracht geeft voor het schoonmaken.
does nie.
Dat het eindresultaat schoner is wil niet per definitie zeggen dat het werk kwalitatief beter is gedaan...

Hebben we dat per definitie weer ;)

Er zullen genoeg mensen zijn die door al dat gepoets tussendoor dingen vergeten... :$ .....

Het staat los van de kwaliteit van het werk, wat Rambabbel wAARSchijnlijk bedoelt ;)
dus slaat ook niet op jou(w) redline.(lijkt mij, maar ik hoor het wel ;) )

Als jandeprutsor zijn voortandwiel bekijkt, ziet dat er nog tanden opzitten en dit voldoende is... poest zijn afdekkappie en zet deze weer terug.
En legt het nieuwe voortandwiel terug in het bakje, het achtertandwiel en ketting zijn wel vervangen, maar die lastige moet aan de voorkant gaat alleen los met een luchtsleutel die hij moet lenen, dus dat komt de volgende keer wel ;)
En jan werkt bij een dealer.van koffiezetapparaten, maar toch.
 
Laatst bewerkt:
ik hoop door een origineel boutje, maar meestal zie ik het gebruik van net de verkeerde boutjes. Verder vraag ik me af hoe je bij zo'n perfect onderhouden motorfiets aan beschadigde boutjes komt.we hebben het over kwaliteit, niet over prijs.

Je komt zelfs af op de afbeelding of niet ? ;)

Door alle steenslag van de grindbakken misschien ? ;)

Overigens zijn originele bouten inderdaad niet eens zo verkeerd hoor, zelf remschijfbouten vervangen voor oem, enige alternatief wat ik kon vinden was probolt (e.d) , was een stuk duurder.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger reed ik op oudere motoren en deed ik alles zelf, naar mijn overtuiging beter en sneller dan een monteur. Tegenwoordig koop ik steeds een nieuwe motor en ruil ik de oude in bij dezelfde dealer waar het onderhoud ook gedaan is. De onderhandelingen over de inruilprijs duren zodoende ook nooit lang. Het is ook een afweging van tijd en geld natuurlijk.
 
Ik doe al het onderhoud waarvan ik weet dat ik het zelf kan. Dat wil zeggen, luchtfilter, olie bougies, ketting/tandwielen dat werk.

Dealers vragen hier schrikbarende bedragen voor, echter als de dealer het doet wordt er nog niet gepoetst op plekken die anders niet bereikbaar zijn. Als ik alles los heb dan maak ik ieder hoekje en gaatje schoon.

Het onderhoud bij de dealer gebeurt dan dus niet beter. Waar ik wel achter ben gekomen is dat dealers bij 20k al de kleppen willen stellen / controleren. Toen ik mijn service manual erbij pakte stond daar omschreven dat dit pas bij de 40k hoefte te gebeuren. Het beurtje wat bij de dealer al snel 400 euro koste kon ik zelf uitvoeren voor 150 euro :')
De mijne doet het wel *D
En vraagt ook niet te veel geld voor zijn diensten.
 
Als ik een geoxideerd of beschadigd schroefje heb vervang ik die :X. Dat doet de dealer niet. Verder draai ik alles op moment aan. Mag je mij vertellen wat er kwalitatief beter zou kunnen bij een kleine beurt.Als je dat doet mag je voor een kleine beurt een 3 cijferig bedrag betalen :')

Ik zeg ook niet dat jij het minder goed doet. Ik ken je werk niet dus ik kan daar ook niet over oordelen.
Wat ik zeg is dat het wel of niet schoonmaken achter een kappie waar het geen nut heeft, helemaal niks zegt over de kwaliteit van de werkzaamheden.

Overigs had je het net over het vervangen van wat onderdelen, en nu over een onderhoudsbeurt. Voor een boel mensen zit er geen verschil tussen die twee. Van die mensen wéét ik dat ze het slechter doen dan de dealer.
 
Een keer zijn mijn remklauwen er afgevlogen omdat ze de bouten vergeten waren aan te draaien. (gelukkig goed afgelopen) Dat was in Zoetermeer bij Safe motors. _O-
Inmiddels failliet...

De andere keer is mijn motor van de brug gevallen. (Allemaal goed opgelost gelukkig, kom er nog steeds)

Maar je hebt goede garages en slechte... En dat geldt ook voor de sleutelaars.

De doe-het-zelfer neemt er meestal wat meer tijd voor, en maakt zaken ook goed schoon e.d. Maar komt wel expertise en specialistisch gereedschap te kort.

Op het gebied van electra vindt ik de meeste garages niet sterk.
 
Als ik mijn motor zelf onderhoud is het zeker beter dan de gemiddelde dealer. Heb ook de ruimte en het goede gereedschap d'r voor. De kennis, de zen etc. Heb m'n motor nog nooit naar de dealer gebracht, alleen m'n achterwiel voor bandenwissel. Ook dat doe ik alweer een hele tijd zelf. Spring de poedercoat er ook niet af ;)

Er zijn nu eenmaal weinig topdealers met echte liefde voor de motor en ook jou motor. Als je d'r eentje hebt, hou hem dan goed te vriend.

In principe kan zelf onderhoud beter zijn, maar hoeft niet. Een nieuwe motor kun je beter naar de dealer brengen vanwege garantie. Eenmaal buiten de garantie is het een kwestie van wie je het meeste vertrouwt. Jezelf of de dealer.
 
Een keer zijn mijn remklauwen er afgevlogen omdat ze de bouten vergeten waren aan te draaien. (gelukkig goed afgelopen) Dat was in Zoetermeer bij Safe motors. _O-
Inmiddels failliet...

De andere keer is mijn motor van de brug gevallen. (Allemaal goed opgelost gelukkig, kom er nog steeds)

Maar je hebt goede garages en slechte... En dat geldt ook voor de sleutelaars.

De doe-het-zelfer neemt er meestal wat meer tijd voor, en maakt zaken ook goed schoon e.d. Maar komt wel expertise en specialistisch gereedschap te kort.

Op het gebied van electra vindt ik de meeste garages niet sterk.

Zou je iets specifieker kunnen zijn ? : Lijst van bruggen in Den Haag - Wikipedia

Op gebied van electra denk ik dat er veel mensen nog wat van jou kunnen leren ;)
 
Ik zeg ook niet dat jij het minder goed doet. Ik ken je werk niet dus ik kan daar ook niet over oordelen.
Wat ik zeg is dat het wel of niet schoonmaken achter een kappie waar het geen nut heeft, helemaal niks zegt over de kwaliteit van de werkzaamheden.

Overigs had je het net over het vervangen van wat onderdelen, en nu over een onderhoudsbeurt. Voor een boel mensen zit er geen verschil tussen die twee. Van die mensen wéét ik dat ze het slechter doen dan de dealer.

Daar heb je een punt. Echter is er gewoon geen garantie dat het bij een dealer beter gebeurt. Bij mijn vader hadden ze verkeerde blokken op zijn FJR gemonteerd met als gevolg dat de volledige schijf uit de "zweef bussen" was gelopen en er dus amper meer geremd kon worden. Levensgevaarlijk!

Als ik zelf aan mijn motor sleutel weet ik dat het goed zit. Bij een dealer moet je maar hopen dat er niet toevallig een stagaire aan je motor bezig is weer per ongeluk het werk niet van is gecontroleerd.
 
Laatst bewerkt:
Verder draai ik alles op moment aan. Mag je mij vertellen wat er kwalitatief beter zou kunnen bij een kleine beurt.

De eerder genoemde vriend van mij heeft ook een dochter en zijn dochter heeft van hem een Fiat Punto gekregen "om er een spatbord af te rijden". Nu ken ik deze vriend van het sleutelen aan rally-auto's en dus rijden wij allebei super voorzichtig met onze voertuigen O-)

Die Punto had dus wat last van lekkende klepjes gekregen en die vriend van mij dacht: werkplaatshandboek er bij, reviseren dat kreng. En hij dacht het een keer echt goed te doen, dus de set professionele momentsleutels uit de kast gehaald en alles keurig op moment vastgezet.

Zitten we een paar weken terug terug te kijken waarom het blokje een beetje olie lekt.

Er is dus in de kop een bout door zijn schroefdraad gedraaid. Dol.
Nu moet de bovenkant van de kop weer los om er een helicoil in te kunnen draaien....

Lekker, sta je voor Jaap Aap met je momentsleutels te spelen.





Zijn commentaar: Schroef ik zoveel keer per jaar voor klanten dat kl0te dekseltje vast, nooit met de momentsleutel. Dat gaat altijd goed, maar als ik het een keer voor mezelf doe en ik denk "ik pak er de momentsleutel bij" gaat het fout .... |(
 
Zou je iets specifieker kunnen zijn ? : Lijst van bruggen in Den Haag - Wikipedia

Op gebied van electra denk ik dat er veel mensen nog wat van jou kunnen leren ;)

Zo erg was het ook niet gelukkig... Maar al lang blij dat de monteur op tijd op zij kon springen. Wat dat wil je niet op je ei krijgen.

De verzekeringsexpert zat wel even vreemd te kijken naar de schade die alleen aan de bovenkant zat.
 
De eerder genoemde vriend van mij heeft ook een dochter en zijn dochter heeft van hem een Fiat Punto gekregen "om er een spatbord af te rijden". Nu ken ik deze vriend van het sleutelen aan rally-auto's en dus rijden wij allebei super voorzichtig met onze voertuigen O-)

Die Punto had dus wat last van lekkende klepjes gekregen en die vriend van mij dacht: werkplaatshandboek er bij, reviseren dat kreng. En hij dacht het een keer echt goed te doen, dus de set professionele momentsleutels uit de kast gehaald en alles keurig op moment vastgezet.

Zitten we een paar weken terug terug te kijken waarom het blokje een beetje olie lekt.

Er is dus in de kop een bout door zijn schroefdraad gedraaid. Dol.
Nu moet de bovenkant van de kop weer los om er een helicoil in te kunnen draaien....

Lekker, sta je voor Jaap Aap met je momentsleutels te spelen.





Zijn commentaar: Schroef ik zoveel keer per jaar voor klanten dat kl0te dekseltje vast, nooit met de momentsleutel. Dat gaat altijd goed, maar als ik het een keer voor mezelf doe en ik denk "ik pak er de momentsleutel bij" gaat het fout .... |(

Laat me raden, er zat olie aan de schroefdraad...
 
De eerder genoemde vriend van mij heeft ook een dochter en zijn dochter heeft van hem een Fiat Punto gekregen "om er een spatbord af te rijden". Nu ken ik deze vriend van het sleutelen aan rally-auto's en dus rijden wij allebei super voorzichtig met onze voertuigen O-)

Die Punto had dus wat last van lekkende klepjes gekregen en die vriend van mij dacht: werkplaatshandboek er bij, reviseren dat kreng. En hij dacht het een keer echt goed te doen, dus de set professionele momentsleutels uit de kast gehaald en alles keurig op moment vastgezet.

Zitten we een paar weken terug terug te kijken waarom het blokje een beetje olie lekt.

Er is dus in de kop een bout door zijn schroefdraad gedraaid. Dol.
Nu moet de bovenkant van de kop weer los om er een helicoil in te kunnen draaien....

Lekker, sta je voor Jaap Aap met je momentsleutels te spelen.





Zijn commentaar: Schroef ik zoveel keer per jaar voor klanten dat kl0te dekseltje vast, nooit met de momentsleutel. Dat gaat altijd goed, maar als ik het een keer voor mezelf doe en ik denk "ik pak er de momentsleutel bij" gaat het fout .... |(

Het probleem met momentsleutels is, dat je je gevoel uit moet schakelen en blindelings op de momentsleutel moet vertrouwen. Als dan 1 van de zaken niet goed is (momentsleutel is niet nauwkeurig, verkeerde moment ingesteld, olie aan de schroefdraad, schroefdraad niet fris meer) dan gaat het fout. Als je met een gewone sleutel de boel aantrekt, dan kan je meestal wel voelen, dat het niet strakker moet.
 
Het probleem met momentsleutels is, dat je je gevoel uit moet schakelen en blindelings op de momentsleutel moet vertrouwen. Als dan 1 van de zaken niet goed is (momentsleutel is niet nauwkeurig, verkeerde moment ingesteld, olie aan de schroefdraad, schroefdraad niet fris meer) dan gaat het fout. Als je met een gewone sleutel de boel aantrekt, dan kan je meestal wel voelen, dat het niet strakker moet.

Dat is ook gewenning denk ik, ik doe alles op m'n werk met de torque sleutel, en ook dan merk je wel als er iets niet goed is, met een torque sleutel heb je het zelfde gevoel als met een ratel alleen is de arm meestal langer dus draai je sneller iets kapot als je niet weet wat je doet. My 2 cents
 
Juist, de meesten kunnen lang niet alles zelf. Maar beter voor je restwaarde betwijfel ik. Als die restwaarde al iets hoger is, dan is dat echt niet meer dan je bespaard hebt door het zelf te doen.
 
Dat is ook gewenning denk ik, ik doe alles op m'n werk met de torque sleutel, en ook dan merk je wel als er iets niet goed is, met een torque sleutel heb je het zelfde gevoel als met een ratel alleen is de arm meestal langer dus draai je sneller iets kapot als je niet weet wat je doet. My 2 cents

:^

Juist. Ook met een momentsleutel moet je je verstand blijven gebruiken en niet dom door blijven draaien als de sleutel niet klikt.
 
:^

Juist. Ook met een momentsleutel moet je je verstand blijven gebruiken en niet dom door blijven draaien als de sleutel niet klikt.

Klopt allemaal, maar iemand die hem zelden gebruikt en op gevoel sleutelt, die trekt met de langere arm sneller de boel stuk, dan iemand die gewend is met een momentsleutel te werken. Ik gebruik hem ook om conische wiellagers voor te spannen, gaat prima, zo lang je maar heel rustig aandraait, trek je wat te snel, dan klopt het moment al niet meer.

En soms heb je pech, is de schroefdraad al beschadigd en kom je daar pas achter, als jij de gelukkige bent die de boel weer vast draait.
 
Klopt allemaal, maar iemand die hem zelden gebruikt en op gevoel sleutelt, die trekt met de langere arm sneller de boel stuk, dan iemand die gewend is met een momentsleutel te werken. Ik gebruik hem ook om conische wiellagers voor te spannen, gaat prima, zo lang je maar heel rustig aandraait, trek je wat te snel, dan klopt het moment al niet meer.

En soms heb je pech, is de schroefdraad al beschadigd en kom je daar pas achter, als jij de gelukkige bent die de boel weer vast draait.

Je moet niet te snel, maar ook zeker niet te langzaam aandraaien...
 
Terug
Bovenaan Onderaan