zelf remblokken vervangen ?

twisted Paul

MF veteraan
16 okt 2001
2.633
20
Nou, de vraag lijkt me duidelijk.

Kan je met twee linker handen zelf remblokken vervangen zo van "eraf schroeven, vervangen, erop schroeven" of zijn er weer allemaal vervelende dingen waar je op moet letten??

alvast bedankt.
 
Is echt geen probleem, let er gewoon op dat je de remhendel NIET inknijpt als de remklauw van de schijf gehaald is want dan zit je met een probleem.

Verder kan het uit elkaar duwen van de cilindertjes wat lastig zijn, maar dat duurt dan gewoon wat langer met 2 linkerhanden. Veel succes!
 
Hmmz.. vaaak is het niet de bedoeling dat je de zuigers terug duwt maar terug draait..

verders is het absoluut niet moeilijk maar als je twijfelt vraag je even een bijstands team ergens ;)
 
Jij kan dat...

Het stelt niet zoveel voor.
Demonteer de remklauwen ( door het losdraaien van de twee bouten waarmee ie aan de voorvork bevestigd zit.) Haal het plastic kapje van de bovenkant af. Haal de borgpennen er uit. Haal de remblokken er uit. Je kan nu vanalles controleren, maar daar gaat het effe niet over. Plaats de nieuwe remblokken op dezelfde manier als de oude eruit kwamen. Plaats de borgpennentjes weer terug. Plaats het plastic kapje weer boven op. Zet de remklauw op de remschijf en zet hem op de juiste plek op de voorvork weer vast. TADA U heeft uw eerste setje vervangen...

Uhm, maak anders een afspraak met Mar1tin :P
Die laat je wel zien hoe het moet.
 
Is echt geen probleem, let er gewoon op dat je de remhendel NIET inknijpt als de remklauw van de schijf gehaald is want dan zit je met een probleem.

Verder kan het uit elkaar duwen van de cilindertjes wat lastig zijn, maar dat duurt dan gewoon wat langer met 2 linkerhanden. Veel succes!

Stelt geen zak voor. Als je de cilindertjes niet ver genoeg uit elkaar krijgt kan het zijn dat je wat remvloeistof af moet tappen via het ontluchtingsventiel. Let dan natuurlijk op dat je geen remvloeistof over gelakte delen laat lopen. Het beste kan je dan een slangetje ana het ventiel doen en een potje eronder. Pas ook op dat je je remschijven niet beschadigt. Tegen het piepen een beetje kopervet achterop de blokjes doen.
 
heb een keer per ongeluk op de rem getrapt toen de klauw eraf lag. Wat een ellende. Maar heb het nog goed gekregen zonder vloeistof aftappen.

Je kunt de achterrem met een ijzerdraad ofzo blokkeren. Gewoon draadje eromheen en ergens boven aan je fiets vast maken.

Voorrem kun je blokkeren door een stukje hout op maat te zagen en inklemmen tussen hendel en handvat.

Vooral handig als er kinderen rondlopen die overal aanzitten.
 
kzou niet zeggen dat iedereen het kan...

iemand die zijn brommer bij zeefe had achtergelaten voor een bandenwissel verloor na een stukje rijden zijn remblokken...

goed gdeaan jochie, helemaal als je bij wisselen van de banden die remmen volkomen ongemoeid had kunnen laten....

remmen zijn zo'n beetje het belangerijkste aan je motor, wees er zeker van dat je het goed doet.
 
kzou niet zeggen dat iedereen het kan...

iemand die zijn brommer bij zeefe had achtergelaten voor een bandenwissel verloor na een stukje rijden zijn remblokken...

goed gdeaan jochie, helemaal als je bij wisselen van de banden die remmen volkomen ongemoeid had kunnen laten....

remmen zijn zo'n beetje het belangerijkste aan je motor, wees er zeker van dat je het goed doet.

Bij mijn broer op de zaak (autodealer) had een monteur de remblokjes achterstevoren gemonteerd. Ook erg handig.... Maar ieder normaal denkend mens met een klein beetje technisch inzicht kan het.
 
Waarom maakt niemand de cilinders schoon voordat ze teruggeduwd worden??????? Het vele remstof is niet echt bevoordelijk voor de afdichtingen tussen cilinders en cup.

Gewoon ff teflonspray er op/tussen spuiten (niet op je schijven |( en een (oude)tandenborstel er tussen doorhalen en klaar is klara :} :}

Vergeet ook de achterkant van de remblokken niet lichtjes in te vetten met bv kopervet tegen corrosie, piepen en andere geluiden.
 
nou ze zitten erop en ik heb het niet zelf gedaan...heb mogen kijken.

Monteur deed het ff, had toch tijd.
Dus dan maar over zijn schouders meegekeken voor de volgende keer. Binnen 10 minuten was het gepiept. :) :)
 
Op dinsdag 13 augustus 2002 13:44 schreef Santtu Pikkarainen het volgende:Dat doe ik ook. Misschien zijn er wel klauwen met een draaimechanisme?

Bij motorfietsen nog nooit tegen gekomen idd gewoon teruggeduwd. Toen ik het voor het eerst bij mijn toyota MR2 ging doen kwam ik er na een half uur achter dat je ze moet draaien... (he emiel :-) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan