Zelf remschijven maken

Tuupke

MF veteraan
21 apr 2002
1.502
7
Dongen (N.br)
Heeft er iemand op dit forum zelf wel eens remschijven gemaakt?

Ik kwam eigenlijk op dit idee omdat ik ze op de beurs zag liggen in diverse vormen.
De vorm is geen probleem en evenwijdig krijg ik ze ook wel, maar zijn er nog dingen waar je evt. rekening mee zou moeten houden?
Wat ik me ook nog afvraag, is de manier van bevestigen (zwevende schijven)
Ik heb geen idee hoe deze, door middel van spec. busjes? , bevestigd worden.

Als iemand hier iets over weet zou ik dit graag vernemen uiteraard.

P.s. de schijven wilde ik gaan maken van RVS

Hieronder een voorbeeldje
StremX-Wave-Small.jpg
Sportbike-Rear-Rotors-Small.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vraag het Mar1tin es, die heeft zelf een ultralichte (MArtin kennende) achterremschijf gemaakt :}

Waren dat ook niet die schijven die wel eens spontaan braken ?
of waren dat weer iemand anders zjin schijven ?

ow wacht ff dat was met een achtertandwiel geloof ik.

Maar ik heb het niet zo op zelf gemaakte remschjiven. Zijn toch de belangrijkste dingen van je motor.
 
Op woensdag 18 september 2002 19:37 schreef Harley het volgende:Waren dat ook niet die schijven die wel eens spontaan braken ?
of waren dat weer iemand anders zjin schijven ?

ow wacht ff dat was met een achtertandwiel geloof ik.

Maar ik heb het niet zo op zelf gemaakte remschjiven. Zijn toch de belangrijkste dingen van je motor.

:^
Ik denk eig ook niet dat het materiaal "zomaar RVS" is... zal heus wel een speciale legering zijn.
Zou je het toch willen doen, hou er dan rekening mee dat je snijgereedschap zeer snel bot kan worden als de snijhoeken niet juist zijn.
:)
 
Ik zou ze alleen maar durven te maken als ik over een testbank beschikte waarop de schijven uitvoerig getest kunnen worden alvorens ze te monteren op me motor.
Anders zou ik er noooooooiiiit aan beginnen, veel te gevaarlijk ;)

Paul.
 
Je kunt een remschijf natuurlijk niet van rvs maken. |(
In elk geval is het staal, maar dan moet je nog alle
eigenschappen weten.....
hardheid,taaiheid enz.enz.
En wat gebeurt er als je schijf een keer roodgestookt is
met die iegenschappen? Moeilijk verhaal, die schijven :?
Je rijdt :] een stuk lekkerder met originele :9
 
Als je er toch "vormpjes" in wil hebben zou ik bestaande schijven gaan bewerken, de kans dat het beter remt lijkt mij niet aanwezig. |( Maar het is wel een stukje veiliger. Gewoon kopen kan natuurlijk ook.
 
Op woensdag 18 september 2002 23:38 schreef Rage het volgende:WAT ???

ff een quootje als bewijs

Van AP racing:

ff een quootje als bewijs

Van AP racing:


Quote:
The special high grade Iron material used in AP Racing Brake Discs gives better performance and stability than the stainless steel material commonly used for production discs.

Toch gek dat bijna alle schijven roesten dan. :? :? :?
 
Als je er toch "vormpjes" in wil hebben zou ik bestaande schijven gaan bewerken, de kans dat het beter remt lijkt mij niet aanwezig. |( Maar het is wel een stukje veiliger. Gewoon kopen kan natuurlijk ook.
Ook dat lijkt me geen goed plan. Meestal wordt metaal harder en breekbaarder als je er in gaat zitten slijpen.

Maar als je een deathwish hebt moet je 't gewoon proberen :z
 
Vlgs mij kan RVS wel, maar remmen remmen van gietstaal (oid) BETER.

Ik zou geen remschijf zelf maken, tenzij hij voor de achterrem is (op je SS heb je die niet echt nodig) en als ik er verstand van had.
 
Ook dat lijkt me geen goed plan. Meestal wordt metaal harder en breekbaarder als je er in gaat zitten slijpen.

Maar als je een deathwish hebt moet je 't gewoon proberen

Als je het goed doet met de juiste machine is dit niet zo'n probleem, moet je wel bij zo'n bedrijf werken oid, met hobby spul niet doen idd. :z
 
Op woensdag 18 september 2002 23:38 schreef Rage het volgende:WAT ???

ff een quootje als bewijs

Van AP racing:

The special high grade Iron material used in AP Racing Brake Discs gives better performance and stability than the stainless steel material commonly used for production discs.

:z :z

Weet je hoeveel soorten RVS er bestaan?
 
Op zondag 22 september 2002 21:11 schreef jkoehorst het volgende:
:z :z
Weet je hoeveel soorten RVS er bestaan?
[/quote]

Naja... voor de breakdown had ik daar dus een heel verhaal over geschreven... dat verhaal is nu dus weg... jammer dan, kga het niet nog een keer schrijven... Veel van wat er in stond is nu ook niet meer relevant omdat andere opmerkingen ook weg zijn.
Daar stond jouw zin dus ook nog in.
Geloof het of niet. :)
 
Dit zou ik echt niet doen. En als je het wel wilt, teken dan iets en laat het
door een vakman doen.
Niet alleen het materiaal is van belang maar ook de vorm waarin je maakt.
Scherpe hoeken bv. hebben meer last van inscheuren dan afgeronde hoeken

Ik ken iemand die na zelf knutselen aan zijn brommer zijn achterrem verloor ....
in een haakse boscht .. voorrem had ie nog niet gemonteerd ... |(
Het gat in de heg was echter wel cool :)
 
He Tuupke,

Een leuk hoby-project: zelf remschijven maken.

Let vooral op de materiaalkeuze, die bepaalt de eigenschappen. Ga dus geen "huis-tuin en keukenstaal gebruiken. Werk met nauwe tolleranties, op hoge snelheid maken ze heel wat toeren en dan gaat maatvoering een belangrijke rol spelen.

Een ander aspect is ook belangrijk. OP het moment dat je je motor modificeert met niet officieel toegelaten onderdelen kan de verzekering bij schade nog wel eens moeilijk gaan doen. Houdt daar rekening mee!!!!!!!!!!!

Kijk als je een old-timer hebt o.i.d zou ik het misschien doen. Maar rij je een of ander race-kanon zou ik het absoluut niet doen.

Succes,

Marcel
 
Het staal voor remschijven is tegenwoordig zeker geen RVS meer. IS vroeger wel gebruikt. Mijn 650 Katana had ze. Het probleem is dat water een smerende werking heeft op RVS en je in de regen de eerste halve seconde (of zoiets) geen werking had. Ga ervan uit dat voor remschijven een redelijk sterke en slijtvaste legering gebruikt wordt. Om vervorming te minimaliseren zal je tussen het voorbewerken en het slijpen de delen moeten gloeien om het materiaal zelf spanningsvrij te maken. Reken bovendien maar dat als je het juiste materiaal gevonden heb je zal schikken van de materiaalprijzen. Gewoon RVS of staal is in ieder geval veel te slap.
 
Ik dank jullie allen hartelijk voor jullie reactie's.
Ik had eigenlijk gehoopt dat er iemand bij zou zijn die ooit al eens zoiets had geprobeerd, maar helaas.

En zoals velen voor mij hebben gezegd,.....Als je niet helemaal weet waar je mee bezig bent, niet doen dus!

Ik dank u allen. :}
 
Ik had eigenlijk gehoopt dat er iemand bij zou zijn die ooit al eens zoiets had geprobeerd, maar helaas.
Mar1tin dus wel:
Op woensdag 18 september 2002 23:37 schreef Mar1tin het volgende:Idd, van gietstaal! :} Remt goed zat voor achter hoor! En kan nog véél lichter hoor :P
Maar ik zou dat toch lekker aan een specialist overlaten!
 
Schupke.... na 19 jaar.🥴
Was eigenlijk ook aan denken om zelf remschijven te maken van Titanium. Is te laseren en kan grote hitte verdragen en corrosiebestendig.
Wrijvingsweerstand uitvogelen in samenhang met juiste remblokken.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan