Zelf remschijven vervangen, tips zijn welkom

Mark69

MF'er
24 mrt 2007
67
0
Voorhout
Omdat mijn motor ernstig trilt bij het remmen :( (met de voorrem) en de schijven aan hun limiet ;( zitten ben van plan om zelf mijn remschijven te gaan vervangen van mij Kawa ZZR 600.

Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten of kan er weinig fout gaan? Ik weet dat er ook nieuwe remblokken :Y bij nieuwe schijven horen dus die komen er ook gelijk op. Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken of waar ik naar kan/moet kijken als het voorwiel er toch uit is?

Alle tips (nuttige dan he }) )zijn welkom dan kan ik binnenkort weer veilig rijden :]
 
wiellagers gelijk controleren
en wanneer je je remcilinders terug drukt om de nieuwe remblokken te monteren
kijken of ze niet vastzitten en je remvloeistofpotje open draaien zodat er geen druk onstaat.
ook oppassen dat je geen remvloeistof knoeit (gaat je lak eraf)

+vooras weer invetten bij monteren
 
Laatst bewerkt:
Ian geeft idd al een paar goede tips, hier zomaar wat kreten van mij:
Zorg dat je motor stevig staat en niet omlazert als je het voorwiel eruit haalt.
Draai de bouten vast een beetje los als het wiel nog in je motor zit (makkelijker kracht zetten).
Let op eventuele draairichting op de nieuwe schijf (sommige hebben pijltjes).
Gebruik een beetje Loctite om je bouten te borgen als je de nieuwe schijven monteert zodat ze niet makkelijk vanzelf loskomen (waarschijnlijk zit er ook Loctite op als je ze losdraait).
In het begin nieuwe schijven en blokken een beetje rustig inremmen, daarna pas vlammen.
 
Laatst bewerkt:
momentsleutel gebruiken bij het monteren (vooral die schijfboutjes hoeven helemaal niet zo vast), zorgen dat de pasvlakken op je wiel goed schoon zijn, voor je eerste ritje de schijven even goed poetsen met remmenreiniger zodat al het vet eraf is en dan gaan met de gekromde vrucht!
full
 
Je kunnt misschien meteen even naar de kilometertelleraandrijving kijken, wat nieuw vet of, bij mijn kawa waren wat radertjes versleten en gingen na iets bijvijlen nog een tijd mee, beetje vage tip maar evengoed groeten oliefilter
 
Ja, eerst rustig de bouten verdeeld aandraaien..
Dus niet direct de eerste strak aandraaien.
Zorgen dat je genoeg hoogte hebt, dus niet je voorwiel eruit roppen zodat je spatbord afbreekt :X
Zelf wikkel ik ook altijd even een doekje om de losse remklauwen heen, beschadigd er niks.
 
ook nog een goeie tip van deze belg..... zorg dat je de remklauwen er eerst uithaalt,
ik was dit vergeten, en wilde de wiel er met remklauwen erin eruithalen....
mooi het lak van de velg beschadigd.... |(
 
Loctite moet je breken. je douwt een dopsleutel in die imbusbouten en ff een tik met de hamer erop 1 korte tik en dan losdraaien.

Dat verwarmen is overdone..en is alleen nodig als het het godvergeten vastzit.

Als die imbusbouten niet meer goed passen ff grip halen dat is een soort opvulpasta voor slechte koppen.

maak na montage je remschijven en remblokken schoon met remmen reiniger (pas op voor je lagers)


en ff de remblokken ook vv als je het goed wil doen. De scherpe kanten vd remblokekken even bijschuren anders kan het brokkelen en krijg gegroefde remschijven.
 
Laatst bewerkt:
6 bouts 9nm
4 bouts 12nm
loctite 243 gebruiken (blauwe)
momentsleutel gebruiken
kruiselings aandraaien
bouten remklauw mag met 30nm vast gezet worden en ook blauwe loctite 243 gebruiken, of borgen met staaldraad.
 
Klusje geklaard *O*, viel allemaal best mee, de meeste tips ter harte genomen :Y Ze remt en rijdt weer als een zonnetje 8-)

Ook gelijk maar een nieuw voorbandje laten monteren, moest toch gebeuren voor de winter en anders had het wiel er weer uit gemoeten.

Zo, het kost een paar centen ;( maar ik kan weer lekker en veilig rijden :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan