Zelf-rijdende motorfiets, is dit vooruitgang ?

Er zijn geen zelfrijdende motoren, net zo min als dat er zelfrijdende auto's zijn. Sommigen kunnen een kunstje zoals het volgen van de midden streep of het afstand houden tot een voorligger maar dat heeft niets met zelfrijdend te maken. Ik verwacht ook niet dat ze er ooit komen ook al omdat het een non-probleem is waar hier aan gewerkt wordt.
Als je dan toch iets spectaculairs wil doen op dit gebied, maak dan een zelfrijdende tram, echt niet meer dan dat, een tram op rails die zelf rijdt. Die 's morgens in de remise tegen de andere menselijke chauffeurs zegt: ik ga op pad, tot over 3, 5 uur. Het is er niet , het gaat er ook niet komen.

Oei, iemand loopt een aantal jaartjes achter
 
Er is een paar dagen geleden een proef gehouden met een aantal zelfrijdende auto's en volgens mij ging dat goed.

Maar dat betekent niet dat het in onverwachte situaties goed zal gaan.
 
Dit is toch gewoon een showcase.
Over tien jaar is gyroscopische ondersteuning net zo normaal als ABS dat nu is.
 
Ik vraag me een beetje af wat er gebeurt als dat ding uiteindelijk ingrijpt. De technologie is er immers niet om zelf te rijden, maar om hulp systemen te ontwikkelen aldus henzelf.

Stel een suffende bestuurder (bestuurder?) ziet een obstakel over het hoofd en de motor besluit dat een stevige remactie de beste actie is. Ik kan me vergissen, maar als je daar niet klaar voor bent vlieg je volgens mij volle patat over de tank :+
 
Bovendien is bij auto's gebleken dat al die zelfdenkende meuk tot meer ongevallen heeft geleid.

En wat is nou de lol van motorrijden?

Wat een onzin weer...

Fabrikanten zijn bezig hulpmiddelen te ontwikkelen om de motorrijder te beschermen; om de motorrijder te kunnen corrigeren moeten deze systemen kunnen wat de motorrijder zelf ook doet. Dat zie je hier, en dit is maar een demonstratie.

Vergelijk het met "autopilot", een systeem bedoeld om de rijder te beschermen tegen zichzelf maar daarvoor moet het wel zelfstandig kunnen functioneren. Immers als de chauffeur een hartaanval krijgt zal het toch eventjes zelfstandig moeten kunnen rijden om de wagen veilig tot stilstand te brengen.
 
Een paar jaar geleden had je toch dezelfde reacties over ABS op een motorfiets?
"Nee, dat moet ik niet, een systeem dat ingrijpt op de bediening van m'n motor, levensgevaarlijk!"
En nu is het de algemeen geaccepteerde standaard op nieuwe motoren, wettelijk verplicht zelfs als ik me niet vergis.
 
Een paar jaar geleden had je toch dezelfde reacties over ABS op een motorfiets?
"Nee, dat moet ik niet, een systeem dat ingrijpt op de bediening van m'n motor, levensgevaarlijk!"
En nu is het de algemeen geaccepteerde standaard op nieuwe motoren, wettelijk verplicht zelfs als ik me niet vergis.
ABS is wel ff een ander verhaal. Die zorgt er inderdaad voor dat je niet op je plaat gaat, en dat kun je nuttig vinden of niet. ABS merk je niet tot het mis gaat, en als het mis gaat ben je zelf voorbereid op wat er gaat gebeuren (remmen, maar succesvol ipv op je plaat gaan).

Dit grijpt letterlijk in. Als je even niet oplet en hij doet een grote ingreep kan dat juist gevaarlijk worden. Je hebt geen gordel die je wel op de plaats houdt... Dat het mogelijk is, is heel gaaf. Ik geloof niet dat ik hier zelf echt zin in zou hebben...
 
Wat een onzin weer...

Fabrikanten zijn bezig hulpmiddelen te ontwikkelen om de motorrijder te beschermen; om de motorrijder te kunnen corrigeren moeten deze systemen kunnen wat de motorrijder zelf ook doet. Dat zie je hier, en dit is maar een demonstratie.

Vergelijk het met "autopilot", een systeem bedoeld om de rijder te beschermen tegen zichzelf maar daarvoor moet het wel zelfstandig kunnen functioneren. Immers als de chauffeur een hartaanval krijgt zal het toch eventjes zelfstandig moeten kunnen rijden om de wagen veilig tot stilstand te brengen.

Onzin? Ik zie een motorfiets geheel zelf rijden, zonder dat er iemand op zit. Mooi en knap, maar denk je nou echt dat ik daar op zou willen zitten?

Neem een klein zeilbootje met windkracht 5 of 6, heb je dat wel eens gedaan? En stel je voor dat zo'n bootje alles zelf doet en dat jij er alleen maar in hoeft te zitten. Begrijp je waar ik heen wil?

Of een racefiets met accu en zelfsturend, waar je alleen maar op hoeft te zitten met je belachelijke pakje aan.

Ik weet wat er zo leuk is aan motorrijden, al sinds 1960.
 
Onzin slaat op de eerste zin van jouw betoog....

Verder, er is helemaal geen sprake van dat een motor alleen de weg op gaat zonder berijder, dit is slechts een demonstratie van wat zo’n systeem kan.
Het kijkt op de achtergrond mee, normaal merk je er helemaal niets van maar pas als jij als bestuurder de zaak niet meer in de hand hebt neemt het systeem het over.
En hoe kun je beter laten zien dat een systeem in principe alleen rijden kán, door hem alleen zonder berijder een rondje te laten rijden. Dat is wat je hier ziet, meer niet.
 
Dit is wat je schreef :
Bovendien is bij auto's gebleken dat al die zelfdenkende meuk tot meer ongevallen heeft geleid.

Met deze vage omschrijving zeker in de context van dit topic leek mij dat je doelde op de ontwikkeling van autonoom rijden, waar in de VS veel over te doen is. Daarover doen ook veel indianenverhalen de ronde maar het is zeker niet onveiliger.

Maar jij doelt op rijhulpsystemen.
Het zal wel weer zo’n verhaal zijn dat mensen zelf niet meer opletten op het moment dat ze weten dat er over hen gewaakt wordt. Dat is pas echt voorbij als de systemen volwassen zijn en dat ze in ieder voertuig zitten.
 
Het is denk ik voornamelijk een kwestie van smaak en voorkeur. Zo ben jij heel gelukkig met je elektrische motor en ik heb liever een motor met motorgeluiden.

Ik heb vier auto's, een Jaguar XJ6, een Renault Megane coupe, een Peugeot 206XS en een Mazda MX5 en raad eens waar ik het liefst mee rijd.

(met de minst comfortabele van de vier)
 
Met de 206xs want die is het meest praktisch en dat zijn ook nog eens verrekte fijne karretjes*D
 
Ik denk dat dit concept en heel hoog '' kijk eens wat wij kunnen '' gehalte heeft. Onverkoopbaar alleszins, waarom zou je dat kopen? BMW zegt zelf al dat ze dit absoluut niet op de markt willen brengen...
 
Veiligheid is bij motorfietsen altijd een ondergeschoven kindje geweest, eigenlijk is elke motor per definitie onveilig, er zijn maar een paar uitzonderingen.
Ik noem de BMW C1, de motor die in alle ongevals situaties veiliger is dan álle andere motoren.

Maar bij de C1 is die veiligheid passief, geënt op het voorkómen c.q. beperken van letsel nadat er al sprake is van een ongeval d.m.v. gordels, rolbeugel, kreukelpakket.

Schijnbaar wil niemand een dergelijke motor met passieve veiligheid, vandaar waarschijnlijk deze nieuwe aanpak waarbij men de motor van áctieve veiligheid wil voorzien.
 
Met de 206xs want die is het meest praktisch en dat zijn ook nog eens verrekte fijne karretjes*D

Is een heel fijn en handig karretje, maar ik rijd het meest met de MX5 en als het ff kan met het dak helemaal open, ook in de winter.
 
Vorig jaar bijna een BMW gekocht, toch blij dat het Triumph geworden is🙈
Ze snappen er niks van daar, waarom zou iemand dit ooit willen.
Straks hoef ik ook niet meer zelf te n..ken, vinden ze daar ook iets voor uit.
 
Veiligheid is bij motorfietsen altijd een ondergeschoven kindje geweest, eigenlijk is elke motor per definitie onveilig, er zijn maar een paar uitzonderingen.
Ik noem de BMW C1, de motor die in alle ongevals situaties veiliger is dan álle andere motoren.

Maar bij de C1 is die veiligheid passief, geënt op het voorkómen c.q. beperken van letsel nadat er al sprake is van een ongeval d.m.v. gordels, rolbeugel, kreukelpakket.

Schijnbaar wil niemand een dergelijke motor met passieve veiligheid, vandaar waarschijnlijk deze nieuwe aanpak waarbij men de motor van áctieve veiligheid wil voorzien.

Bij een aanrijding met een trein wil ik dat verschil wel eens zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan