Zelf-rijdende motorfiets, is dit vooruitgang ?

Maar gaat dat ding dan ingrijpen als ik lekker plat door de bocht ga, omdat die dat onveilig vindt?
 
Oei, iemand leeft in een fantasiewereldje waarin alles voor zoete koek wordt geslikt.

Volledig zelfrijdende voertuigen wordt vooralsnog lastig. Maar dat hoeft ook niet direct. Een auto hoeft niet 100% zelfrijdend te zijn om zonder interventie van de inzittenden van A naar B te kunnen. Zodra de wagen het niet meer ziet zitten overschakelen op besturing op afstand door een poppetje in een centrale. Dergelijke systemen worden ook al op de weg getest. Maar goed zo te horen zie jij het graag zwart wit en slikt iedereen die wat nuance ziet blijkbaar alles voor zoete koek. Ik zou zeggen houdt dat vast dan kom je jezelf nog wel een keer tegen in het leven.
 
Meerdere bedrijven zijn ermee bezig waaronder Waymo.

Maar als fabrikanten ooit dergelijke technieken in motorfietsen inbouwen om de rijder te behoeden voor fouten dan moeten ze het zeker niet vermelden... Ze moeten er niet mee adverteren en het mag zeker niet blijken uit de typeaanduiding op de motor.
 
Waar is toch die tijd gebleven dat een man met een rode vlag voor het stoomvoertuig uitliep?
Die is er nogsteeds! Boemeltje hoorn Medemblik
 

Bijlagen

  • 501A6C94-5B9A-4A53-9F72-FBA88F5A4EEC.jpeg
    501A6C94-5B9A-4A53-9F72-FBA88F5A4EEC.jpeg
    32,3 KB · Weergaven: 14
Leuke ontwikkeling en knap gemaakt

Probleem dat ik heb met al die systemen (ABS, ETC, enz) is dat zodra er een storinkje is de motormanagement alles uitzet en je stil staat langs de kant van de weg. Vervolgens mag de monteur op Sardinië het zien op te lossen met sleutel 13 en een soldeerbout...

Daarbij wordt tegenwoordig alles gemaakt om net iets langer mee te gaan dan de garantieperiode en zodra het kapot is alleen te kunnen worden vervangen, want reparatie is niet meer mogelijk.

Ik hoef het dus niet op mijn motor, doe wel iets rustiger aan in de bochten en hou wel voldoende afstand.
 
Leuke ontwikkeling en knap gemaakt

Probleem dat ik heb met al die systemen (ABS, ETC, enz) is dat zodra er een storinkje is de motormanagement alles uitzet en je stil staat langs de kant van de weg. Vervolgens mag de monteur op Sardinië het zien op te lossen met sleutel 13 en een soldeerbout...

Zo kwam mijn buurman stil te staan omdat de potmeter van de gashendel defect was. Een kabel kan je zowat op elke hoek van de straat laten repareren, hij kon alleen nog maar afslepen.
 
Het lijkt me gevaarlijk. Behalve motor, rijd ik ook paard. Is ook leuk, kan ook hard gaan en heeft een soortgelijke “fysieke” rij-ervaring.
Een cruciaal verschil vind ik, dat een paard onverwachte bewegingen kan maken, wat m’n motor nooit doet.
Als je paard bijvoorbeeld schrikt - altijd van iets lulligs zoals een vogel of boomblaadje - maakt hij een zijwaartse beweging die je als berijder niet verwacht. Ineens zit je dan “los” in je zadel. Ik moet er niet aan denken om dat op een motor te hebben. Bijvoorbeeld dat ie een lane change weigert of me “helpt” met een stuurcorrectie. Doordat je het niet anticipeert, Maak je een andere spierbeweging dan nodig, en zit je al los / instabiel op je motor.
 
Het lijkt me gevaarlijk. Behalve motor, rijd ik ook paard. Is ook leuk, kan ook hard gaan en heeft een soortgelijke “fysieke” rij-ervaring.
Een cruciaal verschil vind ik, dat een paard onverwachte bewegingen kan maken, wat m’n motor nooit doet.
Als je paard bijvoorbeeld schrikt - altijd van iets lulligs zoals een vogel of boomblaadje - maakt hij een zijwaartse beweging die je als berijder niet verwacht. Ineens zit je dan “los” in je zadel. Ik moet er niet aan denken om dat op een motor te hebben. Bijvoorbeeld dat ie een lane change weigert of me “helpt” met een stuurcorrectie. Doordat je het niet anticipeert, Maak je een andere spierbeweging dan nodig, en zit je al los / instabiel op je motor.
Goed punt, het verschil tussen een auto en een evenwichtsvoertuig zoals een motor.

Maar we hebben het hier over een belangrijke grote motorfietsenfabrikant, die zal dit soort dingen heus beseffen. Verder gaat het om een systeem dat pas ingrijpt als de rijder zelf de fout in gaat, dus als die zonder ingrijpen sowieso een ongeluk krijgt.

Ik weet ook niet hoe men het precies wil aankleden maar op zo’n moment mag zo’n systeem van mij ingrijpen.
 
Dat is de filosofie van bmw, ook voor de auto’s. Al die systemen mogen de lol van het rijden niet belemmeren. Ze moeten de rijder ondersteunen. Dat lijkt mij wel een goede ontwikkeling.
Google op vision inext. Verschillende rijmodi met en zonder stuur
 
Terug
Bovenaan Onderaan