Zelf (simpele) spanningsregelaar maken?

Juupke

MF veteraan
21 sep 2004
1.650
0
Gronsveld
De spanningregelaar van mijn DR is kapot. Omdat het een brik is en ik er geen geld in wil duwen, vraag ik me af of het niet mogelijk is zelf een simpele spanningsregelaar (6V) te bouwen. Hieronder een schama van het laadsysteem van de DR. Ik kan eventueel ook een paar foto's van de regelaar maken. Is iemand hier die zoiets al geprobeert heeft of een schema weet te verzinnen?
full


Alvast bedankt

Peter
 
GS-Classic, die Website für Suzuki GS-Modelle! ----> downloads


Regler-Gleichrichter (Version 1.1)


staan diverse leuke schema`s om te maken de regelaar heb ik eens gebouwt en het werkte prima op m`n soes


Bedankt dit is niet direct toepasbaar op mijn DR maar misschien met wat knutselwerk wel.

sloop proberen? zal je nie veel kosten denk ik?

Sloop kan ik idd proberen maar DR 500 zijn niet zo veel spullen van te vinden. Tevens zou ik graag meteen wat zwaardera hebben omdat ik zonder accu rij.

Zit op een brommer niet dezelfde?


Goeie tip dat zou best kunnen. Maar eens wat brommersites afspeuren.

:} Bedankt in ieder geval voor de reacties :}
 
Laatst bewerkt:
Ff een stukkie montaprint halen met wat componentjes en dan lekker volgens t schema solderen

ik eb nog wel wat print en componentjes meel maar als je wat nodig hebt

Dat is idd de bedoeling maar dan moet ik wel nog een schemaatje hebben van de regelaar. En als ik hem zelf maak, kan ik hem meteen wat zwaarder maken. Als ik onderdeeltjes nodig heb zal ik zeker even meelen. Bedankt :}
 
Volgens mij kan het nooit meer zijn als het volgende plaatje. Voor de zener kun je misschien ook een 6.8 volt exemplaar nemen.

[afbeelding]

Kun je iets meer uitleg geven hoe het werkt? En hoeveel ampere dit kan hebben? En eventueel de onderdeelnrs? Niet dat ik er veel verstand van heb maar dit ziet er wel uit dat het zoiets moet zijn. En ik zelf in elkaar kan prutsen.

Alvast bedankt :} :}
 
Volgens mij moet dit genoeg zijn. Welke componenten je moet gebruiken hangt natuurlijk van het geleverde vermogen af.[afbeelding]

Ik denk dat ik zo rond de 10 A moet gaan zitten. De min van deze schakeling gaat naar de massa als ik het goed begrijp en houd zo de spanning op 6 V? En maakt het voor die waarde van zenerdiode niets uit dat het nu wisselspanning is?
 
Laatst bewerkt:
ik kan me vergissen hoor, maar blaas jij je transistor niet op als je de te veel aan spanning direct naar je massa laat gaan, volgens mij moet er een vermogensweerstand tussen, iets van 5 ohm 50 watt van poot 1 van de transistor naar massa
 
Kun je iets meer uitleg geven hoe het werkt? En hoeveel ampere dit kan hebben? En eventueel de onderdeelnrs? Niet dat ik er veel verstand van heb maar dit ziet er wel uit dat het zoiets moet zijn. En ik zelf in elkaar kan prutsen.

Alvast bedankt :} :}

Uit de dynamo komt een wisselspanning, die wordt door D2..5 gelijkgericht. Als nu deze gelijkgerichte spanning boven de 6.2V komt gaat er een stroom door D1 lopen. Die stroom vloeit voor een gedeelte weg via R1, maar ook via de basis (B) van Q1. Die Q1 is een stroom versterker (NPN transistor) en de stroom van C->E is bijvoorbeeld 10 maal zo groot als de stroom van B->E. Het komt er gewoon op neer dat de dynamo zwaarder belast wordt als de spanning te hoog oploopt. Overigens gebeurt dat pas bij ongeveer 2*0.7+6.2+0.7=8.3V. Misschien dat het beter is om voor de zener een 5.6V exemplaar te nemen.

De component keuze staat erbij, behalve de zener. Voor de zener kun je een BZX85-C6V2 nemen. Voor de huidige componenten heb ik gewoon het goedkoopste spul van farnell genomen. In deze uitvoering zou je zo'n 20A weg moeten kunnen stoken..... mits de boel voldoende gekoeld wordt.

Ik zit net even te kijken en de 2N3055 staat er niet meer bij, je kunt ook een MJ10004 ofzo nemen.
 
ik kan me vergissen hoor, maar blaas jij je transistor niet op als je de te veel aan spanning direct naar je massa laat gaan, volgens mij moet er een vermogensweerstand tussen, iets van 5 ohm 50 watt van poot 1 van de transistor naar massa

Die transistor kan 150W verstoken, dat lijkt me genoeg. Natuurlijk kan het toevoegen van een weerstand geen kwaad, mits die klein genoeg is. Mocht je een te grote weerstand toevoegen dan blaas je de transistor of de zener op.
 
Kun je iets meer uitleg geven hoe het werkt? En hoeveel ampere dit kan hebben? En eventueel de onderdeelnrs? Niet dat ik er veel verstand van heb maar dit ziet er wel uit dat het zoiets moet zijn. En ik zelf in elkaar kan prutsen.

Alvast bedankt :} :}
Bij een hogere spanning, gaat de zenerdiode op open staan, daardoor stuurt de transistor de poort open, en vernietig je de te veel aan spanning door deze naar massa te leiden, waardoor de spanning weer wegvalt, de zener gaat weer dicht, en de spanningsopbouw gaat weer beginnen, totdat die weer te hoog wordt, en alles begint weer van voren af aan.....gaat afhankelijk van je toerental met 200 tot 2000 keer per sec
 
Die transistor kan 150W verstoken, dat lijkt me genoeg. Natuurlijk kan het toevoegen van een weerstand geen kwaad, mits die klein genoeg is. Mocht je een te grote weerstand toevoegen dan blaas je de transistor of de zener op.

op mijn Z1r, had ik ook zoiets, maar daar had ik de R1 regelbaar gemaakt, en achter de darlington een 100w 5 ohm weerstand, met koeler, en dat ging prima, nooit geen hete regelaar meer, en alles bleef heel
 
Ik denk dat ik zo rond de 10 A moet gaan zitten. De min van deze schakeling gaat naar de massa als ik het goed begrijp en houd zo de spanning op 6 V? En maakt het voor die waarde van zenerdiode niets uit dat het nu wisselspanning is?

Je moet alleen de draden aan de linker kant van het schema op de plek van de regelaar aansluiten. De rest zweeft dus ten opzichte van de massa. (Hoe daar ook rekening mee bij het opbouwen ;))
 
ik kan me vergissen hoor, maar blaas jij je transistor niet op als je de te veel aan spanning direct naar je massa laat gaan, volgens mij moet er een vermogensweerstand tussen, iets van 5 ohm 50 watt van poot 1 van de transistor naar massa
Als je er een weerstand van 5 ohm tussen zet zal daar bij 1 amp. al 5 volt over komen te staan waardoor de spanning van zo'n 7 volt al naar 13 volt gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan