Zelf uitlaatpijpen maken

fredjeh

Rookie
9 nov 2017
15
1
Bij een projectje kan ik de gewone uitlaat vanaf het motorblok niet gebruiken, uitlaten lopen onder het blok door en daar heb ik geen plaats voor, moeten opzij.
Is een 4 cilinder in lijn, cilinder 1 en 4 komen samen en 2 en 3 komen samen onder het blok en gaan dan samen in de collector die dan weer uitsplitst in 2 uitlaatpijpen.
Ze moeten opzij van het motorblok komen, wat ik heb opgemerkt is dat de uitlaatpijpen tot waar ze samenkomen ongeveer even lang zijn,is dit noodzakelijk of mag de ene langer zijn dan de andere?
 
Gelijke inhoud van de pijpen tot het punt waar ze samenkomen werkt ook (en is misschien nog wel belangrijker). De diameters mogen natuurlijk niet al teveel verschillen, maar kan soms net genoeg zijn om tot een goed functionerende uitlaat te komen...

Als die laatste paar paarden van ondergeschikt belang zijn gewoon maken wat het mooiste uitziet :)

Later,

Loek
 
Is het mogelijk om op iedere uitlaatpijp een demper te plaatsen? dan moet ik ze niet laten samenkomen en maak ik de 4 pijpen even lang. Diameter van de pijp is 35 mm.
 
Het motorblok is een ZZR600 die ik deze winter ga proberen inbouwen in een Buggy.
Zou dus de 4 uitlaatpijpen opzij van de motor laten komen, 8 lasbochten van 90 graden nodig, en dan de 4 pijpen even lang maken, dan op iedere pijp een zo compact mogelijke demper.
Bestaan zulke kleine dempers? zelf te maken?
Kan de originele uitlaat niet gebruiken omdat die onderlangs de motor loopt, chassis van de buggy staat nogal hoog van de grond, weinig plaats dus, motor moet zo laag mogelijk om hem te kunnen inbouwen.
Ben al een tijdje bezig met allerlei zaken, schakelen, ontkoppelen aandrijving enz. rij er momenteel mee, dus moet goed voorbereid zijn, na de winter moet het af zijn, nu een 600 cc 1 cilinder motor met vario aandrijving.
 
Wat bedoel je met volume? had vroeger een sportuitlaat op mijn wagen, en je kon er gewoon doorkijken, was geperforeerde buis met daarrond een omhulsel, wat daarin zat weet ik niet maar zag er toch niet zo ingewikkeld uit.
Probleem is om de 4 pijpen even lang te maken en aan te sluiten op een demper.
 
en nu juist wat er om die geperforeerde pijp heen zit is erg belangrijk. daar zit dempingswol omheen en daar heb je een bepaalde hoeveelheid van nodig zonder het te veel samen te drukken zodat de drukpulsen die uit de cilinder komen de tijd en de ruimte krijgen om af te remmen zodat de pulzen langer en lager worden. en voor die afremming heb je ruimte nodig zodat druk piek door de wol heen kan en dan heel vaak een bochtje om gaat zodat hij er langer over doet en de druk piek dus uitgesmeerd wordt over een langere tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan