Zelf verzinken

brrrren

MF'er
10 dec 2004
147
0
Doetinchem
Beste mensen, ik ben bezig met het restaureren van een oude Suzuki, :) :) :)
nou heb ik her en der gelezen dat er setjes zijn waar je zelf moeren en bouten en niet al te grote onderdelen zelf thermisch kunt verzinken.
wie kan mij verder helpen waar de ingrediënten, en materialen te koop zijn.
en wie kan mij verder vertellen hoe deze werkwijze uitgevoerd moet worden.
:? :? :?
 
Laatst bewerkt:
kijk maar eens op deze site, http://gt750.medial.com/renov-gt750L/index-en.html waar ik nu zo benieuwd naar ben op er mensen die het zelf ook zo gedaan hebben, en wat hun ervaringen hiermee zijn.
 
kijk maar eens op deze site, http://gt750.medial.com/renov-gt750L/index-en.html waar ik nu zo benieuwd naar ben op er mensen die het zelf ook zo gedaan hebben, en wat hun ervaringen hiermee zijn.


"I use a Zinc Plating Kit from Caswell Inc.
I'm rather pleased with the finish I'm getting from it and the longevity of the chemicals.

The Caswell Zinc Plating Kit is paying for itself here.
I use a 12V battery charger and a rear brake
bulb in series as a resistor to get proper current
flowing from the zinc plates over to the plated items
through the electrolyte.


After plating + polishing with a rotating steel brush the parts look like new !"

Hij schrijft dus ook hoe hij het gedaan heeft ( gedeeltelijk ) en met welke set (leverancier)

Dus: Plating Kits Electroplating Kits Aluminum Anodizing Kits Gas Tank Sealer Metal Polishing And Buffing Supplies

Suc6
 
"I use a Zinc Plating Kit from Caswell Inc.
I'm rather pleased with the finish I'm getting from it and the longevity of the chemicals.
Hij schrijft dus ook hoe hij het gedaan heeft ( gedeeltelijk ) en met welke set (leverancier)
Dus: Plating Kits Electroplating Kits Aluminum Anodizing Kits Gas Tank Sealer Metal Polishing And Buffing Supplies
Suc6


Hmmm, niet eens zo gek duur ook 8-)

That's amazing Mike :+


Alleen jammer dat sommige spullen per zeevracht moeten, duurt ook weer eeuwen voor je het hebt. :/
 
Thermisch verzinken.
Spullen eerst ontvetten,
dan in zoutzuur dompelen totdat ze echt schoon zijn. Afspoelen in water. Dan in fluxoplossing dompelen, volgens mij is dat borax, vervolgens in een vloeibaar zinkbad.

Vloeibaar zink is toch wel 450-500 graden celcius dus als je daarvan een spetter op je huid krijgt dan zit die ook vastgebakken.

Oppassen met opgesloten vloeistoffen in een insluiting o.i.d. dat wordt superhete stoom en kan exploderen.

Je kan ook vertinnen. Tin voor dakgoten moet je hebben 40/60, dat is goedkoper dan het soldeertin 60/40. Goed ontvetten en met zoutzuur insmeren dan tin eropsmelten.
Het vertinnen gaat bij lagere temperaturen en is in principe iets veiliger.

De draad moet je bij zowel thermisch verz. alswel vertinnen opnieuw tappen/opsnijden.
 
bedankt voor je reactie ;)
hier kan ik in ieder geval al iets mee als het gaar om de voorbehandeling
maar nou schijnt er ook nog een mogelijkheid te zijn om ipv vloeibaar zink, hier zink in een soort bad met een vloeistof te doen en dan via een bepaald voltage het onderdeeltje te verzinken,

wat ik me nou afvraag: :?

wat voor voltage heb ik hier voor nodig.
is dit gelijkstroom of wisselstroom
moet ik de zink op de een of andere manier oplossen in het bad of kan ik er gewoon
een stuk zink inleggen
moet er in dit bad nog iets anders dan water en zink

voor mij zijn dit allemaal nog grote vraagtekens :? :? :?
 
Volgens mij gaat het hier om elektrolytisch verzinken ipv thermisch verzinken.

Voor het 1e zullen wel setje te koop zijn, maar je kan het kleingoed ook naar een galvaniseerbedrijf brengen. In R'dam zit op zejer een bedrijf dat zoiets doet. Ook verchromen trouwens.
Is wellicht beter en minder gedoe.

Thermisch verzinken van boutjes, moertjes etc. gebeurt meestal door "trommelen".
Alleen grof spul verdwijnt in een bak vloeibaar zink, voor zover ik weet.
Bij klein spul lopen groefjes waarschijnlijk vol en gaatjes dicht.
 
bedankt voor je reactie ;)
hier kan ik in ieder geval al iets mee als het gaar om de voorbehandeling
maar nou schijnt er ook nog een mogelijkheid te zijn om ipv vloeibaar zink, hier zink in een soort bad met een vloeistof te doen en dan via een bepaald voltage het onderdeeltje te verzinken,

wat ik me nou afvraag: :?

wat voor voltage heb ik hier voor nodig.
is dit gelijkstroom of wisselstroom
moet ik de zink op de een of andere manier oplossen in het bad of kan ik er gewoon
een stuk zink inleggen
moet er in dit bad nog iets anders dan water en zink

voor mij zijn dit allemaal nog grote vraagtekens :? :? :?

HERHALING :

"I use a Zinc Plating Kit from Caswell Inc.
I'm rather pleased with the finish I'm getting from it and the longevity of the chemicals.

The Caswell Zinc Plating Kit is paying for itself here.
I use a 12V battery charger and a rear brake
bulb in series as a resistor to get proper current
flowing from the zinc plates over to the plated items
through the electrolyte.



After plating + polishing with a rotating steel brush the parts look like new !"

Hij schrijft dus ook hoe hij het gedaan heeft ( gedeeltelijk ) en met welke set (leverancier)

Dus: Plating Kits Electroplating Kits Aluminum Anodizing Kits Gas Tank Sealer Metal Polishing And Buffing Supplies
 
Laatst bewerkt:
Zeeuwmeeuw en anderen natuurlijk.....voor zover ik weet heeft de amerikaanse post (USPS) per 18 mei 2007 de zeepost (surface post) afgeschaft. Alles gaat nu per luchtpost en soms, zeker met chemicalien geeft dat douane en invoer problemen. Andere aanbieders van postbezorging zoals UPS doen het nog wel maar rekenen absurde bedragen omdat ze ook automatisch douane documenten maken.

Stel dat je het wel aangeleverd kan krijgen, hou dan rekening met invoerrechten, ook over de portekosten tot de 12 mijlszone. Het word dan vaak erg duur.


Bijvoorbeeld de tankreiniger KREEM mag niet per luchtpost verstuurd worden. Hoe het dan in godsnaam hierkomt voor de handel weet ik niet , maar dat zal wel enders geregeld zijn.
 
Bijvoorbeeld de tankreiniger KREEM mag niet per luchtpost verstuurd worden. Hoe het dan in godsnaam hierkomt voor de handel weet ik niet , maar dat zal wel enders geregeld zijn.


Nou, per boot denk ik.
Allemaal leuk en aardig dat luchtpost maar als je een pallet van 500 Kg moet verzenden vanuit de USA kost het per groupage seafreight wellicht 400 USD en per air 4x zoveel.
Dusdat alles per definitie door de lucht gaat is niet geheel waar.
 
bedankt voor je reactie ;)
hier kan ik in ieder geval al iets mee als het gaar om de voorbehandeling
maar nou schijnt er ook nog een mogelijkheid te zijn om ipv vloeibaar zink, hier zink in een soort bad met een vloeistof te doen en dan via een bepaald voltage het onderdeeltje te verzinken,

wat ik me nou afvraag: :?

wat voor voltage heb ik hier voor nodig.
is dit gelijkstroom of wisselstroom
moet ik de zink op de een of andere manier oplossen in het bad of kan ik er gewoon
een stuk zink inleggen
moet er in dit bad nog iets anders dan water en zink

voor mij zijn dit allemaal nog grote vraagtekens :? :? :?

Elektrolytisch verzinken is mooi zolang het duurt, de zinklaag is erg dun. Je kan geluk hebben en dan blijft de laag redelijk goed, maar als je er pech mee hebt dan roest dat binnen een paar maanden.

Bij verzinkerijen kunnen ze vaak ook centrifugeverzinken. Dan worden de onderdelen in een bad gedompeld en het overtollige zink weggeslingerd. Is beter dan elektrolytisch verzinken.
 
Zeeuwmeeuw, Ik heb nergens beweert dat alles per definitie door de lucht gaat. Integendeel, waarom varen anders al die containerboten hier dagelijks de haven in en uit? Ik geef alleen maar aan dat USPS, de amerikaanse PTT/TNT het niet meer doet met (kleine) pakjes. Bij mijn weten met alle pakjes. De reden die ze opgaven was dat het teveel kost en er heel veel zoek raakt of half geroofd aankomt.

Alle andere particuliere aanbieders gebruiken de boot natuurlijk wel. Zoals UPS en FEDEX. Maar ook niet voor kleine pakjes. Maar die rekenen zo veel dat goederen vervoeren naar nederland voor een particulier nauwelijks betaalbaar is. Daarnaast maken zij standaard douane documenten aan die jij moet betalen, terwijl die documenten voor een klein pakje als particulier niet nodig zijn. Een paar jaar geleden was dat bij UPS ongeveer 64 euro (voor onderdelen van 10 euro.)

USPS is de TNT/PTT voor de amerikaan. Iedereen stuurt in principe daar zijn post mee weg.

Alle grote amerikaanse freight forwarders gebruiken de boot.

Doe al jaren zaken overzee. Liefst met USPS.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan