Zelfbouw Bakker/Sp1 eindelijk gereed!

Status
Niet open voor verdere reacties.

haporta

Die hard MF'er
11 jun 2003
901
3
groningen
Na precies een jaar lang bezig geweest te zijn met onderdelen verzamelen afspraken maken met leveranciers, overheidsinstanties, motordealers en framebouwer Nico Bakker, is het me eindelijk gelukt.....
Mijn zelbouw project is klaar! :) :) :)

Vorige week maandag was de klap op de vuurpijl toen hij voor de RDW keuring moest, maar hij was in 1x goedgekeurd.

Ik zal in dit topic mijn ervaringen delen, zodat iedereen die met het idee loopt om zelf een motor te fabriceren, weet waar hij aan begint...

maar de voldoening is er:
full
 
Nadat de opbouw compleet was, moest de motor (voor de zekerheid) compleet nagekeken worden door Motorport Leek. Ze hebben hem een grote beurt gegeven, emmissie afgesteld, speling in voor- en achtervork gecontroleerd, verlichting afgesteld, en een complete check-up van de bike gedaan..

op weg naar Motorport:

full
 
na de grote beurt moest hij er dan echt aan geloven: de RDW keuring..

beter gezegd 'de eerste toelatingskeuring'
Deze vond plaats op het testcentrum van de RDW in Lelystad.
Hier aangekomen is het 'wie het eerst komt het eerst maalt'ondanks het feit dat je een afspraak hebt om 8 uur precies. Blijkt dat iedereen die die dag op de keuring moet verschijnen dit tijdstip doorkrijgt..
Dat was dus wel even een verassing, hierdoor kwam het dan ook dat er voor mij aan eerst nog even 4 andere motoren gekeurd moesten worden.

Dit keuren gaat er niet altijd even zachtzinnig aan toe, ik heb daar gesproken met een paar zelfbouwers die daar waren voor een herkeuring, en die hadden de volgende ervaringen:
- ze gaan met het volle gewicht op je rempedaal staan, en gaan dan ook nog op neer staan wippen, dan vinden ze het nog vreemd dat zo'n pedaaltje (vaak toch van aluminium) dan afbreekt :(
- ze knijpen met 2 handen de voorrem in, en als het hendel dan het stuur raakt word ie afgekeurd omdat je de volle remkracht niet zou kunnen benutten :? :?
kan iemand mij vertellen wie er in godsnaam met 2 handen tegelijk remt tijdens het rijden??? knappe jongen als ze dat bij die van mij doen, rijden ze meteen op hun rug ;)

Maar goed dit was wat ik te horen kreeg bij aanvang, en ik begon dus stiekum al een beetje bloednerveus te worden.
Toen ik echter aan de beurt was, bleek bovenstaand helemaal niet op te gaan, integendeel, ze gingen erg professioneel en omzichtig te werk.

Na een checklist afgewerkt te hebben, om te kijken of de motor veilig genoeg is, volgt dan eindelijk de testrit.. (wat een machtig baantje heeft die jongen)
Hier volgen dan een paar rondjes over het circuit, ondergaat hij een remmentest, kijken ze naar de handelbaarheid, en meten ze het geluid van uit/inlaat en claxon..
Ik had niet echt veel problemen verwacht, daar ik met allemaal orginele(en dus in het verleden door de rdw goedgekeurde) onderdelen de motor had opgebouwd.
Groot was dan ook mijn verbazing toen hij terug kwam, en met een brede grijns zei dat de motor prachtig reed, maar helaas was afgekeurd op de claxon :?

Ik vertelde hem dat hij in wezen zijn eigen keuringswezen belachelijk maakte, daar dit in het verleden door hun (bij fabrieks SP1)wel was goedgekeurd. maar hij bleef voet bij stuk houden... ik kwam 2 DB tekort, had 91, en moest 93 db zijn B| ...
Dan maar de trukendoos erbij: het scherm voor het motorblok weggehaald, nu kon het geluid vrij naar buiten komen. Na een herkeuring ter plaatse, had ik net 93 DB.. goedgekeurd!! :)
Ik was als een kind zo blij, bij het in orde maken van de papieren (en 400 euro aan keuringskosten betalen :( ) vertelde de man aan de balie nog, dat het maar zelden voorkwam dat een motor in een keer goedgekeurd was.. Pluim voor mezelf!

Nu rest er nog een ding... de BPM B|
 
Laatst bewerkt:
nee moet nog gebeuren, maar dat doe ik komende winter, kan ik gelijk even de motor compleet oppoetsen..

weet nog niet of ik voor spuiten of poedercoaten ga kiezen, en over de kleur ben ik ook nog niet uit.. alle tips zijn welkom. kuipdelen worden zwart..
 
Worden de kuipdelen metallic of carbonkleur (van dat gave matzwart :9 )

Dan heb je imo 2 keuzes, of je laat het frame er echt uitspringen, Geel spuiten of polijsten of je maakt het net als de rest zwart.
 
ben ik eerlijk gezegd ook nog niet over uit: mat of glanzend zwart... heb al wel een stickerset met een rode honda wing, dus er komen zeker hier en daar wat rode aksenten op.. heb idd aan geel zitten denken, maar dit staat weer niet met rood.. zit nu aan messing kleurig of chrome te denken....
 
:} :9~


Nu rest er nog een ding... de BPM B|

Eerst ga je heel hard werken, je geeft de helft weg aan de belasting, koop je spullen en een frame van het bedragje dat over is, betaal je nog even BTW over, ga je met al je energie en tijd zelf een motor van bouwen, moet je hierover weer 20% afdragen.

tja leven blijft duur.

Maarrrrr... wel een te gekke fiets. (heb tot niet zo heel lang geleden een Bakker GPZ1000RX gehad, stuurde strakker dan mijn huidige RSV)
 
De Bpm was echt een meevallertje, na het overleggen van de bonnen, ivm de daadwerkelijke kosten, word een bedrag bepaalt. dit bedrag betalen, en nu maar wachten op de kentekenpapieren... en dan: :]
 
ben ik eerlijk gezegd ook nog niet over uit: mat of glanzend zwart... heb al wel een stickerset met een rode honda wing, dus er komen zeker hier en daar wat rode aksenten op.. heb idd aan geel zitten denken, maar dit staat weer niet met rood.. zit nu aan messing kleurig of chrome te denken....

Mooi rood frame staat denk ik ook nie gek
 
Eerst ga je heel hard werken, je geeft de helft weg aan de belasting, koop je spullen en een frame van het bedragje dat over is, betaal je nog even BTW over, ga je met al je energie en tijd zelf een motor van bouwen, moet je hierover weer 20% afdragen.

inderdaad, het erge is: het zijn over het algemeen allemaal 2ehands onderdelen... oftewel er is ooit al eens een keer BPM over betaald, en nu mag je het dus nog eenkeertje betalen....

Zo pakt het rijk dus wel even dubbel he..
 
Maarrrrr... wel een te gekke fiets. (heb tot niet zo heel lang geleden een Bakker GPZ1000RX gehad, stuurde strakker dan mijn huidige RSV)

Klopt! heb uiteraard hier en daar al even een stukje gestuurd.. echt messcherp! daar kan geen fabrieks honda SP1 aan tippen. Ik vergelijk het nu met een cbr 600tje qua stuurgedrag, alleen dan met het koppel en brute vermogen van een 1000cc twin!
 
Zit nu op de kentekenpapieren te wachten, dit varieert van 5 tot 15 werkdagen...

hen nu ook het kontje gemodificeerd (hij is immers al door de rdw keuring heen, maar zelfs met deze modificatie was hij er misschien wel doorheen gekomen)..
heb er eens flink de zaag ingezet. heb het orginele achterlicht 10 cm naar achteren en 2 cm omhoog geplaatst, hierdoor krijg je van opzij een erg strakke lijn, en is het achterlicht bijna niet zichtbaar. aan de zijkanten van het achterlicht heb ik orginele 2 brothers knipperlichten geplaatst. Van achteren is het aanzicht praktisch niet gewijzigd, en komt dus ook de verkeersveiligheid niet in gevaar.. Want de undertays van bijvoorbeeld 'topline' (net zoals 'de red')zijn wel erg mooi om te zien (heb hem ook op mijn andere sp1 zitten) maar geven nauwelijks licht.. hierdoor ben je snachts als je achter een auto rijd bijna niet zichtbaar..

Ik zal binnenkort fotos maken, en een duidelijke uitleg erbij geven, dit is echt de moeite waard als je met weinig middelen en tijd (was in 2 uurtjes klaar)toch iets heel moois, maar bovenal unieks wilt hebben!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan