Zelfbouw compressor

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.921
155
Andere kant van de evenaar
Iemand hier die zelf een compressor in elkaar geknutseld heeft?

Ik heb er een, maar ik wil wat groters, een waar ik een slijptol en dat soort lucht verslindende apparaten mee kan gebruiken.
Ik heb al een 100 liter LPG tank, nu nog het lef krijgen om daar in te gaan boren.. :( ;)

Voornamelijke vraag; ik wil op 240 Volt draaien, wat is een beetje het maximale CFM wat je met 240 V (3.5 kW) kunt halen?

Is er een beetje een iets zo dat je kW's in pk's kunt omrekenen?

Voorbeelden;

AIR COMPRESSOR PUMP 18CFM 3KW 4HP MOTOR 115PSI 8BAR 500L/MINS FOR 75-120L TANK | eBay

Industrial 12cfm Twin Cylinder Air Compressor Pump Suitable For 3HP | eBay


2.2kw/3HP 2800pm Compressor motor single-phase 240v dual caps 24mm shaft Quality | eBay

3kW 4HP Air Compressor Motor 2800rpm 2P Single Phase 240V | eBay

Dank voor adviezen :)
 

guzzigek

MF veteraan
1 aug 2008
1.805
127
bij mijnmotoren
Als je voor weinig veel lucht wil verpompen moet eens kijken naar oude airco compressors en meerdere op de tank aansluiten .
En boren hoef toch niet er zitten toch aal aansluitingen op de tank die je kan gebruiken
 

Zijspanpiet

Die hard MF'er
2 nov 2017
351
18
In een lpg tank zit al een aansluiting 3/4 gas volgens mij, daar kan toch aardig wat liters lucht door heen.
Boren zou ik niet doen, er zijn toch meerdere aansluitingen op het verdikte stuk wat in de tank zit gelast.
Een 100 liter luchtvat is erg klein voor opslag als je lucht aandrijving wilt gebruiken.
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
3.951
254
Naaldwijk
Als je de lpg-tank eerst vult met water pers je het gas eruit. Komt er water uit de openingen en laat je de tank daarna leeglopen is er veilig aan te werken. Zo doen ze het okk als er gewerkt moet worden aan de ondergrondse lpg-tanks.
 

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.863
112
hardinxveld-giessendam
3.5 kw kan je als een zelfbouwer rustig vergeten of je moet behoorlijk gaan investeren in regelelektronica. als je rechtstreeks wilt inschakelen zal 2.2 - 2.5 kw het maximum zijn anders klapt de zekering bij elke keer dat de compressor inschakelt ook als hij drukloos kan opstarten.
 

IJzervreter

MF veteraan
29 apr 2004
16.214
228
Ja heb ik ooit gedaan als tiener. Een oude LPG tank met daarop twee koelkastmotoren gemonteerd. Heel stil en soepel. Niet heel veilig:X
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.921
155
Andere kant van de evenaar
In een lpg tank zit al een aansluiting 3/4 gas volgens mij, daar kan toch aardig wat liters lucht door heen.
Boren zou ik niet doen, er zijn toch meerdere aansluitingen op het verdikte stuk wat in de tank zit gelast.
Een 100 liter luchtvat is erg klein voor opslag als je lucht aandrijving wilt gebruiken.
Zal zien wat ik kan vinden.
Zo ver ik weet moet 100 liter genoeg zijn voor wat ik wil.
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.921
155
Andere kant van de evenaar
3.5 kw kan je als een zelfbouwer rustig vergeten of je moet behoorlijk gaan investeren in regelelektronica. als je rechtstreeks wilt inschakelen zal 2.2 - 2.5 kw het maximum zijn anders klapt de zekering bij elke keer dat de compressor inschakelt ook als hij drukloos kan opstarten.
Aha, dit is de soort informatie waar ik naar op zoek was, dank.
Ja heb ik ooit gedaan als tiener. Een oude LPG tank met daarop twee koelkastmotoren gemonteerd. Heel stil en soepel. Niet heel veilig:X
Heeft mijn vader ook gedaan, duurt wel lang voor de tank op druk is.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.805
384
50
wezemaal
een motor heeft dubbel zoveel vermogen nodig om op gang te komen, rekening mee houden met de electriciteitsvoorziening en zekeringen.
 
  • Like
Waarderingen: reinhoud

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.863
112
hardinxveld-giessendam
8 keer klopt wel ongeveer onbelast direct inschakelend. maar gelukkig is dat maar een kort puls en springen zekeringen niet direct daar zit een korte tijdvertraging in die genoeg is om het grootste gedeelte van de piek door te laten zonder dat hij uit gaat. dus om die 2.2 -2.5 kw te halen moet je wel zorgen dat de motor onbelast kan opstarten. de compressor moet dan dus drukloos zijn en pompen totdat de aanloopstroom is gezakt tot de nominale stroom. dat is redelijk eenvoudig te maken met een solenoid en een vertraagd inschakelend contact op een relais. relais wordt bekrachtigt samen met de motor door de pressostaat. en het relais bekrachtigd een paar seconden later de solenoid. solenoid schakelt de leiding die uit de compressor komt tussen open lucht en de tank. schakelt de motor uit valt de solenoid af en laat de druk uit de compressor ontsnappen naar buiten. is de startstroom voorbij schakelt de solunoid de compressor weer aan de buffertank.
 

jaap43

MF veteraan
11 aug 2008
15.737
458
Capelle aan den IJssel
SI-eenheden, dus ook vermogens zijn over de hele wereld gelijk.

1 kW vermogen = 1,34 pk en 1 PK = 0,724 kW. Dat in Engels sprekende landen nog steeds vreemde eenheden gebruikt worden is hun handicap. Maar er zijn goede omreken tabellen op internet te vinden.

Een éénfase elektromotor (dus voor 230/240 V) zal op het moment van starten zo'n 4 tot 6 maal de nominale stroom gebruiken. De nominale stroom stroom is de stroom tijdens normaal bedrijf. Dit gedurende enkele microseconden. Alle normale beveiligingen (smeltveiligheden of automaten) zullen hierop niet uitschakelen.
 

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.469
82
West-Vlaanderen
1kW is 1.36pk, maar bij stroomverbruik is 1kW niet gelijk aan 1.36pk, tenminste, zo heb ik het begrepen
Dat hangt af van de efficiëntie, maar als een elektrische motor HP opgeeft is dit het nuttig vermogen.
In kw is dit meestal het verbruik en na efficiëntie (90+%) heb je het nuttig vermogen.
Elektrisch motor vinden het meestal niet zo erg om een beetje (+-10%) boven nominaal vermogen te blijven zolang de koeling goed is.
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.189
113
27
Amsterdam
een motor heeft dubbel zoveel vermogen nodig om op gang te komen, rekening mee houden met de electriciteitsvoorziening en zekeringen.
Ik zou sowieso zware elektromotoren lekker vergeten als het aan een automaat/zekering hangt met B karakteristiek. Gewoon een nieuwe buis leggen, C karakteristiek 3-fasen automaat ervoor en je kan alle kanten op.
 

jaap43

MF veteraan
11 aug 2008
15.737
458
Capelle aan den IJssel
Ik zou sowieso zware elektromotoren lekker vergeten als het aan een automaat/zekering hangt met B karakteristiek. Gewoon een nieuwe buis leggen, C karakteristiek 3-fasen automaat ervoor en je kan alle kanten op.
Ik ben benieuw of "Down Under" net zo makkelijk als in Nederland een 3-fase voeding aangelegd kan worden.
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.189
113
27
Amsterdam
Ik ben benieuw of "Down Under" net zo makkelijk als in Nederland een 3-fase voeding aangelegd kan worden.
Goeie, maar als er een enkele fase binnenkomt zou ik ook in NL de moeite niet nemen om 3-fasen in de hobbyruimte te krijgen puur hiervoor. Maar dan wel een enkele fase leggen met de juiste automaat.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.805
384
50
wezemaal
ooit cursus gehad ivm stroomgroepen, en daar zeiden ze dat een groep het dubbele vermogen moet leveren van een electrische motor om deze in gang te kunnen trekken en om de groep niet te overbelasten. theoretisch kan dat dus gerust 6 of 8 maal zijn. In de praktijk wordt er dus gewoon het dubbel gerekend.

bij lampen bv moet de groep maar 1.1x het vermogen kunnen leveren. lassen met oude lasposten is een no-go, daar had je een speciale groep met een vesterkte fase (als je op 220v wou lassen) voor nodig wegens de zeer grote pieken bij het beginnen lassen.