Zelfbouw compressor

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.710
Andere kant van de evenaar
Iemand hier die zelf een compressor in elkaar geknutseld heeft?

Ik heb er een, maar ik wil wat groters, een waar ik een slijptol en dat soort lucht verslindende apparaten mee kan gebruiken.
Ik heb al een 100 liter LPG tank, nu nog het lef krijgen om daar in te gaan boren.. :( ;)

Voornamelijke vraag; ik wil op 240 Volt draaien, wat is een beetje het maximale CFM wat je met 240 V (3.5 kW) kunt halen?

Is er een beetje een iets zo dat je kW's in pk's kunt omrekenen?

Voorbeelden;

AIR COMPRESSOR PUMP 18CFM 3KW 4HP MOTOR 115PSI 8BAR 500L/MINS FOR 75-120L TANK | eBay

Industrial 12cfm Twin Cylinder Air Compressor Pump Suitable For 3HP | eBay


2.2kw/3HP 2800pm Compressor motor single-phase 240v dual caps 24mm shaft Quality | eBay

3kW 4HP Air Compressor Motor 2800rpm 2P Single Phase 240V | eBay

Dank voor adviezen :)
 
Dat hangt af van de efficiëntie, maar als een elektrische motor HP opgeeft is dit het nuttig vermogen.
In kw is dit meestal het verbruik en na efficiëntie (90+%) heb je het nuttig vermogen.
Elektrisch motor vinden het meestal niet zo erg om een beetje (+-10%) boven nominaal vermogen te blijven zolang de koeling goed is.
:^
Dat is de cosinus.
Is meestal ook te vinden op het type plaatje.
een 1 fase 1 kw motor trekt meestal +/- 1,33 kw (cos 0.75) komt weer overeen met +/- 5,8 A
Hoe groter de motor hoe beter de cos is
 
lassen met oude lasposten is een no-go, daar had je een speciale groep met een vesterkte fase (als je op 220v wou lassen) voor nodig wegens de zeer grote pieken bij het beginnen lassen.

Daar ben ik nu mee bezig, oud lasapparaat knalt soms de groep er uit. Ga nu een extra groep met C karakteristiek plaatsen alleen voor de klusruimte.
 
ooit cursus gehad ivm stroomgroepen, en daar zeiden ze dat een groep het dubbele vermogen moet leveren van een electrische motor om deze in gang te kunnen trekken en om de groep niet te overbelasten. theoretisch kan dat dus gerust 6 of 8 maal zijn. In de praktijk wordt er dus gewoon het dubbel gerekend.
rekenvoorbeelden zijn leuk en makkelijk voor de mensen die er geen verstand van hebben zodat ze aan de veilige kant blijven en het werkend krijgen. maar als de motor bij het opstarten niet veel kracht hoeft te zetten doordat hij een lage massa hoeft aan te slingeren of nog geen lucht hoeft te comprimeren of ander werk hoeft te verrichten kan je er best wat meer uit krijgen als de helft van de groep. ook de uitschakelkarakteristiek van de zekering is erg belangrijk. in een A karakteristiek zal de groep veel eerder uitstaan als in een D karakteristiek en met ouderwetse smeltveiligheden met slakkenhuis symbool kom je met nog meer belastingspiek weg. en die 6-8 keer is niet theoretisch maar gewoon praktijk alleen zo kortstondig dat de zekering niet snel genoeg is om er op uit te schakelen. zet ik er echter een goede ampère meter op met een fast peak dan krijg je hem echt te zien.
 
Laatst bewerkt:
Als je werkelijk meer lucht wilt produceren kun je nog andere optie's in overweging nemen...
Je grootst probleem wordt de aanloopstroom, daar zijn startschakelaars voor te koop
Maar je kunt ook overwegen twee of drie kleine compressoren achter elkaar te laten starten, en wat misschien nog mooier is, waarom ga je niet naar een verbrandingsmotor kijken, en daar een compressorpomp op zetten net als elke vrachtwagen heeft, dan ben je helemaal onafhankelijk van je stroomnet
 
ooit cursus gehad ivm stroomgroepen, en daar zeiden ze dat een groep het dubbele vermogen moet leveren van een electrische motor om deze in gang te kunnen trekken en om de groep niet te overbelasten. theoretisch kan dat dus gerust 6 of 8 maal zijn. In de praktijk wordt er dus gewoon het dubbel gerekend.

bij lampen bv moet de groep maar 1.1x het vermogen kunnen leveren. lassen met oude lasposten is een no-go, daar had je een speciale groep met een vesterkte fase (als je op 220v wou lassen) voor nodig wegens de zeer grote pieken bij het beginnen lassen.
Houd er ook even rekening mee dat de eisen aan een installatie per land nogal verschillen, NL vs BE maar ook zeer vs Down Under.
 
Ik denk niet dat het interessant is maar ach aanbieden kan geen kwaad:

Ik heb nog een elektromotor van 1.1kW met afneembare naaf over en evt. Een airpress compressor zonder tank. nieuw, letterlijk enkele keren gebruikt voordat ik een andere op de kop tikte.


 
In een folder van Creemers compressoren lees ik:
"Voeding 230V of 400V (t/m 2.2 kW heeft u de keuze, v.a. 3 kW standaard 400V)"
En uit de tabel blijkt: 2,2 kW = 3 pk en 3 kW = 4 pk


En elektromotorshop.com zegt: "De ML 100L-2 3 kw 3000 rpm 230 volt elektromotor, is de zwaarste elektromotor voor op 230 volt netspanning .Waar je op moet letten als u deze motor besteld is de ampere deze is trekt ongeveer 17 ampere. "


O-)
 
Laatst bewerkt:
Al dat gereken met stroom snap ik niets van, laat ik het anders vragen; 240 volt en 15 ampere, wat is de grootste kW of hp motor dat ik kan gebruiken? ;)

Met 4 pk moet je geloof ik 20 ampere hebben..
dat is erg afhankelijk van hoe je de rest van de compressor gaat bouwen. onder ideale omstandigheden (drukloos aanlopen en weinig roterende massa) 2 - 2.2 KW ga je direct inschakelen zonder drukloos opstarten ongeveer 1.5 kw
 
Terug
Bovenaan Onderaan