Zelfbouw display

RFEddie

MF'er
12 mei 2005
89
0
Geachte forumgenoten,

Ik ben in het bezit van een RF600R. Deze heeft nog analoge meters. Nu heb ik nog wat onderdelen liggen o.a. een LCD display en Microcontrollers van Conrad die in Basic zijn te programmeren. Die is goed bruikbaar, heeft o.a. 2 telingangen bruikbaar voor toerental / snelheid.

Ik wil dit display gaan gebruiken voor tijd, temperatuur, motortemperatuur, afgelegde afstand, versnelling, brandstofvooraad, accuspanning en snelheid( eventueel met extra led display).

Nu vroeg ik mij af of er forumgenoten zijn die ervaring hebben met een zelfbouw display. Ook vraag ik mij af of er iemand ervaring heeft met het maken van een electronische snelheidssensor.

Groeten,

Edward
 
Roep maar, wat wil je weten???

Wat voor processoreenheid is het?? Intel 8032 familie??? wat voor display??? 14 polig???

SW interface tussen Processor en Display heb ik al eens geschreven in MT.
Het is een 68HC06 geloof ik met lekker veel lijntjes. Het display is een standaard 16*2 Lcd schermpje.

Groeten,

Edward
 
bcans ( <- klik ) heeft dat al twee keer gedaan. Mail hem eens. Hij heeft had een kleurenscherm en een Basic Stamp processor die in P-basic word geprogrammeerd.

Zelf ben ik juist iets aan het bouwen zodat ik wijzers heb. Als die digitale shit wordt ik bloednerveus van. Hoe hard rij ik? 118, 119, 123, 120, 117, 121, etc, etc. Ik heb liever een wijzer. Hardware? Atmel AT90S2311 op 10MHz geprogrammerd in assembler.
 
Het is inderdaad een 68HC05. Programmeerbaar in basic met een klein geheugen voor een machinetaal routine ( b.v. voor een i2c aansturing ). Conrad noemt ze c-control, maar ik weet niet of ze nog te koop zijn.

Ik heb nog geen ervaring met een digitale snelheidsaanduiding.

De enige moeilijkheid lijkt mij om een snelheidssensor te maken. Jammer genoeg heeft de RF600R alleen een brandstof lampje, daar is waarschijnlijk geen meter van te maken.

Groeten,

Edward
 
bcans ( <- klik ) heeft dat al twee keer gedaan. Mail hem eens. Hij heeft had een kleurenscherm en een Basic Stamp processor die in P-basic word geprogrammeerd.

Zelf ben ik juist iets aan het bouwen zodat ik wijzers heb. Als die digitale shit wordt ik bloednerveus van. Hoe hard rij ik? 118, 119, 123, 120, 117, 121, etc, etc. Ik heb liever een wijzer. Hardware? Atmel AT90S2311 op 10MHz geprogrammerd in assembler.


hmm, die reactie snelheid is toch wel aan te passen?
 
hmm, die reactie snelheid is toch wel aan te passen?

Maar dan weet je weer niet hoe hard je rijdt. Een bijna onzichtbaar schommelde naald geeft een veel rustiger beeld dan die flikkerde cijfertjes. En bij al die getallen moet je echt aflezen (en kijk je niet op de weg), terwijl je bij een naald vanuit je ooghoek aan de stand al kan zien dat het weer een vette boete wordt O-)
 
magneetje op je velg en een Reed-sensor ernaast hangen?
Dat is zeker een goede optie. Het moet echter wel betrouwbaar worden uitgevoerd. Een andere optie zou een plastic plaatje zijn met een optische sensor.

Ik denk inderdaad dat het schermpje te klein is voor het aflezen van de snelheid. Een optie zou zijn om de snelheid met een led display weer te geven. De simpelste optie is om ook de snelheidsmeter er bij te handhaven.

Zelf een wijzeraanduiding maken zou eventueel kunnen door een modelbouwservo te gebruiken.

Groeten,

Edward
 
Zou de opnemer niet op de velg maken... Kan je niks aan de tellerkabel maken, hall opnemertje ofzo. Reedcontactje wordt op enig moment te traag...
Denk dat er voor je knipperlichtautomaat al een opnemertje in de huidige teller zit :Y
 
weet ik bijna zeker, denk ik...

je hoort het ook zachtjes ting, ting zeggen... bij mij wel...

Mail of fax of plaats dat schema es???
 
Hier volgt het schema. Voor de pagina opmaak heb ik hem niet in het bericht geplaatst.

Er worden dan zeker magnetische boutjes door Aprilia gebruikt.

Groeten,

Edward

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/363726/6a7e58538a09bced0b8c46d90bbf62d6 (SchemaRF2.JPG)​
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook ooit met zoiets bezig geweest, maar ik wilde gewoon numerieke LCD's (a-la multimeter, zeg maar) gebruiken. Die kun je namelijk ook krijgen met 25mm hoge cijfers. Ik vind de standaard alfanumerieke LCD's te klein namelijk.

Alleen de aansturing is een ramp. Of je hebt veel I/O lijntjes nodig, of een microcontroller met LCD driver die overweg kan met meerdere backplanes (zoals de ATmega169).
 
Terug
Bovenaan Onderaan