Zelfbouw elektrisch verwarmde jas

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Binnekort waarschijnlijk een andere motor, dus ben ik veeel te arm om een verwarmd vest te kopen. En lekker is dat toch echt wel, zeker als je een halve dag op de motor zit. Het eerste uur gaat wel, maar daarna....
Plus dat je niet als michelinmannetje je eigen spiegels blokkeert.

Nu, veel meer dan een stel verwarmingsdraden in het vest is het niet. Dat kan ik zelf ook. Maar weerstandsdraad is ook duur, dus heb ik eens uitgerekend wat ik van gewoon koperdraad mag verwachten. Dat bleek acceptabel, dus de proef maar eens op de som genomen. Op het werk een stukje van 3.5 meter soepele UTP kabel gebietst. Dat heb ik uit elkaar getrokken, en de losse aders in serie gezet. De aders zelf zijn iets langer dan die 3.5 meter omdat ze getwist zijn (UTP = Unshielded Twisted Pair), en zijn dus niet de standaard harde kern adres, maar zachte, soepele kern. 6 aders later mat ik een weerstand van iets meer dan 3 Ohm. Da's goed voor een Watt of 50-60, ideaal dus.

Even een 13.6V voeding erop, en de draad werd lekker warm. Niet superheet, maar goed warm. De stroomopname was 4.21 Amps.

Volgende stap; 24 meter draad rondom m'n lijf draaien, en prik erop. Aaaaah, wat was dat lekker. Op mijn hobbyzolder is het maar net iets warmer dan buiten. Met die draad werd het al na een paar minuten lekker warm, en weer een paar minuten verder onbehaaglijk warm.

Nu nog dat spul in m'n binnenvoering van m'n jas zien te fabrieken. De draad zelf is heerlijk soepel, dus dat moet goed gaan.

voering_1draad.jpg


1 draadje (van drieenhalve meter) vast gelegd voor de 'draagcomfort-test' op het meest krappe stuk van de jas: rondom mijn pens.

Ik ben begonnen met naald en draad, maar da's geen werk voor een vent 8-) . Dan maar de mannelijke oplossing: met een naaldje bestaand stiksel omhoog lichten, draad er onderdoor halen, siliconenlijm in een injectiespuit doen, en daarmee de draad op de stiksels vastzetten. Met de injectiespuit kun je de stiksels nog een beetje 'impregneren' met de lijm, zodat het goed degelijk vast zit.

De buigradius van de draden is zodanig klein dat ik niet verwacht dat er draden gaan breken op de langere duur.

Nog een truuk: hoe 'onttwist' je de UTP-draden? Simpel zat: een kant in de bankschroef, andere kant in de accuboormachine, en draaien maar totdat de draden uiteen gedraaid zijn.

Owja: draagcomfort-test vanochtend: geslaagd. De draden voel je niet zitten.

Nu de rest van de draden erin, en ergens een oud PWM-controllertje uit het stof trekken, en DaBit kan heerlijk lekker warm :] door de winterkou :)
 
Jij liever dan ik met je levensgevaarlijke jas :+

't is maar een volt of 12 hooguit wat erop staat, en verder moet je de stroomtoevoer wel afzekeren natuurlijk. Rechtstreeks de accu erop is inderdaad levensgevaarlijk; als je dan ergens kortsluiting krijgt dan ben je een rollade.
 
't is maar een volt of 12 hooguit wat erop staat, en verder moet je de stroomtoevoer wel afzekeren natuurlijk. Rechtstreeks de accu erop is inderdaad levensgevaarlijk; als je dan ergens kortsluiting krijgt dan ben je een rollade.
èn als het echt niet lukt kan je altijd een slang van je uitlaat naar je helm leggen toch, nooit meer een kouwe bek........... :)
 
De uiteinden van je lijf hebben 't velen malen moeilijker om warm te blijven. :P

Ik zou die draad om je handvaten draaien azzikjouwas. ;) En in je schoenen proppen. :X
 
netjes.. :} ...'t gaat er idd om, om ook met 'zelfbouw' een goed alternatief te creëren voor het, in dit geval, lekker warm blijven tijdens het motorrijden in de koude.
Gaarne het verloop e.d., zodat geinteresseerden dit later ook kunnen uitvoeren!
Zolang de voering niet wegsmelt na twee/ drie uur rijden, vind ik het een prima en welkome toevoeging.

:)
 
Of gewoon je laptop onder je jas proppen (en aan zetten), heb je nog een wind-stopper ook :+
 
Volgende stap; 24 meter draad rondom m'n lijf draaien, en prik erop. Aaaaah, wat was dat lekker. Op mijn hobbyzolder is het maar net iets warmer dan buiten. Met die draad werd het al na een paar minuten lekker warm, en weer een paar minuten verder onbehaaglijk warm.
Niet bang voor een smeltende binnenvoering?
 
èn als het echt niet lukt kan je altijd een slang van je uitlaat naar je helm leggen toch, nooit meer een kouwe bek........... :)

Dan moet ik wel een manier verzinnen om wat nicotine in die damp te krijgen; is die verplicht pauze na anderhalf uur ook niet meer nodig :P

De uiteinden van je lijf hebben 't velen malen moeilijker om warm te blijven. :P

Ik zou die draad om je handvaten draaien azzikjouwas. ;) En in je schoenen proppen. :X

Ik ga naar een BMW R1100GS toe (als het goed is), dus handvatverwarming om de klauwtjes ijsvrij te houden, en twee hete hangtieten om de pootjes warm te houden.

Geinig.

Ennuh, vraagje van een a-techneut, als het regent?

De draad heeft een PVC mantel. En zelfs al zou-ie dat niet hebben dan is er nog niks aan de hand.

netjes.. :} ...'t gaat er idd om, om ook met 'zelfbouw' een goed alternatief te creëren voor het, in dit geval, lekker warm blijven tijdens het motorrijden in de koude.

Yup, want als de temperaturen beneden de -5 komen ofzo is meer dan een uur motorrijden anders geen pretje. Langzaam maar zeker verdwijnt je lichaamswarmte. Met dikke kleding duurt het iets langer, maar het moment komt wel.

En als het voor nop opgelost kan worden, waarom niet? (en al zou je die kabel moeten kopen; 20 meter dun (26AWG/0.4mm^2) draad of een stukje UTP-kabel kost bijna niks. Minder dan een liter benzine iig.

Gaarne het verloop e.d., zodat geinteresseerden dit later ook kunnen uitvoeren!
Zolang de voering niet wegsmelt na twee/ drie uur rijden, vind ik het een prima en welkome toevoeging.

Dat doet-ie niet. Zo warm worden de draden niet. Zelfs op een spoel gedraaid nog niet warmer dan een graad of 50. En tegen die tijd heb je de verwarming allang teruggedraaid....

Niet bang voor een smeltende binnenvoering?

Ik loop in de winter nog met T-shirt rond, en 16 graden vind ik een prima temperatuur in de huiskamer. 'Onbehaaglijk warm' is dus ver verwijderd dan 'smeltende binnenvoering'.

Uiteraard gooi ik er een regelaartje tussen waarmee de hoeveelheid warmte te regelen is.
 
Ik loop in de winter nog met T-shirt rond, en 16 graden vind ik een prima temperatuur in de huiskamer. 'Onbehaaglijk warm' is dus ver verwijderd dan 'smeltende binnenvoering'.
Ah, oke!

Je bent dus eigenlijk al een instant kacheltje van jezelf :+
 
pakkie shag in luchtfilterkast flikkeren ?

En de monteur zich maar afvragen waar al die asaanslag op de bougies vandaan komt })

Je bent dus eigenlijk al een instant kacheltje van jezelf :+

Yup, alleen net niet kachel genoeg om het in de winter niet frisjes te krijgen. Wel kachel genoeg om als 'koude-poten-warmer' te mogen spelen voor mijn vriendinnetje. Brrrrrrr!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan