Zelfbouw frame op kenteken

Chriskx

MF veteraan
19 dec 2009
2.802
1.977
Heeft iemand recentelijke ervaring met het op kenteken zetten van een special met zelfbouwframe? Heb de zoekfunctie al ff gebruikt, maar recentelijke info heb ik niet kunnen vinden. Alhoewel dat waarschijnlijk meer zegt over mijn digibetanisme dan over de beschikbare info waarschijnlijk...

Waar moet ik allemaal aan voldoen om een kenteken te krijgen op een special? Welke eisen worden er gehanteerd en iemand enig idee van de kosten?

Bedankt alvast!!
 
Niet recent, maar misschien wel een redelijk beeld....

- frame bouwen (niet afwerken en lakken)
- frame keuring aanvragen
- frame laten keuren en (afhankelijk van keurmeester) plannen laten zien voor de hele motorfiets. Tekening met lasaanduidingen is niet meer nodig geloof ik. Uitgebreide info over de wijze van productie wordt gewaardeerd, dat werd mij destijds verteld.
- motor afmaken zoals hij de weg op gaat
- individuele motorkeuring aanvragen in Lelystad
- motor individueel laten keuren met verantwoording van waar alle onderdelen vandaan komen (incl.bonnetjes enzo)
- als de motor goed wordt gekeurd kun je BTW en BM aftikken en een kenteken aanvragen en het ding laten verzekeren

Kosten voor het geheel heb ik alleen oude info van. Framekeuring was toen ik ernaar vroeg ongeveer €175,--individuele keuring iets van €500,-- en BTW en BPM hangen natuurlijk af van de waarde van de spulletjes die je gebruikt hebt. Wat ik wel weet is dat als jij zegt dat je alle spulletjes voor €1000,-- verzameld hebt ze het wellicht niet geloven en een schatting doen van de totale waarde.... en dat is meestal nadelig voor jou.

Ik heb het destijds allemaal uitgezocht maar nooit gedaan omdat het frame uitsluitend op circuit wordt gebruikt. De eisen waar je afgebouwde brommer aan moet voldoen zijn wel te vinden op de RDW website geloof ik. Maar dat gaat vooral over de verlichting en bijvoorbeeld de plek van je knippers, dat soort dingen....

Sucees ermee, en houd ons op de hoogte als je daadwerkelijk een frame gaat bouwen!!

Later,

Loek
 
Heeft iemand recentelijke ervaring met het op kenteken zetten van een special met zelfbouwframe? Heb de zoekfunctie al ff gebruikt, maar recentelijke info heb ik niet kunnen vinden. Alhoewel dat waarschijnlijk meer zegt over mijn digibetanisme dan over de beschikbare info waarschijnlijk...

Waar moet ik allemaal aan voldoen om een kenteken te krijgen op een special? Welke eisen worden er gehanteerd en iemand enig idee van de kosten?

Bedankt alvast!!

Dat heb ik....

-eerst je frame met het blok dat er in komt tonen bij een RDW station. Daar checken ze de nummers in het blok. Je moet aan kunnen tonen hoe je aan het blok komt.
Als alles in orde is slaan ze een nummer in je frame. Meer hoef je dan niet te laten zien. Kosten €90,-
-Wanneer de motor opgebouwd is kun je naar Lelystad, daar gaan ze je motor helemaal na kijken, op meten en testen.
De eisen kun je terug vinden op de site van de RDW dacht ik. Het zijn de zelfde eisen als een standaard motorfiets. verlichting, spiegels, richtingaanwijzers snelheidsmeter, kentekenhouder reflector enz.
Mijn motor werd de eerste keer afgekeurd op het geluid, ontbreken van stuurslot en geen typeplaatje.
Geluids normen zijn streng! Ze rijden 50km/u in de 2e versnelling, bij de meetpaal gaat het gas vol open.
Dit doen ze nog een keer in de 3e versnelling, daar het gemiddelde van mag niet boven 83 dB uitkomen.
Kosten keuren in Lelystad ongeveer €600,- en als je terug moet voor alleen een geluids meting komt er ongeveer €250,- bij.
-Dan is het alleen nog BPM betalen. Dit word bepaald door de catalogus-waarde die je zelf moet bepalen. Ik had de aanschafprijs van de donormotor en het verbruikte materiaal genomen. Het BPM bedrag was ongeveer €500,-

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen.

Ben benieuwd naar je plannen!
 
Top! Dank voor de info. Hier kan ik wat mee.
Ben alleen benieuwd hoe ze aan die 83 db komen..

Dat geluid wordt problematisch, eigenlijk onhaalbaar met een Laverda 750SF als basis.
Ik wil een special gaan bouwen met als basis een Laverda dus. Een soort van hedendaagse SFC met oud blok maar modern rijwielgedeelte en vering etc. Een oud Laverda frame verzagen kan ik niet over mn hart verkrijgen dus vandaar de plannen voor eigenbouwframe.
 
Jihaa. Vette plannen! Gewoon een debiel Grote demper monteren op de keuringsdag.... Die mag er de dag na de keuring wel weer af ;)

Maar 83db is wel heel stil idd.

Maak maar een topic van je plannen :t

Later,

Loek
 
Een Laverda twin maakt al meer dan 83dB als ie stilstaat... ik hoop op een dove keurmeester dan maar.
 
heb hier toch nog een een vraagje over , de mijne is dus ook afgekeurd op het ontbreken van een stuurslot, hoe heb je dit opgelost?
 
heb hier toch nog een een vraagje over , de mijne is dus ook afgekeurd op het ontbreken van een stuurslot, hoe heb je dit opgelost?
Staat een stuurslot gedefinieerd in stukken die je kan vinden op de RDW site? Kan ik me helemaal niks van herinneren toen ik er mee bezig was. Maar een lipje aan het frame en een aan de kroonplaat. Desnoods met een dom hangslotje? Als er niks omschreven staat moet dat volstaan lijkt me. Kan er na de framekeuring kan dat er wel weer vanaf lijkt me. Tenzij ze het checken bij de individuele keuring in Lelystad.

Later,

Loek
 
De mijne is dus vandaag hierop afgekeurd in lelystad.....ggrrhhh..

Dit is de letterlijke wettekst :

2. Punt 3.11 komt als volgt te luiden: "3.11. Beveiligingsinrichtingen van type 1, 2 of 3 moeten zodanig zijn ontworpen dat de stuurinrichting slechts onder een hoek van ten minste 20° naar links en/of rechts ten opzichte van de rechtuitstand kan worden vergrendeld, met uitzondering van inrichtingen die bestemd zijn om te worden gemonteerd op drie- en vierwielers.".
 
knap vervelend. Maar is de keuring van je complete motor mis gegaan of "slechts" de keuring voor het frame? uit de tekst blijkt niks over de uitvoering. Dus 2 lipjes met hangslot zou gewoon mogen zoals ik het lees. Als er van die termen als "deugdelijk" in staan wordt het kritisch.

Het moet trouwens vergrendelen, niet afsluiten lees ik nu.... nou ja.... ik zou het met een hangslotje doen. een schuifje is weer de kat op het spek binden denk ik. 2e keer afkeur wil je al helemaal niet. Om wat voor frame/motor gaat het eigenlijk?
 
Het was de kenteken keuring...

Het gaat om een eigenbouw frame met een Ultima 100Ci motor.
Moet maar eens kijken of ik ergens iets kan fabriceren voor een hangslot...
 

Bijlagen

  • 20201019_225408.jpg
    20201019_225408.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 20
Dat is inderdaad stevig balen:(. Maar voor de rest wel goedgekeurd? Kentekenplaat enzo, knippers aan de achterzijde?!? en moet je nou de hele keuring opnieuw lappen? of mag je gratis herkeuren?

Succes ermee
 
Knippers ed zijn goedgekeurd alleen de spiegels moeten eraf zijn te scherp aan de uiteinden en andere hendels de straal van de bol op het uiteinde was geen 7 mm???

En alleen deze punten moeten opnieuw gekeurd worden
 
Staat een stuurslot gedefinieerd in stukken die je kan vinden op de RDW site? Kan ik me helemaal niks van herinneren toen ik er mee bezig was. Maar een lipje aan het frame en een aan de kroonplaat. Desnoods met een dom hangslotje? Als er niks omschreven staat moet dat volstaan lijkt me. Kan er na de framekeuring kan dat er wel weer vanaf lijkt me. Tenzij ze het checken bij de individuele keuring in Lelystad.

Later,

Loek

Dit dus. Is zelfs standaard bij mijn HD uit 89:')
 
Effe een hersenspinsel, maar een balhoofd met nummer en kenteken kan toch uitstekend als basis voor een eigenbouw frame dienen?
 
Effe een hersenspinsel, maar een balhoofd met nummer en kenteken kan toch uitstekend als basis voor een eigenbouw frame dienen?
Dat zou kunnen als het frame waar dat balhoofd aan zat geen typegoedkeuring had.... dan is er namelijk niks vastgelegd over de vorm van dat frame. Ergens 2e helft jaren 70 zijn ze dat blijkbaar gaan vastleggen en mag je dat niet zomaar aanpassen of veranderen.
Er rijden stiekem best veel motoren rond die als het puntje bij het paaltje komt geen kenteken hadden mogen hebben en in geval van een ongeluk misschien helemaal niet verzekerd zijn. Maar daar moeten we misschien niet teveel over nadenken.

Ik haakte in ieder geval af met dat kenteken omdat ik het frame wellicht nog wilde aan kunnen passen na de keuring....
 
Terug
Bovenaan Onderaan