zelfbouw-frames in belgie

banditos

MF'er
1 aug 2004
40
0
kapellen
weet iemand van jullie hoe het zit met zelfbouw-frames of aftermarked-frames in belgie?
is er hier ook een speciale technische keuring voor of is dat niet verplicht.
graag zou ik hier wat informatie over krygen
 
Ik ben een tijdje rond gelopen met het ideen om zelf te gaan bouwen in Belgie. Bij wat rond vragen blijkt het volgende.
Er is geen speciale eigenbouw keuring voor motoren zoals is Nederland.
Er zijn nu twee mogelijkheden:
-Een type keuring aanvragen (schijnt heel duur te zijn). Enkele HD shops hebben hier ervaring mee maar niemand heeft mij echt een goed beeld kunnen geven hoe of wat. Enkele HD shops zouden dit doen maar niemand die mij echt een beeld heeft kunnen geven hoe het moet. Wel heb ik begrepen dat je allemaal TUV onderdelen moet gebruiken en dat de keuring nog 2x zo streng is als in Nederland.

-Een chassisnummer over slaan vanuit een donorfiets. het frame moet je dan vervolgens weggooien. Niet helemaal legaal maar wat ik begrepen heb standaard in Belgie.

Ik zelf heb gisteren een oude politie FLH uit Mexico gekocht om op te knappen.

Succes :]
Tuur
 
ik zit met het idee om op basis van een sportster een bobber te gaan bouwen alleen vind ik het sportster frame aan de korte kant daarom zat ik met het idee voor een ander frame
der is natuurlyk nog de mogelykheid om het sportster frame zelf onder handen te nemen en dat is waarschynlyk nog de beste en goedkoopste keuze
eerst nog men eigen fiets verkopen om een sportster aan te kunnen schaffen

heb je al piccies van je flh :9~
Ik ben een tijdje rond gelopen met het ideen om zelf te gaan bouwen in Belgie. Bij wat rond vragen blijkt het volgende.
Er is geen speciale eigenbouw keuring voor motoren zoals is Nederland.
Er zijn nu twee mogelijkheden:
-Een type keuring aanvragen (schijnt heel duur te zijn). Enkele HD shops hebben hier ervaring mee maar niemand heeft mij echt een goed beeld kunnen geven hoe of wat. Enkele HD shops zouden dit doen maar niemand die mij echt een beeld heeft kunnen geven hoe het moet. Wel heb ik begrepen dat je allemaal TUV onderdelen moet gebruiken en dat de keuring nog 2x zo streng is als in Nederland.

-Een chassisnummer over slaan vanuit een donorfiets. het frame moet je dan vervolgens weggooien. Niet helemaal legaal maar wat ik begrepen heb standaard in Belgie.

Ik zelf heb gisteren een oude politie FLH uit Mexico gekocht om op te knappen.

Succes :]
Tuur
 
je kader verzagen zou ik zeker niet doen ( te moeilijk )
de makkelijkste oplossing is een kader met papieren te kopen
van een oude hd en daar je blok naar keuze in te hangen
maar oppassen om geen kader van een gestolen motor te kopen
maar dé oplossing in belgie is een moto met papieren te kopen
samen met een kader naar keuze
het nummer overslaan en je nummer uit het oude kader te slijpen .
wat je ook kan is je motor in Nl. te laten keuren ( als eigenbouw )en dan in te voeren in B.
maar in B. kan je gewoon niet je motor laten keuren
vroeger kon je wel als handelaar een "atest van eenmalige keuring" aanvragen
voor ingevoerde motoren maar daar stel ik toch weinig vertrouwen in .
 
maar als je eerst een volledige motor moet kopen (bv. een sportster 1200) en dan nog een ander hd frame met papieren dat maakt het volgens my wel een pak duurder denk ik of niet? en welk frame moet er dan gekozen worde voor een sportster blok in te hangen?
 
je zal zowiezo je gekocht kader moeten aanpassen aan het blok
zelf zou ik kader en blok origineel laten
het is toch al de rest die het uiterlijk aan de motor geeft
kijk maar eens in oude bigtwins , er staan verschilende choppers in
met sportster blokken
met hardtail softail custom en originele kaders
 
in pricipe mag niks in belgie en als de keuring door komt vallen wij allemaal op ons bakkes.ik heb overal inlichtingen gevraagt en het komt er op neer dat elke moto met een gelijksvormingsattest niet omgebouwd mag worden dus dikke band,ander uitlaten,voorvork,remmen en noem maar op mag in principe niet.
eigenbouw kan maar dan wel alles met E keuring en dat kost massa geld en alles met TUV word hier in belgie niet aanvaard zo is de wet
wat ge ook kunt doen is een oude frame kopen van voor de gelijksvormings attest is uitgekomen en daar mee beginnen
dus laat je niet vangen ook niet door de handelaars die frames en andere spul verkopen want die verdienen massa geld en als de keuring er door komt dan zit ge met een moto die niet meer te verkopen is en ook niet op de baan mag
greetings
dakkefxr
 
in pricipe mag niks in belgie en als de keuring door komt vallen wij allemaal op ons bakkes.ik heb overal inlichtingen gevraagt en het komt er op neer dat elke moto met een gelijksvormingsattest niet omgebouwd mag worden dus dikke band,ander uitlaten,voorvork,remmen en noem maar op mag in principe niet.
eigenbouw kan maar dan wel alles met E keuring en dat kost massa geld en alles met TUV word hier in belgie niet aanvaard zo is de wet
wat ge ook kunt doen is een oude frame kopen van voor de gelijksvormings attest is uitgekomen en daar mee beginnen
dus laat je niet vangen ook niet door de handelaars die frames en andere spul verkopen want die verdienen massa geld en als de keuring er door komt dan zit ge met een moto die niet meer te verkopen is en ook niet op de baan mag
greetings
dakkefxr
in nederland mag je in principe ook niets veranderen wat niet door de typegoedkeuring goedgekeurd is, dus dikke band, ander spiegeltje etc, is hier ook gewoon verboden.

alleen ze doen niets met die regels hier, totdat je een ongeluk krijgt, dan gaan ze kijken of je aanpassingen misschien de technische veiligheid hebben beinvloed en als je dan een raar verzaagd frame o.i.d.heb is het hommeles natuurlijk...
 
hier in belgie zijn dealers die uw bike ombouwen wat natuurlijk verboden is en verkopen diverse spul voor op uw bike van zodiac, motorstore housse en andere en als je dan vraagt of het geen probleem geeft dan zeggen ze dat het mag dus zij vullen hun zakken en wij zijn de dupe maar ja ik denk dat het overal zo is ook in de auto industrie
verkopen mag btw betalen op al je spullen dat ge koopt maar als puntje bij paal komt dan moet het van je bike of auto af
waar zit de logika?
daarom zijn de remmen of andere aanpassingen die je op uw bike doet niet slechter want wat is veiliger de orgineel remmen van hd of PM,NISSIN OF BILLET
ik denk dat ik beter remmen heb dan met die ordinaire remmetjes van HD
nu zijn ze iets gebeterd maar dat heeft wel lang geduurd want met die oudere type remmen moest je al op 500m van de rode lichten stoppen anders kwam je er niet
dan nog met die orginele voorvorken zo dun als een tandenstoker
trouwens de omgebouwde bike's zijn in principe beter onderhouden dan de orginele bul schit want dat word met liefde gedaan
maar ja ze willen alleen maar op ons kap geld verdienen zo gaat het altijd als ze de mens maar willen kloten
 

Beste Dakkefxr, zou je in het vervolg gebruik kunnen maken van punten, hoofdletters en komma's? Je verhaal is voor ons ('Ollanders) al vrij moeilijk te lezen/begrijpen (er zijn nogal wat verschillen in bepaalde spreekwijze's), en zonder deze handige hulpmiddelen wordt het bijna onmogelijk om het zonder hoofdpijn te redden.
Niet lullig bedoeld, gewoon een verzoekje.

@ Banditos: als je straks HD gaat rijden (na je succesvolle verkoop van de Bandit.....), lijkt het me verstandig een andere nickname te kiezen. 8-)

full


;)
 
Trouwens een echte biker doet wat hij wilt met zijn bike .
Ik heb mijn bike ook verbouwd naar mijn smaak,en heb tot nu toe geen probleem gehad met de arm der wet.
Dus bouwen dat ding en rijden maar.
FTW

En ,is het nu beter leesbaar,toch geen hoofdpijn nu hé. o-)
 
Neen die fxr met springer

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/155779/38e61c5a3988ab66325dc926bf6e8ada (custom hd 002.jpg)​
 
Dank je , springer vork is reeds eruit komt nu wide glide kitje 6gr op met duece poten

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/155784/12e6b624269518b63daab71db0713b80 (naamloos.bmp)​
 
Is dit misschien wat?

Aangeboden: Swingarm 4bakframe
Prijs: € 895,00
Beschrijving: Frame in goede staat met swingarm erbij.

Is vanavond op Marktplaats gezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan