Zelfbouw handkappen

Flippedewip Van Appekezam

Die hard MF'er
11 feb 2010
672
0
Linden - België
Goedenavond allen!

Edit: intussen is de eerste versie gebouwd! :) Op naar pagina 3 & 4 voor foto's & update! ;)
Edit2: tweede versie is onderweg *D


Ik zit met een vraagje :) Heb zelf handkappen ontworpen (nog steeds lelijk, maarbon ;) ) in Solid Edge. Nu zou ik deze gaan fabriceren uit plaatstaal.
Volgens het programma zou het gewicht van één kap op 1,2 kilo uitkomen. Dit lijkt me wat veel om aan de uiteinden van je stuur te bevestigen... Neen?
Gaat dit m'n stuureigenschappen beïnvloeden?
Zoja: hoe? :)


De reden waarom ik staal kies is omdat ik dit mooi kan slijpen in de vormen die ik wil & daarna aaneenlassen. Dacht eerst aan plastic, maar dan moet ik met mallen enzo aan de slag, heb ik niet veel zin in...

Een andere optie is natuurlijk een dragende structuur te maken uit plaatstaal & de handkap zelf uit plastic.

Wat denken jullie? :)

edit: handkappen kopen is geen optie, zijn niet beschikbaar of passen niet...
edit2: kopen & aanpassen doe ik niet zou ook gewoon een project zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Mooi projekt! In de ratbike wereld waarin ik verkeer zie je het vaak. Zelf rij ik 's winters met oiginele van MZ en ik heb ze ook van Polisport ofzo.
Verder zie je ze ook vaak gemaakt van autobanden,oliekannen en petflessen.
Als ik vaak in file zou rijden had ik ze zelf ook van staal of dik alu gemaakt.
MZlllss,Rob.
 
Weg oma! ;)
We zijn er weer aan begonnen! :) De vorige editie had ik gemaakt met een elektrodelaspost 1e rangs rommel, deze wordt gemaakt met een Tiggert van ESAB! ;)
Plan is hetzelfde, met plaatstaal (waar ik nog steeds veel te veel van heb, vandaar) ga ik handkappen bouwen. Deze keer met mooie lasjes, geen scherpe hoeken en betere windbescherming op de koop toe :) Vandaag al de basis gelegd, eerste stukken uitgezaagd met decoupeerzaag. Plan is om het eind deze week af te krijgen!

Foto's enzo volgen nog ;)

Ohja, voor iedereen die vindt dat plaatstalen handkappen gestoord zijn; het rijdt bijzonder prettig moet ik zeggen! :) Sturen gaat nog even vlot, veel minder trillingen door het grote extra gewicht aan de uiteinden van het stuur enzo. Subliem!

Ohja2, deze keer komt er waarschijnlijk een afstandsbediening in voor m'n MP3-speler! *D
 
Je kunt gewoon plastic van metselkuipen gebruiken. Je hebt ook vierkante kuipen, daar kun je flinke platte stukken uitsnijden. Ook handig om van die opzetstukken van te maken voor acerbis handkappen. Heb er zelf de handkappen van een 1150 gs mee vergroot. Kost nul geld, heeft honderd effect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan