Zelfbouw handkappen

Flippedewip Van Appekezam

Die hard MF'er
11 feb 2010
672
0
Linden - België
Goedenavond allen!

Edit: intussen is de eerste versie gebouwd! :) Op naar pagina 3 & 4 voor foto's & update! ;)
Edit2: tweede versie is onderweg *D


Ik zit met een vraagje :) Heb zelf handkappen ontworpen (nog steeds lelijk, maarbon ;) ) in Solid Edge. Nu zou ik deze gaan fabriceren uit plaatstaal.
Volgens het programma zou het gewicht van één kap op 1,2 kilo uitkomen. Dit lijkt me wat veel om aan de uiteinden van je stuur te bevestigen... Neen?
Gaat dit m'n stuureigenschappen beïnvloeden?
Zoja: hoe? :)


De reden waarom ik staal kies is omdat ik dit mooi kan slijpen in de vormen die ik wil & daarna aaneenlassen. Dacht eerst aan plastic, maar dan moet ik met mallen enzo aan de slag, heb ik niet veel zin in...

Een andere optie is natuurlijk een dragende structuur te maken uit plaatstaal & de handkap zelf uit plastic.

Wat denken jullie? :)

edit: handkappen kopen is geen optie, zijn niet beschikbaar of passen niet...
edit2: kopen & aanpassen doe ik niet zou ook gewoon een project zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Krachten ga ik bereken om te zien hoe hard mijn handen klem komen te zitten :) En als ik dat kan voorkomen door 1 simpele versteviging doe ik dat even...
Lang leve de wondere wereld der simulatie-software! Kan zowel een frontale aanrijding, als zijdelingse val, als een looping-met-vasthangende-handen simuleren :) Heb weer wat te doen de komende dagen :)
En nog een reden om het te berekenen is om te zien hoe stevig de steun voor de kap moet zijn, wil deze niet te groot, maar ook niet te klein maken natuurlijk... Als het programma 1 maal is ingesteld kan ik héél snel wijzigingen aanbrengen aan het ontwerp waar nodig... :)
 
Krachten ga ik bereken om te zien hoe hard mijn handen klem komen te zitten :) En als ik dat kan voorkomen door 1 simpele versteviging doe ik dat even...
Lang leve de wondere wereld der simulatie-software! Kan zowel een frontale aanrijding, als zijdelingse val, als een looping-met-vasthangende-handen simuleren :) Heb weer wat te doen de komende dagen :)
En nog een reden om het te berekenen is om te zien hoe stevig de steun voor de kap moet zijn, wil deze niet te groot, maar ook niet te klein maken natuurlijk... Als het programma 1 maal is ingesteld kan ik héél snel wijzigingen aanbrengen aan het ontwerp waar nodig... :)

In mijn ogen is een zogenaamde EEM analyse van een metalen handkap niet echt nodig. :z
Het is natuurlijk wel leuk om met het pakket te hobbyen, je zou er bijvoorbeeld een windbelasting op kunnen zetten.
Maar als het simuleren van bijvoorbeeld een zijdelingse val is wel heel lastig, door de enorme vertraging die hierdoor zal optreden op de handkap, zal deze toch wel gaan vervormen.
Een kunstoffen kap zal dan kapot springen. Nu heb je kans dat het metaal vervormd en jij er met je hand tussen zit... -O-
 
Laatst bewerkt:
In mijn ogen is een EEM analyse van een metalen handkap niet echt nodig.
Het is natuurlijk wel leuk om met het pakket te hobbyen, je zou er bijvoorbeeld een windbelasting op kunnen zetten.
Maar als het simuleren van bijvoorbeeld een zijdelingse val is wel heel lastig, door de enorme vertraging die hierdoor zal optreden op de handkap, zal deze toch wel gaan vervormen.
Een kunstoffen kap zal dan kapot springen. Nu heb je kans dat het metaal vervormd en jij er met je hand tussen zit...
niet luidop zeggen dat het niet nodig is! :P
Is vooral bedoelt om het programma beter te leren kennen & gewoon eens te zien hoe zo'n ding reageerd onder verschillende belastingen.

Blijft inderdaad een feit dat het gaat vervormen bij een zijdelingse val, maar ik ben er vrij hard van overtuigd dat als ik een schuiver maak, ik m'n stuur ook wel ga loslaten... Is de vorige 3 keer toch gebeurt :) En bij een stilstaande val lijkt de kracht me niet groot genoeg om een gevaarlijke vervorming te produceren... Nee?

Hoe dan ook ga ik waarschijnlijk een kleine T maken op de dragende constructie, die doorloopt over de kap (langs de binnenkant) zodat kleinschalige vervormingen worden tegengewerkt. Zou maar 50 gram extra mogen wegen, die heb ik er al elders afgehaald :)
 
Krachten ga ik bereken om te zien hoe hard mijn handen klem komen te zitten :) En als ik dat kan voorkomen door 1 simpele versteviging doe ik dat even...
Lang leve de wondere wereld der simulatie-software! Kan zowel een frontale aanrijding, als zijdelingse val, als een looping-met-vasthangende-handen simuleren :) Heb weer wat te doen de komende dagen :)
En nog een reden om het te berekenen is om te zien hoe stevig de steun voor de kap moet zijn, wil deze niet te groot, maar ook niet te klein maken natuurlijk... Als het programma 1 maal is ingesteld kan ik héél snel wijzigingen aanbrengen aan het ontwerp waar nodig... :)


Ja voor de hobby okay... en beetje je programma leren kennen...

Maar wees eerlijk....als ze van plastic op de markt zijn, hoe durf je dan nog bij 2mm plaatstaal over vertevigen te praten. :z

volgens mij kan je beter berekenen....hoeveel je stuur doorbuigt onder het gewicht van de handkappen ;)
 
Ja voor de hobby okay... en beetje je programma leren kennen...

Maar wees eerlijk....als ze van plastic op de markt zijn, hoe durf je dan nog bij 2mm plaatstaal over vertevigen te praten. :z

volgens mij kan je beter berekenen....hoeveel je stuur doorbuigt onder het gewicht van de handkappen ;)
Dat is al wat moeilijker :P
Punt is natuurlijk wel dat de plastic dingen gewoon breken bij een ongeval. Staal niet :) Vandaar dat ik het iets wou verstevigen, zodoende dat m'n handen beetje heel blijven :)
 
Dat is al wat moeilijker :P
Punt is natuurlijk wel dat de plastic dingen gewoon breken bij een ongeval. Staal niet :) Vandaar dat ik het iets wou verstevigen, zodoende dat m'n handen beetje heel blijven :)


hangt van je software af, wat moeilijker is.
maar een FEA berekening voor de doorbuiging van een stuur is niet zo vreselijk ingewikkeld.


Rij jij zonder handschoenen dan?
 
Laatst bewerkt:
hangt van je software af, wat moeilijker is.
maar een FEA berekening voor de doorbuiging van een stuur is niet zo vreselijk ingewikkeld.


Rij jij zonder handschoenen dan?
Ja, maar dan moet ik dat stuur er ook weer gaan insteken enzo. Mijn grootste zorg is dat als ik een ongeval heb, frontale botsing ofzo, waarbij ik m'n handen toch aan het stuur hou, dat dan de handkappen zich rond m'n handen gaan plooien ofzo. Kans is klein hé :) Maar dacht het even na te kijken :)
Ik rij altijd met Alpinestars rond! ;) Zelfs al is het 40 graden...
 
Ik lees hier alleen maar ...
als je een frontale aanrijding krijgt...
wat als je valt....
wat als je dubbel tussen komt te zitten...

heb je nog geen rijbewijs en kom je van je driewieler af of zo....

Gewoon bouwen die dingen, bij een frontaaltje of valpartij zul je je waarschijnlijk om meer als alleen vervormde handbeschermers druk moeten maken.....
en alleen als je parkinson hebt zal je motor regelmatig uit je handen glijden en zacht neerkomen, dus alle valdoppen, valbeugels en andere protectie ten spijt zal dit niet veel helpen...
mijn idee..
een of twee mooier RVS beugels rond de handvaten, en mooi bekleden met geweven glasvezeldoek, en epoxy er over heen...

de beugels beschermen, geen scgerpe randen, en je bent met 200 gram klaar...


en krachtberekening doe ik ook niet aan , heb zelf een kroonplaat gegoten uit de losse hand, nooit foutgegaan
 
een buizenframe plus glasvezel windbescherming lijkt mij geen slecht idee. Eventueel kun je het een warmtebehandeling geven om er voor te zorgen dat het staal niet vervormt, maar eigenlijk direct breekt wanneer de krachten te hoog worden.
 
dus hoeven de handkappen niet steviger te zijn dan het doorbuigen van het stuur.
Dus moet je eerst weten bij welke kracht het stuur begint te buigen :)
Feit! Ga ik daar eens over denken :)

2 mm dikke staalplaat... -O-
Lijkt me meer iets voor een carterbeschermplaat.
En wij maar vanalles verzinnen om onze motors zo licht mogelijk te krijgen!

Succes in ieder geval, ben wel benieuwd :P
Lichte motoren zijn voor watjes! ;) Als het aan mij ligt wordt ALLES STAAL! :+
Nee, das wat overdreven. Zou gewoon staal gebruiken omdat het makkelijk is, voorradig is en leuk is om mee te werken :)

Ik lees hier alleen maar ...
als je een frontale aanrijding krijgt...
wat als je valt....
wat als je dubbel tussen komt te zitten...

heb je nog geen rijbewijs en kom je van je driewieler af of zo....

Gewoon bouwen die dingen, bij een frontaaltje of valpartij zul je je waarschijnlijk om meer als alleen vervormde handbeschermers druk moeten maken.....
en alleen als je parkinson hebt zal je motor regelmatig uit je handen glijden en zacht neerkomen, dus alle valdoppen, valbeugels en andere protectie ten spijt zal dit niet veel helpen...
mijn idee..
een of twee mooier RVS beugels rond de handvaten, en mooi bekleden met geweven glasvezeldoek, en epoxy er over heen...

de beugels beschermen, geen scgerpe randen, en je bent met 200 gram klaar...


en krachtberekening doe ik ook niet aan , heb zelf een kroonplaat gegoten uit de losse hand, nooit foutgegaan
Heb m'n rijbewijs al 3 jaren, al zo'n 70K km gereden, maar ook wel al een frontale botsing met een auto die zo nodig iemand moest voorbijsteken achter de rug. Daardoor ga je toch even nadenken 'wat als?' :)
Is inderdeed een goed plan om gewoon de beugels uit staal te maken & de rest uit glasvezel oid. Heb daar alleen nul ervaring mee :) Waar vind je zo'n dingen?
Ga zowiezo eerst eentje uit volledig staal bouwen, zien hoe dat eruit ziet. Daarna een lichte versie proberen te bouwen met glasvezel. Begin er binnen 5 minuutjes aan :)

Updates volgen nog... Mogelijk pas volgend weekend, deze week ga ik geen internet ter beschikking hebben.

Dank voor alle info en meningen! :} :} *O*
 
het eigenbouwaspect kan ik wel waarderen maar je materiaalkeuze gaat wel een beetje tegen iedere logica in, het is zwaar, scherp en plastisch vervormbaar. 'stalen neuzen' van werkschoenen zijn niet voor niets van kunststof gemaakt, dat veert terug of breekt waardoor je nooit met je voet vast blijft zitten ná een klap.

Maar als je toch wilt hobbyen, misschien kun je het zo ontwerpen dat het schild losbreekt van de beugels voor het compleet tegen je handvat gedrukt zit met een breekpen oid. Tis maar een suggestie hoor :) je kunt ook gewoon geen brokken maken

Edit.. Van glasvezel is helemaal een leuk hobby projectje, en je kunt je stalen test model mooi als mal gebruiken ;)
 
Laatst bewerkt:
het eigenbouwaspect kan ik wel waarderen maar je materiaalkeuze gaat wel een beetje tegen iedere logica in, het is zwaar, scherp en plastisch vervormbaar. 'stalen neuzen' van werkschoenen zijn niet voor niets van kunststof gemaakt, dat veert terug of breekt waardoor je nooit met je voet vast blijft zitten ná een klap.

Maar als je toch wilt hobbyen, misschien kun je het zo ontwerpen dat het schild losbreekt van de beugels voor het compleet tegen je handvat gedrukt zit met een breekpen oid. Tis maar een suggestie hoor :) je kunt ook gewoon geen brokken maken

Edit.. Van glasvezel is helemaal een leuk hobby projectje, en je kunt je stalen test model mooi als mal gebruiken ;)

mijn stalen neuzen zijn gewoon van staal hoor, heb ik nu iets bijzonders :?

Persoonlijk denk ik dat je juist niet moet hebben dat de handkappen afbreken als ze ergens tegenaan komen. Dan is namelijk de bescherming van de handen ook weg.
 
Jongens, de eerste handkap is ruwweg klaar :) De basis toch allessinds :)
Uiteindelijk heb ik het zwaaaar ingekort, toch wel een 8 centimeter kleiner gemaakt enzo, wat er dus voor zorgt dat het gewicht ook aanzienlijk daalde! :)
Nu ben ik nog bezig om de aansluiting te construeren. Voorlopig ga ik het dus gewoon uit staal laten... :)
Als ik nog tijd vind (en een fototoestel) dan schiet ik nog wat plaatjes & zet ik ze hier! :)
 
OK, even een update!
Heb al 1 van de twee handkappen af, in ruwe vorm :) Moet nog opgeslepen en gespoten worden. Gewicht komt op ongeveer 800 gram, stukje minder dan voorzien. Heb ook de ophanging enzo verandert, is ook ongeveer 1/3e kleiner geworden :)
Normaal zou ik nu nog ongeveer een uurtje werk hebben, maar vandaag liep er vanalles mis dus hou het even voor bekeken. Donderdag worden m'n ogen gelaserd, dus dan kan ik ook weer een paar weken niet verder...
Wat ik wel ga doen is dit weekend wat foto's nemen & uploaden :)
Ik hou jullie op de hoogte! :)
 
Nou, een korte post dan.

A. Gewoon doen wat je leuk vindt!
B. Denk aan de veiligheid. Stalen ophanging met kunststof kap. Scheelt wat gewicht en het breekt wat makkelijker af bij een val. Je pols is een kostbaar gewricht.
C. Succes, ik bewonder je volharding!

Emile
 
Probleem bij staal, naast het gewicht, is dat het kan gaan buigen.
Dan kan je hand klem komen te zitten als je onderuit gaat. Lijkt me niet de bedoeling. Probeer als hulpverlener maar eens om dat staal er af te buigen, zeker met je hand er onder gevouwen......
Dat is ook de reden waarom laarzen met stalen neuzen zeker geen aanrader zijn op de motor.

Plastic breekt af nadat het de eerste klap heeft opgevangen. Voordeel is dat je niet klem komt te zitten.
 
OK! Dus. Om even op alle mensen te reageren:
Nee ik ga geen alu gebruiken, heb ik niet en kan ik niet lassen. Als ik het moet laten doen, wordt het VEEL te duur.
Nee ik ga (voorlopig) geen plastic of glasvezel gebruiken. Ik ben nu nog in de ontwerp & testfase, staal kan ik makkelijk aanpassen, plastic niet, moet ik opnieuw een mal maken, enz enz enz

Wat is er reeds gebeurt:
Ik heb 2 handkappen (een linker en een rechter :P ) gebouwd. Deze heb ik gemonteerd & getest op een tour van ongeveer 300 kilometer.
Hieruit bleek dat er langs de zijkant nog vrij veel wind binnenkwam, wat ik voorlopig had opgelost door middel van tape :) Gewoon om zeker te zijn dat het wel het gewenste effect zou hebben.
Nu heb ik er van die kleine stukjes wol opgehangen & zo rondgereden, om te zien waar de wind terecht komt. Daaruit bleek dat de wind uiteindelijk recht tegen m'n pols blies, dus ik ben er nu over aan het twijelen om de hoek te vergroten, of de grootte van de handkap zelf te vergroten. Ik heb weer verschillende 3D tekeningen gemaakt, nu met de juiste maten & hoeken waar ze moeten zitten enzo. Maar ik zal jullie gewoon zelf laten kijken... :)
 
Deze foto's zijn van het eerste model, nog zonder correcte bevestiging enzo, gewoon om de maten al even te zien. Dit heb ik dan naast en tegen de moto gehouden, om dan bij te slijpen & lassen waar nodig.
NIET LETTEN OP DE ROMMEL! :P
full

full

full

full

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan