Zelfbouw kentekenplaat en knipperlicht houder

metalant

MF'er
30 sep 2001
235
0
Ik wil aan de achterkant van mijn ZXR750 een zelfbouw kentekenplaat en knipperlicht houder maken in plaats van de huidige, zodat het geheel wat kleiner is.

Nu wil ik weten:
- of kentekenplaatverlichting verplicht is?
- of er een minimale/maximale afstand is waarop de kentekenplaat zichtbaar moet zijn?
- of je plaat vanuit alle hoeken zichtbaar moet zijn?
- of er een minimale/maximale afstand is waarop de knipperlichten zichtbaar moeten zijn?
- of je knipperlichten vanuit alle hoeken zichtbaar moeten zijn?
 
Nu wil ik weten:
- of kentekenplaatverlichting verplicht is?
- of er een minimale/maximale afstand is waarop de kentekenplaat zichtbaar moet zijn?
- of je plaat vanuit alle hoeken zichtbaar moet zijn?
- of er een minimale/maximale afstand is waarop de knipperlichten zichtbaar moeten zijn?
- of je knipperlichten vanuit alle hoeken zichtbaar moeten zijn?
1.niet dat ik weet,heb et zelf niet.
2.lijkt me dat dat ook niet is,heb er iig nog nooit iemand over gehoord
3.als je gewoon knipperlichten koopt zijn ze toch al goedgekeurd,dus dan maakt et toch niks uit??ofwel??
ik weet et allemaal niet zker ;)
 
Nou, ik heb gewoon de zaag d'r in gezet, en ik maak met een hoekprofieltje wel iets.

De nieuwe kentekenplaat past precies in de kont, dus als je er achter rijdt dan zie je hem zitten, maar als je er langs loopt (of als je langs iets rijdt 8-) ) dan valt íe precies weg.

Hopelijk veert de motor niet te ver in, want dan raakt de plaat het hugger of het achterwiel.
 
is dat zo???ik geloof dat ik zat motors ziet rijden die dat niet hebben....

ik zit er ook over te denken om er een houder te maken voor me r6..
hangt van het jaar af dat hij in gebruik is genomen, zie het volgende artikel uit het wetboek:

Artikel 3.4.41

1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999, moeten zijn voorzien van grote lichten, dimlichten, stadslichten, richtingaanwijzers, achterlichten, remlichten, een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat en niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

2. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 oktober 1995 doch voor 17 juni 1999, moeten zijn voorzien van:
a. grote lichten en dimlichten, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/761/EEG;

b. stadslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;

c. richtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/759/EEG;

d. achterlichten die voldoen aan het bepaalde inrichtlijn 97/24/EG;

e. remlichten die voldoen aan het bepaalde inrichtlijn 97/24/EG;

f. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;

g. niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.

3. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 doch voor 1 november 1995, moeten zijn voorzien van:
a. een groot licht en een dimlicht, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/761/EEG;

b. richtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG of richtlijn 76/759/EEG;

c. een achterlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;

d. een remlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;

e. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;

f. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 76/757/EEG.

 
Laatst bewerkt:
Op woensdag 28 mei 2003 22:07 schreef SgeraldV het volgende:
g. niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.
Hmm ... zat er bij niet op toen ik mijn 2000 Cat en dit jaar mijn Tuono kocht ... Vaag dat dat er dus standaard niet op zit als het wel verplicht is!

[edit]
Zit opeens te denken, voor zowel de Cat als de Tuono had je een verlengd achterspatbord, zal daar waarschijnlijk wel op gezeten hebben.
[/edit]
 
Nou, het zit er allemaal aan hoor!

Ik heb de schroeven aan de onderkant van mijn zitje gebruikt om mijn nummerplaat en nieuwe kleine knipperlichtjes aan te hangen. Het trilt wel enigszins, maar dat is nog wel op te lossen met rubberringen.

De originele onderkant heb ik afgezaagd, zodat ik toch het bakje onder de duozit kon behouden.

Foto's komen zsm.
 
Nou, het heeft effe geduurd, maar ik heb de foto's!

kenteken1.jpg


Zo ziet het er in totaal uit.

kenteken2.jpg


Het originele gat heb ik gebruikt.

kenteken3.jpg


Ik ben al een boutje verloren, de nieuwe heb ik met LocTite vastgezet.
 
Hmm ... zat er bij niet op toen ik mijn 2000 Cat en dit jaar mijn Tuono kocht ... Vaag dat dat er dus standaard niet op zit als het wel verplicht is!

[edit]
Zit opeens te denken, voor zowel de Cat als de Tuono had je een verlengd achterspatbord, zal daar waarschijnlijk wel op gezeten hebben.
[/edit]
Bij de Cat zit-ie op het verlengde achterspatbord, bij de Tuono op een kort stripje. Maar omdat zoveel klanten dat ding er toch niet op willen hebben, laten veel dealers ze op eigen initiatief al weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan