Zelfbouw Throttle-Rockers

FredVN

MF veteraan
15 mrt 2013
5.719
956
VN = Voorlopig Nederland
Zelfbouw Throttle-Rockers

Tijdens het zoeken op Motor-forum kwam ik een link naar Motorcycle Cruise Control and Assist - tegen. Dat leek me wel wat. Probleem is alleen dat ze die dingen hier zeker niet verkopen en ik heb bovendien niet zoveel vertrouwen in de postbezorging in Vietnam. Bestellen is daarom ook geen reele optie.

Dus onder het motto “creatief met PVC” heb ik maar geprobeerd om zelf iets te maken. Kwestie van een stukje pvc-pijp afzagen, in de lengte doorzagen, met een heteluchtpistool in de juiste boog blazen en met een slijpsteen, vijl en schuurpapier de vorm maken. Kwartiertje werk.

Ik heb een tweetal prototypes gemaakt. Ik heb me nog niet druk gemaakt over afwerking, vorm en ergonomische eigenschappen (en dat is ook goed te zien O-) ). Het gaat me er nu meer om dat het concept werkt. Dat doet het in ieder geval in de garage, het linkse model lijkt daarbij het beste. De rechtse model buigt naar buiten zodat ik het gashandel ook “normaal” beet kan houden.

Eén van de komende dagen tijdens een ritje beide modellen testen.

full


full
 
Een throttle-rocker monteer je op je gashandel zodat je het ook met je handpalm kan bedienen en zo je vingers wat rust gunnen.

Zie ook het filmpje op de link.
 
Laatst bewerkt:
Zelf knutselen is sowieso het leukst :-)
Maar zijn in Nederland te koop hoor ;-) (motozoom bijvoorbeeld!)

Edit: had niet goed gelezen -O- Vietnam zal prijzig zijn qua verzendkosten ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het stuk dat uitsteekt zo breed als je hand maken, dan wordt de kracht het meeste verdeeld en krijg je tenminste geen drukplekken.
 
Ik zou het stuk dat uitsteekt zo breed als je hand maken, dan wordt de kracht het meeste verdeeld en krijg je tenminste geen drukplekken.


Dat is denk ik niet zo handig als je ff binnendoor aan het rijden bent en dus liever op de normale manier gas wil geven.
 
Ikzelf heb persoonlijk liever helemaal niets qua toestanden en klemmen of wat dan ook op m'n gashendel zitten, maar dat is uiteraard persoonlijke keuze.
 
Wat ik me met dat soort dingen (de orginele versie inclusief) altijd afvraag: Ben je niet een oplossing aan het bedenken voor een "probleem" wat de fabrikant met het design van de fiets geïntroduceerd heeft?

Ik rijd zelf met een Yamaha R6 (RJ15/2012) en kan niet echt zeggen dat ik last heb van het fenomeen wat tot een noodzaak van dat soort "kunstgrepen" leidt. Meestal is het goed af/instellen van de rem en koppelingshendel positie ten opzichte van je zitpositie voldoende om dit soort ellende te voorkomen.

Als je de palm van je hand moet gaan gebruiken om het gas constant te houden dan zit er (IMHO) élders iets niet goed in de constructie/afstelling.

En ik rijd overigens niet alleen maar korte rondjes rond de kerk met m'n fietsje. wimmel_1 in "Tilburg en omgeving deeltje 26"
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet, mijn vriendin heeft zo'n ding nodig vanwege haar polsen, hypermobiliteit :X

Zonder die dingen is het met 50km over
 
Wat ik me met dat soort dingen (de orginele versie inclusief) altijd afvraag: Ben je niet een oplossing aan het bedenken voor een "probleem" wat de fabrikant met het design van de fiets geïntroduceerd heeft?

Ik rijd zelf met een Yamaha R6 (RJ15/2012) en kan niet echt zeggen dat ik last heb van het fenomeen wat tot een noodzaak van dat soort "kunstgrepen" leidt. Meestal is het goed af/instellen van de rem en koppelingshendel positie ten opzichte van je zitpositie voldoende om dit soort ellende te voorkomen.

Als je de palm van je hand moet gaan gebruiken om het gas constant te houden dan zit er (IMHO) élders iets niet goed in de constructie/afstelling.

En ik rijd overigens niet alleen maar korte rondjes rond de kerk met m'n fietsje. wimmel_1 in "Tilburg en omgeving deeltje 26"


als je bv 5uur lang op de snelweg rijd ,wil je graag je vingers,hand even rusten.
ik heb zelf een soort cruise control.
 
als je bv 5uur lang op de snelweg rijd ,wil je graag je vingers,hand even rusten.
ik heb zelf een soort cruise control.

5 uur over de snelweg haal ik niet qua brandstof ;) Maar.... Snap wat je bedoeld.

Met de auto rijd ik méér KM's mét dan zonder CruiseControl :o
 
Hoeft niet, mijn vriendin heeft zo'n ding nodig vanwege haar polsen, hypermobiliteit :X

Zonder die dingen is het met 50km over

Dat klinkt bekend. Ik heb hem op mijn woon-werk K75 ook echt nodig. Maar dan vanwege RSI. Als ik een uur lang in een gashendel moet knijpen gaan de spieren in mijn rechter onderarm ernstig protesteren.
 
als je bv 5uur lang op de snelweg rijd ,wil je graag je vingers,hand even rusten.
ik heb zelf een soort cruise control.
goed passende handschoenen werken dan ook :Y even de vingertoppen erop leggen of je handpalm. en ja mijn gashandel staat iets strakker dan standaard(1 volledige omwenteling extra op mijn carb.)

en dat volstond ook nog na 21 uur rijden(2050km waarvan 1450 over de snelweg was) O-)
 
Laatst bewerkt:
goed passende handschoenen werken dan ook :Y even de vingertoppen erop leggen of je handpalm. en ja mijn gashandel staat iets strakker dan standaard(1 volledige omwenteling extra op mijn carb.)

en dat volstond ook nog na 21 uur rijden(2050km waarvan 1450 over de snelweg was) O-)

Een simpele rubberen ring werkt op dat soort afstanden ook wel goed als "CC" als je 'm tussen 't handvat en de stuurhelft zet. Terugdraaien lukt dan met 't handje áls 't nodig is terwijl je je gas niet hoeft vast te houden als je dat wenst.
 
Laatst bewerkt:
Een simpele rubberen ring werkt op dat soort afstanden ook wel goed als "CC" als je 'm tussen 't handvat en de stuurhelft zet. Terugdraaien lukt dan met 't handje áls 't nodig is terwijl je je gas niet hoeft vast te houden als je dat wenst.
klopt. maar een grotere tank heeft een hogere prio B| 1:40uur tussen tankstops. dan zat er 200km op en dan ging ik bij het eerst volgende tankstation eraf.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me met dat soort dingen (de orginele versie inclusief) altijd afvraag: Ben je niet een oplossing aan het bedenken voor een "probleem" wat de fabrikant met het design van de fiets geïntroduceerd heeft?

Ik rijd zelf met een Yamaha R6 (RJ15/2012) en kan niet echt zeggen dat ik last heb van het fenomeen wat tot een noodzaak van dat soort "kunstgrepen" leidt. Meestal is het goed af/instellen van de rem en koppelingshendel positie ten opzichte van je zitpositie voldoende om dit soort ellende te voorkomen.
Door het tijdsverschil een wat late reactie.

In mijn geval moet ik vanalles doen om mijn Vietnamese fiets naar mijn zin te krijgen. Dus in dit geval een ander stuur erop gezet en alle handels afgesteld. Maar het probleem zit bij mij in de vrij zwaar werkende carburateurs. En dat is lastig aanpassen. Dus nee, alleen afstellen werkt niet en ja, het is symptoombestrijding.

Het idee van de rubberen ring zal ik ook eens proberen. Maar voor alle oplossingen, incl. mijn prototypes geldt, dat ik geen flauw idee heb of het voor hier werkt. Er zijn hier geen snelwegen. Je bent bijna continue met het gashandel bezig. Ik ga het gewoon uitproberen. Alleen wanneer een langere tocht erin zit weet ik nog niet. Vandaag begint het zomerse bezoekseizoen met de aankomst van. Minh’s beste vriendin hier in Nha Trang. Dus eerst tot ca. eind augustus de sociale verplichtingen.

Vraag aan degenen, die iets dergelijks gebruiken. Zit hij continue op het gashandel of monteren jullie hem alleen voor een wat langere rit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan