Zelfbouw uitlaatdemper

superluuc

Die hard MF'er
24 feb 2004
582
0
Rotterdam
Hier op het forum zijn een aantal mensen goed in het zelf uitlaatdempers bouwen en nu heb ik een vraag aan hen. Hebben jullie wel eens een uitlaatdemper ala Buell of die wegrace KTM gebouwd? Zoja heeft iemand hier bouwtekeningen van? Het is voor een viercilinder lijn-motor.

Alvast bedankt!
Lucas
 
Voor die CR kan je ook een losse demper kopen van JOLLY MOTO. Best leuk spul.
Over de prijs durf ik niets te zeggen.

Polleke
Teveel lawaai, moet wat buurvriendelijker worden allemaal. ;)
En met zelf maken is de portomonnee nog iets geholpen, bovendien heb je er dan meer gevoel bij als het erop zit. ;) En dan ga je vanzelf weer eens verder ontwerpen, bouwen en finetunen.
 
Nouwja, tis maar net waarvoor je het maakt dus :)

Tis niet alsof ik er enorm veel ervaring mee heb, maar voor tweetakt uitlaatjes maak ik ze af en toe wel (als het hele systeem door mij opmaat gemaakt wordt, dan kan een demper niet achterwegen blijven ;) ) En toevallig voor mijn eigen cb ook een setje gemaakt.

Wat ik dus voor mijn cb gedaan heb, ik heb verloopstukken gemaakt voor de dempers, vervolgens een lange rvs 100x2 buis geritseld, doormidden gezaagt. aluminium eind-doppen gedraaid, met daarbinnen een buis met gaatjes die net wat groter is dan de doorlaat van het verloopstuk. Dit werkt super, en een mooi geluid!!

Voor tweetaktjes heb je wat kleine dingetjes waar je extra op moet letten, omdat je door een verkeerd geplaatst richeltje b.v al een flinke verstoring in je expansiewerking kunt krijgen. Verhoudingen weet ik zo niet uit mn hoofd, zal ze vandaag of morgen wel ff posten (mail me, als ik het vergeet!! )
 
Ik heb wél een zelfbouw demper op m'n fighter....
Maar die is niet in Buell-stijl...
Gewoon een voor en achterkant gefreesd en gedraaid, carbon huls ertussen, en een geperforeerde pijp erin....
Weet nog niet hoe hij er op loopt; hij heeft nog niet gelopen.... weet dus ook niet hoe hij klinkt....

full


Oeps.... bijna op ware grootte....

SoeF!
 
Terug
Bovenaan Onderaan