Zelfbouw uitlaatdempers voor op de Pegaso, klaar!!

scottie

MF veteraan
19 okt 2002
1.930
55
Lieshout
Kijk op de onderstaande link:

http://www.rovab.nl/pegaso/dutch/pegasopage08.html

Hier staan een paar foto's en een filmpje met geluid! :]

Wat vinden jullie ervan?

Ik heb er vandaag 300 km mee gereden, waarvan 160 in een toertocht.
Veel positieve reacties, eigenlijk geen negatieve. Leuk geluid, mooi om te zien.
Ik denk dat er iets meer trekkracht aanwezig is met deze dempers. Zo voelt het in ieder geval.

full
 
Laatst bewerkt:
Thanx voor de positieve reacties. })
Het was een heel werk om de bochten te "berekenen"
Het buigen was een eitje, toen we eenmaal het model klaarhadden.
Tevens een mal gemaakt, voor de linker en rechter demper.
Gelijk 4 sets naar de chromer gebracht. Deze heeft vakwerk geleverd.
Nog 3 stuks te koop dus.

full

Kijk hem eens blinken!

Na de tocht van 300 km, toch zeker een aantal uren gereden is het chroom nergens verkleurd, ook niet op de bochten. Hierbij mezelf niet ingehouden. :9
 
Goed werk, Scottie!!
Het buigen zelf gedaan? Da vink knap. Ik zoek nog iemand die dat kan :)
Ziet er erg strak uit. :}

[off-topic]Post nog ontvangen?
 
Goed werk, Scottie!!
Het buigen zelf gedaan? Da vink knap. Ik zoek nog iemand die dat kan :)
Ziet er erg strak uit. :}

[off-topic]Post nog ontvangen?

Oeps, vergeten te mailen, post is ontvangen. Dank u.
Framenummer van de mijne is ouder, maar stond pas later op kenteken.
Importeur was dezelfde, nu MV Agusta, de oude laat niets meer van zich horen.
Ik kan nu eigenlijk alleen met een TFA naar de keuring of de NL importeur het CVO laten regelen via Italie. In Italie kom ik niet aan een mail adres van Cagiva of MV Agusta. Geen idee wat gevraagd wordt voor zo'n verklaring.
Ik neem een zooi papieren mee naar de keuring, om aan te tonen dat ik m'n best gedaan heb om alles geregeld te krijgen, maar de medewerking in DLD was te laag om alles 100% te hebben. Jammer genoeg.

Maar er zijn hier in NL ook Navigators geleverd. En nu nog. Mogelijk heeft de RDW er eentje eerder gezien en vragen ze niet om de papieren.
Hopelijk heb ik een keertje geluk.

Had je ebay.de gezien?
(1 stuks navi voor 5900 Euro, is eentje van 2000)
(1 stuks navi NIEUW, begonnen op 1 Euro, nu op 4250)

Buigen is gedaan met een professionele hydraulische buigbank. Zowel de bochten als hoogte verschil (verdraaiing) gaan met zo'n ding.
 
Oeps, vergeten te mailen, post is ontvangen. Dank u.
Framenummer van de mijne is ouder, maar stond pas later op kenteken.
Importeur was dezelfde, nu MV Agusta, de oude laat niets meer van zich horen.
Ik kan nu eigenlijk alleen met een TFA naar de keuring of de NL importeur het CVO laten regelen via Italie. In Italie kom ik niet aan een mail adres van Cagiva of MV Agusta. Geen idee wat gevraagd wordt voor zo'n verklaring.
Ik neem een zooi papieren mee naar de keuring, om aan te tonen dat ik m'n best gedaan heb om alles geregeld te krijgen, maar de medewerking in DLD was te laag om alles 100% te hebben. Jammer genoeg.

Maar er zijn hier in NL ook Navigators geleverd. En nu nog. Mogelijk heeft de RDW er eentje eerder gezien en vragen ze niet om de papieren.
Hopelijk heb ik een keertje geluk.

Had je ebay.de gezien?
(1 stuks navi voor 5900 Euro, is eentje van 2000)
(1 stuks navi NIEUW, begonnen op 1 Euro, nu op 4250)

Buigen is gedaan met een professionele hydraulische buigbank. Zowel de bochten als hoogte verschil (verdraaiing) gaan met zo'n ding.
Als je een adres in Italie zoekt, is het misschien handig te mailen met Luciraptor (m-f lid).
Zij werkt voor MV Agusta Duitsland en heeft mij eerder al eens hulp aangeboden.
Kan nooit kwaad.
 
Ik wil zelf mijn uitlaten ook ff opnieuw (pas)maken, het enige wat ik niet zelf kan is het buigen van de bochten.
Als ik je de diameter opgeef (en/of het materiaal lever) zou je dan een cirkel voor mij kunnen buigen ??

Daarna kan ik dan nml de cirkel in delen slijpen en met rechte delen de complete bocht in elkaar lassen.

Ik ben benieuwd.

Is trouwens een hele knappe uitlaat geworden zeg
 
Als je een adres in Italie zoekt, is het misschien handig te mailen met Luciraptor (m-f lid).
Zij werkt voor MV Agusta Duitsland en heeft mij eerder al eens hulp aangeboden.
Kan nooit kwaad.

Ik heb haar een mail gestuurd met de uitleg van het probleem. Nu effe afwachten.
Bedankt voor de tip.
 
Ik wil zelf mijn uitlaten ook ff opnieuw (pas)maken, het enige wat ik niet zelf kan is het buigen van de bochten.
Als ik je de diameter opgeef (en/of het materiaal lever) zou je dan een cirkel voor mij kunnen buigen ??

Daarna kan ik dan nml de cirkel in delen slijpen en met rechte delen de complete bocht in elkaar lassen.

Ik ben benieuwd.

Is trouwens een hele knappe uitlaat geworden zeg

Dat buigen van die bochten zal niet gaan werken.
Ten eerste is het een behoorlijk tijdrovend werk om die machine de juiste knikken te laten maken. (instellen kost al meer dan 1 meter pijp)
Ten tweede kunnen we niet boven 32 of 33 mm doorsnede.
Ten derde zijn de kosten voor het maken van een paar bochtjes dan veel te duur, zit geen handel in (in principe is het dan onbetaalbaar)
Ten vierde kan er geen RVS gebogen worden.
Ten vijfde kan jij waarschijnlijk nooit de maten doorgeven die nodig zijn om te kunnen buigen. (rekening houdend met de rek en dergelijke)
Ik zou het in ieder geval echt niet kunnen, hulde aan mijn kameraad.
Da's dan ook gelijk het zesde punt, ik ben afhankelijk van zijn tijd in hun fabriek. Voor mij is het een vriendendienst.

Sorry.
 
Ziet er goed uit scottie :)

knap als je ze zo stil hebt kunnen krijgen dat ze door de keuring komen...
 
Ziet er goed uit scottie :)

knap als je ze zo stil hebt kunnen krijgen dat ze door de keuring komen...

Deze motoren waren al voorzien van NL kenteken, via de NL importeur. Dus keuren was niet nodig. Anders natuurlijk gedaan met de originele dempers.
Deze maken (denk ik) iets te veel geluid. Maar da's mooi. :9~
 
ziet er netjes uit scottie. Ben je overigens niet bang dat ze ook weer binnen de kotste keren dooroesten net als de originele door alle rotzooi die de achterband er tegenaan gooit?? Ik heb zelf ook een pegaso gehad en dit vind ik toch wel een ontwerpfoutje van aprilia. Ik zelf had RVS laten maken en deze bevielen prima, nooit meer een probleem gehad. de motor heb ik inmiddels verkocht. Helaas is de man die de dempers gemaakt had er helaas mee gestopt, anders had ik hem ook voor mijn huidige motor dempers laten maken. Nu heb ik er (aluminium) Ducati M900 dempers op zitten. Best een cool gezicht, een Custom/chopper met "sport" dempers.
 
ziet er netjes uit scottie. Ben je overigens niet bang dat ze ook weer binnen de kotste keren dooroesten net als de originele door alle rotzooi die de achterband er tegenaan gooit?? Ik heb zelf ook een pegaso gehad en dit vind ik toch wel een ontwerpfoutje van aprilia. Ik zelf had RVS laten maken en deze bevielen prima, nooit meer een probleem gehad. de motor heb ik inmiddels verkocht. Helaas is de man die de dempers gemaakt had er helaas mee gestopt, anders had ik hem ook voor mijn huidige motor dempers laten maken. Nu heb ik er (aluminium) Ducati M900 dempers op zitten. Best een cool gezicht, een Custom/chopper met "sport" dempers.

Zou kunnen, weet ik niet. Maar een transalp heeft hetzelfde probleem. Dus niet alleen Aprilia maakt die fout.
En de Navigator in mijn garage heeft ook dempers die van alu en RVS zijn, maar die dingen worden ook zeer vies.
En de Yamaha XT600(E) heeft ook na een regenbuitje roest op de demper zitten.
Zal wel te duur zijn om een goede demper af fabriek erop te zetten.

De kwaliteit van het staal is wel goed trouwens, niet van dat dunne spul wat af fabriek gemonteerd wordt. Hopelijk houdt ie het langer uit. De laag chroom is trouwens ook een beschermer.

De tijd zal het leren.

RVS maakt het geheel trouwens meteen een stuk duurder.
Complexer te bewerken, buigen gaat niet zo makkelijk.
 
Mooie pijp zeg !!!

Is dit ook voor andere italiaanse modellen te verkrijgen of was dit een one time must do ??

Echt mooie stuk werk zeg !
 
Mooie pijp zeg !!!

Is dit ook voor andere italiaanse modellen te verkrijgen of was dit een one time must do ??

Echt mooie stuk werk zeg !


Het was geen must do. Maar omdat er weinig voor de Pegaso aan dempers te leveren was. Daarnaast de enorme bedragen die gevraagd worden voor dempers.
Als het goed is wordt voor het Pegaso II model ook een aansluiting gemaakt.
Die heeft dezelfde ophangpunten, alleen andere bochten. Dan kan deze set ook op een model 1994 - 1997. Of hij ook past op een 1997 - 2001 model weet ik nog niet. Heb ik tot op heden nog niet kunnen proberen. Maar volgens mij zijn die dempers hetzelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan