zelfbouw van schommel voorvork

shovelbro

MF'er
18 aug 2002
35
0
wie heeft er een redelijke bouw tekening van een schomelvoovork en/of kan me vertellen wat de beste naloop is van zo'n voorvork? :}
 
voor een gewone wegmotor (niet-zijspan) en ongeacht het soort voorvork en de vorkhoek en een wielbasis van plm 143 cm geldt voor de naloop ongeveer het volgende :

een rechtuit toermotor 10 tot 10.5 cm
een toer/stuur mix motor plm 9.5 -10 cm
zeer sporty 9 - 9.5 cm

voor een grotere wielbasis kunnen de maten wat groter worden en vice versa.
Zo is er een alleen-maar rechtuit duc geweest met een wielbasis van plm 150 cm en een giga naloop van 13 cm. En een of andere zenuwachige racer (weet naam niet meer, bimota?) met een wielbasis van 137 cm en een naloop van van 7 cm. Maar dit waren de extremen.

Het komt dus erg nauw. Je snapt dat je met spelen met de voorspanning van de achterveer de motor kan kantelen en dat dat nogal veel effect heeft op de naloop en dus het stuurgedrag.

disclaimer: ik zei ongeveer, tis geen wet. ;)
 
wie heeft er een redelijke bouw tekening van een schomelvoovork en/of kan me vertellen wat de beste naloop is van zo'n voorvork? :}

Als je zoiets zelf kan bouwen, zou ik voor een traploos verstelbare naloop kiezen. Op mijn website staan wat foto's om ideeën op te doen (onder Sidecars Technical, Part 3). Ik heb nog meer foto's maar nog niet de tijd om ze te bewerken en op mijn site te zetten.
Het spijt me, ik heb geen bouwtekeningen.
Tony Foale weet veel van dit soort zaken maar niet specifiek voor zijspannen b.v:
http://www.tonyfoale.com/book/Geom.PDF
http://www.tonyfoale.com/
Overigens is met andere kroonplaten ook wel wat te doen, de voorvork komt dan anders te staan wat resulteert in een kleinere naloop b.v. van de firma Steerite. Zie ook mijn post bij zijspannen/Pics waar zoiets is gedaan is met een V-Max. Bij Moto Guzzi wordt dat ook weleens gedaan.

Sidecarmaniac
http://home.planet.nl/~dreuning
Also webmaster from the Dutch sidecarclub "Het Derde Wiel":
http://www.hetderdewiel.nl
 
front_fork_modif.JPG


Zaols ook reeds gevraagd in het topic "pics" , kan dit voor alle motoren en wat mag dat zoal gaan kosten. Is de properste oplossing die ik ooit zag. Valt weinig of niet op.

ST-er.
 
(Afbeelding)

Zaols ook reeds gevraagd in het topic "pics" , kan dit voor alle motoren en wat mag dat zoal gaan kosten. Is de properste oplossing die ik ooit zag. Valt weinig of niet op.

ST-er.
Ik zag op marktplaats een Guzzi met zijspan te koop staan, waar ze het hebben over :"originele voorvork met ED Pols-blokken", is dat dit, of gaat dat over totaal iets anders?
 
Ik zag op marktplaats een Guzzi met zijspan te koop staan, waar ze het hebben over :"originele voorvork met ED Pols-blokken", is dat dit, of gaat dat over totaal iets anders?

Waarschijnlijk wel, maar Ed Pols heeft ook weleens onderaan de voorkpoten "verloopstukken" gemaakt om de naloop van het voorwiel te verkleinen. Zie op de site van Moturist:
http://www.geocities.com/moturist/ed_rig_test_nl01.html
Ik weet niet of hij daar meerdere exemplaren van heeft gemaakt, maar dat weet Moturist himself misschien wel :?

Sidecarmaniac.
 
Waarschijnlijk wel, maar Ed Pols heeft ook weleens onderaan de voorkpoten "verloopstukken" gemaakt om de naloop van het voorwiel te verkleinen. Zie op de site van Moturist:
http://www.geocities.com/moturist/ed_rig_test_nl01.html
Ik weet niet of hij daar meerdere exemplaren van heeft gemaakt, maar dat weet Moturist himself misschien wel :?

Sidecarmaniac.

klopt, dit zijn de beroemde "Ed Pols blokken". Hij liet ze op bestelling op maat maken, afhankelijk van type motor en eisen van de klant. Bij de mijne (zie plaatje) zijn de vorkpoten niet alleen naar voren verplaatst, maar ook ietsjes uit elkaar gezet, waardoor montage van de schijfremmen in de 15 inch wielen een stuk gemakkelijker werd.

front_fork_modif.JPG


De verloopstukken onderaan de vorkpoten -waar Ed Pols eerst mee experimenteerde-voldeden op de duur niet, omdat de vork door die dingen ook op buiging belast werd (het wiel zit immers 40 mm voor de vork), dat leidde tot "stick-slip" en versnelde slijtage.

trail_reducer.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan