Zelfbouw zweedse chopper

Als krachtbron heb ik een CB750KZ blok (ligt al reeds in de garage) en die wil ik eens gaan benutten. Hier hoef alvast geen kosten te maken 8-)

Het frame wil ik zelf gaan maken, een hardtail frame met wat delen (balhoofd) van een KZ frame en een 200 achterband.

Zonder extra as kan je die 200 wel vergeten, is een cb niet voor gemaakt!
 
En als je gaat laten keuren let goed op je db's, collega van me moest met zijn eigenbouw HD 2 keer terugkomen, puur vanwege een scheet te hard (scheelde meen ik echt maar 1 db ofzo)
Na de derde keer werd ie goedgekeurd ?(ding trok wel geen worst meer van tafel door de demping, maar ok)

Nu liggen er alleen maar 2 pijpen onder van 60 mm, zonder demper _O-
 
En als je gaat laten keuren let goed op je db's, collega van me moest met zijn eigenbouw HD 2 keer terugkomen, puur vanwege een scheet te hard (scheelde meen ik echt maar 1 db ofzo)
Na de derde keer werd ie goedgekeurd ?(ding trok wel geen worst meer van tafel door de demping, maar ok)

Nu liggen er alleen maar 2 pijpen onder van 60 mm, zonder demper _O-

klopt, en dat schijnt nogal een probleem te zijn. Ik hoor hier en daar dat je het beste vooraf de keuring naar een kenner kan gaan die de demping (zowel in- en uitlaat) keuringsklaar kan maken. Volgens mij kan Startwin dat.
 
ik meende ook dat die tekening echt nauwkeurig moest zijn,

had t er laatst over met iemand die onlangs een motor heeft gebouwd, met een golf diesel blok,

frame van gasbuis, gewoon zo gemaakt, en later foto precies van de zijkant genomen, en dat over getrokken op papier, en de maten er toen enigzins opgemeten en er bij gezet.
krachtenberekening e.d. niet nodig, keuring was wat dat betreft geen enkel probleem.

en dat is afgelopen of vorige winter geweest.
 
Zonder extra as kan je die 200 wel vergeten, is een cb niet voor gemaakt!

Dat klopt de afstand tussen het hart van het wiel en het tandwiel is 90mm dus ik denk dat 160 wel het maximum is... is ook VET.
Nu nog een geschikte velg vinden.

Inmiddels de meeste onderdelen bij alkaar gezocht in de schuur en dat heeft het volgende opgeleverd:

1 Motorblok KZ750 DOHC dus
2 set wielen comstar
1 lange voorvork (100mm overstock)
1 kleine choppertank
1 zadel geschikt voor hardtailframe
1 set carbs
diverse elektra zooi
1 zijstandaard
enige spatborden
luchtfilter voor 750KZ (alleen nodig voor de keuring) })
1 originele uitlaat van de 750KZ (voor de keuring eventueel volgepropt met staalwol) daarna komt er een uitlaat op uit de autosportwereld (goedkoper)
Zaken als Km tellers zijn ook aanwezig. (nodig voor de keuring)

Ik ben toch wel benieuwd wat de RDW verzint voor de BPM enzo, dit project gaat maar een paar honderd euro kosten.... misschien 500 a 600 of zoiets.

Om een recht frame te kunnen maken is een mal nodig, ik wil deze maken van twee stukken C profiel van 100 of 120mm en deze met drie kote stukjes pijp aan elkaar lassen. Op deze basis kun je dan twee steunen maken voor beide wiel assen welke uiterraard zuiver recht moeten staan, de voorvork kan dan ook gefixeerd worden en alles wat belangrijk is ligt vast. Deze mal zal later geschikt zijn voor vele andere projecten of te richten frames, is dus niet meegerekend en valt gewoon onder gereedschap.

De grondspeling wil ik op zo'n 130mm houden en de wielbasis moet ik nog bepalen, zal wel vrij lang worden aangezien ik de accu ook nog achter het blok kwijt wil.
wordt nog puzzelen :Y :Y :Y :Y
 
:] laat ff weten als je het frame gaat bouwen,ik loop zelf al heel lang met plannen voor een hartail eigenbouw maar durf niet goed zelf een frame te bakken
mzzl john :W
 
ik meende ook dat die tekening echt nauwkeurig moest zijn,

had t er laatst over met iemand die onlangs een motor heeft gebouwd, met een golf diesel blok,

frame van gasbuis, gewoon zo gemaakt, en later foto precies van de zijkant genomen, en dat over getrokken op papier, en de maten er toen enigzins opgemeten en er bij gezet.
krachtenberekening e.d. niet nodig, keuring was wat dat betreft geen enkel probleem.

en dat is afgelopen of vorige winter geweest.

motor gebouwd met Golf dieselblok? Wie? Vertel?????? :9~
 
ik heb er fotó's van gezien, met een aanhanger van een zijspanbak gemaakt,
eigenaar is er mee naar griekenland gereden, \

zag er goed uit,
schijnt hier in de buurt veel op tractorshows te komen,
(en ik zie de vergelijking tussen een (oude)golf diesel en een tractor wel)

was beetje uit grap geboren,
Dat golfje was een crosauto geweest om beetje mee in een wei te crossen,
op ene bepaald moment was d eauto gaar, maar t blok nog nie, hadden ze t er over wat nu, zei er eentje bouw er ene motor van,
paar weken later was ie aangekomen met het blok, bouw maar.
is heel lowbudget gebouwd.

zogezegd zo gedaan!
 
bedankt voor de info. Als je de motor ziet maak dan een foto ;) Dit soort projecten zijn hardstikke interessant!
 
ik heb me zelf ook nog niet in t echt gezien, alleen een fotootje wat die kerel bij zich had,

zal er eens na vragen als ie weer eens bij ons op de zaak is, (kan wel ff duren)
 
:] laat ff weten als je het frame gaat bouwen,ik loop zelf al heel lang met plannen voor een hartail eigenbouw maar durf niet goed zelf een frame te bakken
mzzl john :W


Gaat binnenkort gebeuren, heb gisteren de materialen gehaald en opgezocht voor de mal. Dit moet stevig zijn en mag niet torderen, ik maak dit van twee stuks UNP80 van 2meter welke verbonden met twee stuks alu van 120x30mm met een lengte van 500mm (had ik nog liggen)
Op die alublokken monteer ik dan de wiel assen welke dan geheel uitgelijnd kunnen worden waaromheen ik dan het frame ga bouwen.

Hieronder heb ik alvast een plaatje van het frame gemaakt zoals hij moet worden, op een foto van de donor motor.

full


zoals je ziet wordt de wielbasis ca 30cm langer dan de originele motor. De grondspeling moet ca 120mm worden en dan moet je nog rekening houden met het uitlaat systeem dus die framebuizen zullen op ca 180mm boven de grond moeten uitkomen, wellicht probeer ik lager uit te komen.....
 
een hardtail met 18 cm grondspeling :?

Ik ga ook liever veel lager maar je zit nu eenmaal met de uitlaten, of ik moet deze nog naar de zijkant gaan verplaatsen zodat ze naast de frame buizen komen te lopen.
120mm is volgens mij het wettelijke minimum...hij moet ook nog redelijkerwijs over een drempel heen kunnen.....hier valt nog wel wat te puzzelen.
 
is er een wettelijk minimum ?

weet je dat echt zeker ?

Nu je het zegt ben ik even aan het speuren geweest en kan daar niets over vinden dus ik denk dat ik de framebuizen op 120mm ga houden, ik denk dat dit een oude regel is van in de jaren '90. Ik weet dat een chopper van een kennis daarop afgekeurd is in die tijd.
 
Mooi uitlaat systeem, niet voor de RDW in elk geval.....
120mm vind ik met het oog op drempels enzo wel een minimum, hij het voorbeeld zit het grootste gedeelte ook onder de framebuizen.
120mm vind ik niet zo veel, heb een PC voor me staan die ook zo hoog is....
 
succes met het frame ik blijf dit op de voet volgen
misschien durf ik dan ook nog een keer te beginnen :]
mzzl john
 
Terug
Bovenaan Onderaan