Zelfbouw zweedse chopper

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Ik loop met plannen rond om zelf een zweedse chopper te gaan bouwen, hardtailframe en HD blok.
Nu heb ik begrepen dat de RDW kering niet zo heel veel problemen oplevert maar wat ik me afvraag, hoe zit het met de BPM?
Hoeveel is het over het algemeen en hoe kun je deze kosten drukken. Ik ben vooral aan het rondkijken naar tweedehands onderdelen en ga ook heel veel zelf maken.
Is het handig om een frame aan te schaffen waar al een kenteken op zit?
 
Ratman1,

Ik zou kiezen voor een frame met kenteken (als je het vindt "eigenbouw")
RDW is nu nogal omslachtig (Eerst frame laten keuren, moet nu incl. tekeningen en dan later nog eens de complete motor met alle toeters en bellen erop)

Suc6
 
BPM hoef je alleen te betalen over de nieuwe onderdelen die je pakt, gebruikte parts vallen er buiten...
 
BPM hoef je alleen te betalen over de nieuwe onderdelen die je pakt, gebruikte parts vallen er buiten...


Maakt het nog uit hoe oud?

stel je koopt een Blok van 1 jaar oud.....

verder ben ik benieuwd hoe de BPM berekend wordt en hoeveel dat is, ik kijk dan ook naar het prijsverschil tussen een frame met of zonder kenteken (is al snel een paar duizend euries)
Als er waarde geschat wordt is het wellicht een idee om de boel zo spartaans mogelijk op te bouwen met een japans blok bijvoorbeeld en dan ter keuring aan te bieden en na de keuring het harleyblok te monteren met bak enzo.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je hem dan laten keuren??

Als je dan wordt aangehouden ga je toch de boot in..... :Y
 
Waarom zou je hem dan laten keuren??

Als je dan wordt aangehouden ga je toch de boot in..... :Y

T'is een extreem voorbeeld maar ik begrijp dat er beperkingen zijn bij het verbouwen na de keuring. Het gaat er mij om dat waardebepalende zaken beter na de keuring erop gezet kunnen worden, ik heb ook begrepen dat er getaxeerd wordt en daar moet je een bepaald bedrag aan BPM over betalen.
Als je een frame met kenteken koopt dan zul je dus ook rekening moeten houden met het blok waarmee die gekeurd is. Staat het aantal CC ook op het kenteken?
Stel je voor de zaak is gekeurd met een standaard EVO blok en je zet er later een blok in van meer dan 2000cc is dat toegestaan?
 
T'is een extreem voorbeeld maar ik begrijp dat er beperkingen zijn bij het verbouwen na de keuring. Het gaat er mij om dat waardebepalende zaken beter na de keuring erop gezet kunnen worden, ik heb ook begrepen dat er getaxeerd wordt en daar moet je een bepaald bedrag aan BPM over betalen.
Als je een frame met kenteken koopt dan zul je dus ook rekening moeten houden met het blok waarmee die gekeurd is. Staat het aantal CC ook op het kenteken?
Stel je voor de zaak is gekeurd met een standaard EVO blok en je zet er later een blok in van meer dan 2000cc is dat toegestaan?

Aantal CC staat erop, maar daar zou ik me niet druk over maken..

een totaal ander merk blok lijkt me alleen minder verstandig..
 
Als je een frame met kenteken koopt hoef je toch niet naar t rdw om te keuren?
Overschrijven opbouwen en rijden.
Bpm over gebruikte onderdelen is nihiel. Maar hang je er bv een niew evoblok in en nieuwe bak (je moet aantonen waar t gekocht is dus kassabon) Dan loopt de bpm al aardig op.
Bij een zelfbouw motor met alleen gebruikte (aantoonbare) onderdelen is dit op z'n hoogst een paar honderd euries. En niet bang zijn voor de keuring, gewoon zorgen dat je aan de regels voldoet en t is geen probleem...
 
Voor mij lijkt de zaak dan al aardig in kaart te komen, een hardtailframe met tekeningen, tweedehands blok en bak. Oude wielen en voorvork (voor de keuring dan)
En verder niet te prijzig spul aan onderdelen, billet spul enzo komen dan later wel... of zelf speciale onderdelen maken.
Als ik het zo doe dan zou de BPM wel meevallen toch?

Ik ben nu eenmaal allergiesch voor belastingen.... :r :r :r
 
Ben laatst bij de RDW/Douane geweest en heb eens geinformeerd.
Bij de eindkeuring moet ie , in heeeeel grote lijnen , er als 'n rijdbare en bruikbare fiets uitzien.
De man zei zoiets als zoals jij erop gaat rijden moet ie ter keuring aangeboden worden.
Dan is het zo dat na de keuring de fiets op waarde geschat gaat worden voor de BPM/BTW.
En het BPM bedrag gaat "gewoon" over nieuw-waarde want je hebt 'n nieuwe fiets op dat moment.
En al is ie helemaal opgebouwd met 2e hands spul ...na de keuring is het dus gewoon 'n nieuwe fiets.
Je kan dus ook niet meer komen opdagen met 'n ding wat maar net aan de eisen voldoet en er niet uitziet door de deuken in de tank en het scheur in het zadel en voor €10,- spuitwerk erop.
Dat kan niet meer tegenwoordig.
Bergen met bonnen zal wel schelen maar de man zei en liet er ook voorbeelden van zien dat als er bijv. 'n HD(of S&S,Delkron etc)blok inzit je zomaar €3000,- BPM/BTW kwijt bent.
Dat heeft 'n maat van mij nl en 'n andere zit te wachten tot OF de politiek veranderd of tot hij 'n tas met geld vindt,zal wel auto verkopen worden.
 
Ben laatst bij de RDW/Douane geweest en heb eens geinformeerd.
Bij de eindkeuring moet ie , in heeeeel grote lijnen , er als 'n rijdbare en bruikbare fiets uitzien.
De man zei zoiets als zoals jij erop gaat rijden moet ie ter keuring aangeboden worden.
Dan is het zo dat na de keuring de fiets op waarde geschat gaat worden voor de BPM/BTW.
En het BPM bedrag gaat "gewoon" over nieuw-waarde want je hebt 'n nieuwe fiets op dat moment.
En al is ie helemaal opgebouwd met 2e hands spul ...na de keuring is het dus gewoon 'n nieuwe fiets.
Je kan dus ook niet meer komen opdagen met 'n ding wat maar net aan de eisen voldoet en er niet uitziet door de deuken in de tank en het scheur in het zadel en voor €10,- spuitwerk erop.
Dat kan niet meer tegenwoordig.
Bergen met bonnen zal wel schelen maar de man zei en liet er ook voorbeelden van zien dat als er bijv. 'n HD(of S&S,Delkron etc)blok inzit je zomaar €3000,- BPM/BTW kwijt bent.
Dat heeft 'n maat van mij nl en 'n andere zit te wachten tot OF de politiek veranderd of tot hij 'n tas met geld vindt,zal wel auto verkopen worden.

Ik dacht dus al dat het zo zat... dit maakt een hoop duidelijk..
Gewoon zoeken naar een frame met kenteken dus..
 
Ben laatst bij de RDW/Douane geweest en heb eens geinformeerd.
Bij de eindkeuring moet ie , in heeeeel grote lijnen , er als 'n rijdbare en bruikbare fiets uitzien.
De man zei zoiets als zoals jij erop gaat rijden moet ie ter keuring aangeboden worden.
Dan is het zo dat na de keuring de fiets op waarde geschat gaat worden voor de BPM/BTW.
En het BPM bedrag gaat "gewoon" over nieuw-waarde want je hebt 'n nieuwe fiets op dat moment.
En al is ie helemaal opgebouwd met 2e hands spul ...na de keuring is het dus gewoon 'n nieuwe fiets.
Je kan dus ook niet meer komen opdagen met 'n ding wat maar net aan de eisen voldoet en er niet uitziet door de deuken in de tank en het scheur in het zadel en voor €10,- spuitwerk erop.
Dat kan niet meer tegenwoordig.
Bergen met bonnen zal wel schelen maar de man zei en liet er ook voorbeelden van zien dat als er bijv. 'n HD(of S&S,Delkron etc)blok inzit je zomaar €3000,- BPM/BTW kwijt bent.
Dat heeft 'n maat van mij nl en 'n andere zit te wachten tot OF de politiek veranderd of tot hij 'n tas met geld vindt,zal wel auto verkopen worden.
3000,-- lijkt mij een beetje overdreven
gemiddeld 1500,--/1800,--
 
Hoe zo BTW?

je hebt toch al BTW betaald over de onderdelen? wil de staat dubbel vangen?
 
Oow ja.
Dat zou idd kunnen.
Die maat van mij is met 'n beetje kaal soort Fatboy-achtige fiets bezig.
Dus FLH vork en wielen.
Hardtail chopper zou dus wel minder kunnen zijn.
Maar of dat ook zo is?
Groet.
 
Hoe zo BTW?

je hebt toch al BTW betaald over de onderdelen? wil de staat dubbel vangen?


like that's something new... |(

goed voorbeeldje; successierecht. 25% van de erfenis vervalt aan de staat, hierover is al btw, inkomensbelasting, vermogensbelasting, OZB en nog meer heffingen betaald...

sorry ff zijstapje :+


voor zover ik begrepen heb (al zit ik niet zo in de eigenbouwregels) klopt het inderdaad dat er geheven wordt alsof het een nieuwe fiets is. Anders kun je namelijk alles ductapen enzo, heb je een motor van 500 euro, die na het verwisselen van de onderdelen voor de echte delen ineens 15000 euro waard is, willen ze voorkomen. Beetje jammer, maar helaas zit je aan deze regels vast |(
 
Inmiddels is mijn plan enigsinds gewijzid!
Het wordt geen HD chopper :N :N :N te duur...

Doel:
Een chopper bouwen maar het moet low cost zijn!

Als krachtbron heb ik een CB750KZ blok (ligt al reeds in de garage) en die wil ik eens gaan benutten. Hier hoef alvast geen kosten te maken 8-)

Het frame wil ik zelf gaan maken, een hardtail frame met wat delen (balhoofd) van een KZ frame en een 200 achterband.

Ik heb alle onderdelen in de garage liggen zoals wielen, voorvork, choppertank en zadel. dus de kosten zullen voornamelijk worden bepaald door aankoop van staal en dergelijke, eventueel een nog aan te schaffen of te maken achterwiel en dan natuurlijk de diverse onderhouds delen(ketting en tandwielen,banden enz.).

Heeft iemand ervaring met het maken van een frame en de keuring daarvan?
 
Inmiddels is mijn plan enigsinds gewijzid!
Het wordt geen HD chopper :N :N :N te duur...

Doel:
Een chopper bouwen maar het moet low cost zijn!

Als krachtbron heb ik een CB750KZ blok (ligt al reeds in de garage) en die wil ik eens gaan benutten. Hier hoef alvast geen kosten te maken 8-)

Goed plan... sterker nog, een veel beter plan :}
Vette choppers op Japanse basis zien we veel te weinig :X
 
Inmiddels is mijn plan enigsinds gewijzid!


Het frame wil ik zelf gaan maken, een hardtail frame met wat delen (balhoofd) van een KZ frame en een 200 achterband.

Ik heb alle onderdelen in de garage liggen zoals wielen, voorvork, choppertank en zadel. dus de kosten zullen voornamelijk worden bepaald door aankoop van staal en dergelijke, eventueel een nog aan te schaffen of te maken achterwiel en dan natuurlijk de diverse onderhouds delen(ketting en tandwielen,banden enz.).

Heeft iemand ervaring met het maken van een frame en de keuring daarvan?

Gaat ook niet lukken, ik heb er ook al eens contact over gehad met de RDW....

Je mag dat oude balhoofd niet gebruiken, staat namelijk al een nummer in..
stralen is geen optie..

Je moet het frame voor de voorkeuring brengen, het mag dan niet gestraald of behandeld zijn.. dus gewoon kaal staal en zichtbare lassen...

je kunt natuurlijk ook gewoon met dat balhoofd een chop bouwen en gaan rijden op het CB kenteken, dat is mijn planning in ieder geval nog wel een keer..
 
Een nieuw balhoofd maken is ook geen probleem, maak ik het meteen wat steviger })
zijn er nog regels over de maximale balhoofdhoek, ik wil zo'n 45 graden als het kan.
 
Een nieuw balhoofd maken is ook geen probleem, maak ik het meteen wat steviger })
zijn er nog regels over de maximale balhoofdhoek, ik wil zo'n 45 graden als het kan.

Volgens mij maakt de hoek niet uit.

enne, ik zou een nieuw balhoofd maken..

dus:
1) frame bouwen
2) frame voorkeuren
3) motor opbouwen
4) motor keuren
5) BPM en BTW :? betalen... :(
6) rijden met eigenbouw kenteken...

Succes, ik ga je project volgen...
 
Moet je bij het aanbieden ter keuring van het frame ook geen fatsoenlijki autocad tekening met krachtberekening laten ofzo? Meen ik ergens gelezen te hebben althans...
 
Terug
Bovenaan Onderaan