Zelfbouwkartje o.b.v. Blackbird

Appie Staartje

Die hard MF'er
22 jan 2004
695
1
amstenrade
Al enige tijd geleden (na het zien van Gixxerkart) hebben mijn maat Mattie en ik het idee gekregen om een kartje te gaan bouwen. We hadden onze gezamelijke crossauto verkocht en dus werd het tijd voor een nieuw projectje.

Ik wou een kartje bouwen met volgende eisen:\
-beetje vermogen, gaat vooral om de lol en het bouwen.
-ik wou dat het een geveerd kartje zou worden, aangezien er niet mee op een circuit gesjeesd zal worden, maar meer op parkeerplaatsen en zo.
-niet onnoemelijk groot, het moest wel in een busje of op een aanhanger passen.
-wou gebruik maken van een differentieeltje, omwille van het mooie bochtengedrag en omdat het vrij apart is.

Toen ben ik gaan begonnen met het verzamelen van onderdeeltjes. Inmiddels heb ik al:
-2X 4zuiger voorremklauwen, met staalflexleidingen van een soez GSX 1100 R
-2X achterremklauwen worden dubbele zuiger brembo's van scootertjes
-kartstoeltje
-voorspoiler en zijbakken van een kartje
-4X driespaaks scootervelgen met banden en schijfjes
-differentieeltje
-honda CB 125 twee cilinder 4-tact met 17 pk.

Op zich genoeg basis materiaal om een leuk kartje rond te bouwen, maar doordat er verschillende andere dingen tussen kwamen is het projectje een tijdje naar de achtergrond gegaan.

Tot voor kort:
Totdat ik de gelegenheid kreeg om een 1995 zx6r blok te kopen dat 33000 km gelopen zou hebben. Inclusief: radiator,oliekoeler, cdi, kabelboom, carbs, airbox, ketting en uitlaatspruitstuk.
full
 
Je begrijpt natuurlijk dat het projectje weer prioriteit kreeg.
Ben meteen gaan zoeken naar een leuke uitlaatdemper voor bij het blokje. En die blijken toch niet echt goedkoop te zijn, totdat ik de adv bij Gezocht en Gevonden zag van medeforummer Gifkikker die aan mij een viperdemper gratis weggeeft :} :} :}

Dat zijn natuurlijk leuke momenten, hobbys zijn al duur zat.

Aan het blokje zelf moest alleen een carterkapje gefixt worden (glijschade) en dan was het blokje dicht en kan ie eindelijk opgebouwd worden voor een proefstartje.
full
 
Laatst bewerkt:
Had ook nog een probleempje met de koppeling, maar met medewerking van motorforummers is dit ook gauw opgelost. Dus nu alles schoongemaakt, gestraald en gespoten, om het blokje eens te laten proefdraaien.

Ook alvast een bokje gemaakt waar ook de bobines, oliekoeler en de electronica op vast zit. Deze gaat later op de kart gemonteerd worden, zodat als het ding vervoerd moet worden of als er aan het blok gesleuteld moet worden, je het blok met bokje en al van de kart afschroefd.
Olie gevuld (volsynteet valvoline) radiator aangesloten (provisorisch) en een bedradingsschema zo goed als mogenlijk uitgepluisd (van een zx6r model 2000-2002) dat ik van Bikevouwer het gedownload (wederom :} :} :} voor Bikevouwer).

Alleen ik heb nu een probleem dat ie niet vonkt. Ik weet al denk ik wat het zijn moet: de aansluiting van de schakelaars. Ik ga dus eens ff op zoek naar een startknop (rechts op het stuur) van een zx6r 1995-1997. Maar is hopelijk snel opgelost.

Op de foto ziet het uit als een zooitje, maar dit is gewoon ff om proef te draaien, het geheel wordt natuurlijk nog gefatsoeneerd.
full
 
Nu komt natuurlijk nog het frame zelf in beeld. Ik ben van plan om het frame op te trekken van 30x30 mm kokerprofiel. Ik wil van voren dubbele wishbones en achter een geveerde "brug" of as.

Ook ben ik aan het twijfel over het gebruik van het diffje. Mattie had sterke twijfels of het ding het aankan (die 105 pk) en ik vind dat hij eigenlijk wel gelijk heeft. Hoewel de banden eerder zullen spinnen voordat het ding zich begeeft, maar een invalidewagens diff dat niet harder kan/ mag dan 15 kph is misschien toch niet zo geschikt voor een kartje.

Ik heb het frame al grotendeels op papier. En heb er al eens met een bouwkundig ing. naar gekeken. En voordat ik alles ga berekenen (camber, caster ackermann, rolcenter, en overige onzin) wil ik eerst de constructie 3D tekenen in Solidworks en dan testen op doorbuiging en sterkte.
full

Ik ben nu bezig met het teken en ik heb al een eenvoudig voorkantje gemaakt, maar is maar een begin.
 
Ga zo door, ga zo door, :9~ :9 . Dát kun je tenminste een kart(je) noemen })
Hou ons op de hoogte... (en als je ermee gaat spelen, waardan? O-) )


Het spelen ermee zal nog wel een tijdje duren. Ik wil niet zomaar een rechttoe recht aan kartje in elkaar flanzen. Ik probeer het wel een beetje geschikt maken voor het blokje en dat heeft tijd nodig. Hij mag natuurlijk niet binnen een paar rondjes uit elkaar liggen en ook niet te sterk/zwaar worden.

Maar als ermee gespeeld wordt dan zal ik op zoek moeten gaan naar leuke plekjes in (zuid) Limburg en natuurlijk de Circuitdag op Zandvoort. Maar is nog ver weg.

Heb ooit eens iets gezien op internet dat een paar jongens een zelfbouwkartje als landbouwvoertuig hadden laten keuren en hierme rondreden op de openbare weg!!! Lijkt me helemaal geweldig.

Ben nog wel van plan om eens bij de RDW langs te gaan om te vragen naar mogenlijkheden, maar heb niet veel tijd door de week.

Greetz Rik
 
whoahahahhaah

Super project!
ik houd je in de gaten!!!
:} :} :} :}

ik dacht het, jij zei het.

[me]koakie had bijna met wat vrienden van de zomer een karretje gebouwd voor een honda MB-8 110cc blokje, maar door dat het alleen bij spullen ronselen en dagdromen bleef is het niks geworden.
dit is natuurlijk nog gaver! :P [/me]

Edit, is het niet wat veiliger/handiger om opzoek te gaan naar velgen van een mini ofzo?
denk dat die scooterbandjes ideale burnbandjes zijn
 
Laatst bewerkt:
[me]EdwinO zegt: opgeven voor Top Gear om een ronde record te zetten ;)
[/me]


Maar ik zou wel wat serieuzere banden erop zetten en het frame wat verstevigen.

Veel succes ermee!
 
ik dacht het, jij zei het.


Edit, is het niet wat veiliger/handiger om opzoek te gaan naar velgen van een mini ofzo?
denk dat die scooterbandjes ideale burnbandjes zijn



Ach jongens, hebben jullie helderziende krachten :} . Ik heb (lees had) inderdaad niet veel grip met die scooterbandjes.

Gelukkig heb ik vorige week 5 10inch banden gekocht van een mini cooper. Deze pasten precies op mijn scooter velgjes, alsof ze ervoor gemaakt waren. ;)

Ik wou dit volgende week posten omdat ik er nog geen foto's van gemaakt heb, maar aangezien jullie zo geweldig meedenken wou ik het alvast met jullie delen.

Blijf in ieder geval meedenken over zulke dingen. Liever dat er van tevoren eens goed over wordt nagedacht, dan dat ik te laat ermee ben.


Wat vinden jullie eigenlijk wat ik moet doen met de achteras/ diff. K denk toch maar dat ik voor de starre as ga.

PS. De hunt naar parts gaat gewoon door. 23 seconden geleden gekocht op Ebay:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan